Het was helaas een diepe hoefzweer die doorgebroken was naar de kroonrand.
Dierenarts heeft die goed opengemaakt en schoongespoeld. Daarna heb ik het 5 dagen lang van boven naar onder doorgespoeld met chloorhexidine oplossing verdund en daarna antibiotica spray er doorheen gespoten.
7 dagen ontstekingsremmers gegeven.
Ze belast het been weer en loopt ook niet mank.
Ze heeft 14 dagen vrij gehad (alleen op wei en paddock geweest) en ben nu weer een paar dagen bezig met rustig wat longeren en grondwerk.
Ik heb na die 5 dagen nog 9 dagen dagelijks de onderkant van de hoef (dus het gat) gespoeld met verdunde chloorhexidine zodat het mooi schoon blijft. Daarna hoefde dat niet meer en nu moet ik het gat alleen uitkrabben en de resterende modder eruit halen met een borsteltje/hoefnageltje.
Dat werk allemaal goed, alleen na een nacht rust is het been weer wat dik, de ene dag wat dikker dan de andere dag (ligt eraan of ze gelongeerd is de dag ervoor). Het andere achterbeen is ook wat dik (stalbenen) maar de aangedane hoef, daar lijkt het been wat dikker. Ze loopt echter niet mank en in de avond is dit weer weg....dierenarts zegt dat dit nog wel even aan kan houden.
Ik maak me hier echter wel zorgen om, iemand hier ervaring mee?