Ze is totaal niet bekend met zomereczeem dus dit sluiten we voor nu even uit.
Ongeveer 1,5 maand geleden begon ze met vieze ogen die ontstoken leken. Hiervoor hebben we van de dierenarts een zalfje gekregen, nadat schoonmaken met afgekookt water niet genoeg resultaat gaf. Ze begon te schuren rondom haar ogen en kreeg er wondjes van. Met de zalf ging het gelukkig weer beter, echter ze is een echte merrie en liet zich op een gegeven moment niet eens meer vangen. Maar we waren slimmer en toch kreeg ze haar druppels. Het leek beter te gaan en ze stopte met nieuwe wondjes krijgen. Nu schuurt ze echter weer opnieuw, maar ook rond de neus wordt ze kaal. Ik zie haar nu ook af en toe de manen schuren en de billen. Dit laatste is van de laatste 2 dagen.
Ze staat 24/7 buiten, thuis. Haar weide is kort en ze mag nu en dan een nieuw strookje gras. Ze krijgt van de Pavo de vitamine koek, een paar stukjes per dag. Geen hele koek. Voorheen kreeg ze een handje brok 2x per dag. Maar ze doet vrij weinig omdat onze dochter nog te klein is om er echt iets mee te doen. Ze wordt wel gelongeerd. Haar vacht is vrij dik. Toen we haar in januari kochten was ze ook geschoren en stond met een deken. Nu staat ze nog steeds in haar wintervacht. Maar de nachten zijn vrij koud, dus verwacht dat ze daarom niet in de rui is. Of zou de jeuk daar toch van kunnen komen? Ik ben zelf niet van scheren, maar als dit de oorzaak is, doen we daar gelijk iets aan.
Dierenarts wil ik nog even mee wachten, daar hebben we de laatste 2 maanden al abonnement op.. (castratie bok, geit ineens met gebroken achterpoot op de weide gevonden, poes ziek met maagontsteking, kitten met dikke onderlip.. 2 geiten lammetjes met diarree)
Zo hebben de dieren jaren niks en ineens kun je met alles gaan! Uiteraard doen we wat noodzakelijk is en mocht de dierenarts nodig zijn, bellen we gelijk. Maar voor nu zou ik graag wat meer info inwinnen. Ook al is dat natuurlijk lastig oordelen via een forum.
Dame in kwestie. Ik ga proberen later nog een foto toe te voegen hoe het nu eruit ziet. Maar de haren rondom de ogen zijn eigenlijk weg en rondom haar neus.