8 mnd oud veulen met luis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MvdSar

8 mnd oud veulen met luis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 00:20

Goedendag,

Ik heb een Konik veulen gekocht voor een symbolisch bedrag bij een stichting die koniks herplaatst die uit de natuurgebieden komen.

Hij is 8 maanden en ik hoorde vandaag dat de andere veulens allemaal luis hadden. Grote kans dat hij het ook heeft.

Nu Mijn vraag: welk middel kan ik het beste gebruiken? Ik wil liever niet al die chemische troep gebruiken. Ik las wat positieve ervaringen over Finecto+ paard. Dit middel maakt het paard onaantrekkelijk voor luizen en andere parasieten waardoor deze niet meer van de gastheer leven en dus snel dood gaan. Lijkt mij ook beter als het via het eten kan ivm dat een wild paard wassen lastig is.

Wat vinden jullie?

Ook denk ik dat ik hem een tijd apart in de weide laat staan dag en nacht zodat de stal niet besmet raakt. In het wild stond hij ook dag en nacht buiten. Of is een stal reinigen zo gedaan? Tips??

Ik hoor het graag :)

Munnie

Re: 8 mnd oud veulen met luis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 00:28

Op mijn werk hebben wij ooit een paard gehad met luis. Heel vervelend als je hengsten hebt staan voor de hengstenkeuring. Ging hierbij om een jong paard dus wassen is dan moeilijk.

Wij hebben toen (wel chemisch) gekozen om hem te behandelen met een spuitbus tegen beestje gewoon van de Boerenbond toen. Dit was voor het paard de minste stress en al die luizen waren ook meteen dood.

Door het eten geloof ik niet zo in. Lijkt me meer zaak om er meteen vanaf te zijn als te gaan lopen hannesen met iets door zijn eten en dan hopen dat het helpt.
Lijkt me dat als die alleen staat een luis liever blijft zitten dan dood gaat omdat het eten minder lekker is.

Mocht je interesse hebben in het behandelen met spuitbus kan ik kijken of ik nog kan achterhalen welke wij toen gebruikt hebben. Dit was trouwens op advies van de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 00:34

Finecto heb ik nog nooit zien helpen tegen echte luizen/mijtenellende. De anti-parasiet van de Paardendrogist werkt helaas ook niet. De spuitbus van de Boerenbond toen heet Veerust en is nog te koop bij bijvoorbeeld Agradi. Je moet echter veulen, box, dekens, halster, borstels enz allemaal tegelijk doodspuiten en dat waarschijnlijk elke paar dagen herhalen om alle luizen kwijt te raken.
Een andere optie is twee weken lang elke vier dagen paard & omgeving met sebacil te wassen, maar ook dat is erg chemisch en behoorlijk heftig voor een paard.
Een ander product is Spotinor, daar kun je met de zoekmachine meer over vinden en dat werkt inwendig maar is enorm giftig en een heftig middel dat vervelende bijwerkingen kan hebben, dus dat zou ik zelf niet op een veulen durven te gebruiken, tenzij al het andere al is geprobeerd.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 00:42

@xyzutu2, Tnx! Zou zomaar kunnen! Gelukkig maar 1 ervaring met luizen.
Weet wel dat wij er na 2 spuitbussen vanaf waren.