Paard lichte ontsteking hoef en staat veel op rust

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Schadows17

Paard lichte ontsteking hoef en staat veel op rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 09:58

Mijn paardje heeft sinds zondag een probleem met haar linker achterbeen. Ik dacht zelf een infectie door een wondje omdat ik 2 dagen ervoor een wondje had ontdekt (heel klein) heel laag op het onderbeen. Uiteraard goed schoongemaakt maar ze heeft al eens eerder gehad dat er toch een infectie aan te pas kwam.

Begon met een klein beetje vocht zonder dat het warm aanvoelde en ze liep normaal alleen zette ze het been wel vaak op rust en vond ze het niet fijn als ik de andere hoef wilde uitkrabben.

Dierenarts laten komen, die dacht dat het vanuit de hoef kwam en heeft een ontstekingsremmer gespoten, dag erna hoefsmid geweest, die heeft een kleine ontsteking gevonden en die open gemaakt en zei dat de klachten er wel bij kunnen passen omdat het geen echte hoefzweer was waarbij ze uiteraard vaak duidelijk kreupel lopen. Dat deed haar overigens geen pijn, omdat die heel ondiep zat....wat ik wel vreemd vond want je zou denken als ze er zoveel last van heeft, moet het toch dieper zitten?
Leek gisteren ook beter te gaan, been was weer dun en ze zette minder op rust. Na de hoefsmid zette ze hem echter weer vaker op rust, we dachten toen misschien omdat de hoefsmid alle benen heeft geveild en ze even wat meer gewicht op de aangedane hoef moest zetten, maar nu was het been vanochtend weer dik en voelde warm aan de binnenzijde, hoef voelt niet duidelijk warm.... Hoefsmid gebeld, die gaf aan dat het nog 2 dagen kan duren voordat het beter wordt. maar had juist het gevoel dat ze nu meer last had ervan, in een bocht zet ze haar voet alleen op de voorkant neer, verder stapt ze normaal, maar zodra ze stilstaat zet ze hem weer op rust.... Dierenarts komt straks weer....iemand hier ervaring mee of dit toch van de hoef kan komen of klinkt toch meer naar ontsteking been?

Schadows17

Re: Paard lichte ontsteking hoef en staat veel op rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 14:20

niemand dit al eens eerder meegemaakt?

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 08:58

Ik zou Pyrogenium geven. Dit pakt de ontsteking van binnenuit aan en is denk ik ideaal hierbij.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 08:44

Het was helaas een diepe hoefzweer die doorgebroken was naar de kroonrand.
Dierenarts heeft die goed opengemaakt en schoongespoeld. Daarna heb ik het 5 dagen lang van boven naar onder doorgespoeld met chloorhexidine oplossing verdund en daarna antibiotica spray er doorheen gespoten.
7 dagen ontstekingsremmers gegeven.
Ze belast het been weer en loopt ook niet mank.
Ze heeft 14 dagen vrij gehad (alleen op wei en paddock geweest) en ben nu weer een paar dagen bezig met rustig wat longeren en grondwerk.

Ik heb na die 5 dagen nog 9 dagen dagelijks de onderkant van de hoef (dus het gat) gespoeld met verdunde chloorhexidine zodat het mooi schoon blijft. Daarna hoefde dat niet meer en nu moet ik het gat alleen uitkrabben en de resterende modder eruit halen met een borsteltje/hoefnageltje.

Dat werk allemaal goed, alleen na een nacht rust is het been weer wat dik, de ene dag wat dikker dan de andere dag (ligt eraan of ze gelongeerd is de dag ervoor). Het andere achterbeen is ook wat dik (stalbenen) maar de aangedane hoef, daar lijkt het been wat dikker. Ze loopt echter niet mank en in de avond is dit weer weg....dierenarts zegt dat dit nog wel even aan kan houden.

Ik maak me hier echter wel zorgen om, iemand hier ervaring mee?

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 10:12

Dierenarts komt vanmiddag toch voor de zekerheid nog maar eens langs. Ik vertrouw dat been niet helemaal. Hoop niet dat hij weer aan de hoef gaat snijden.....