[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 21:08

ik ken de jeuk aan een oor wel van paarden.
heeft de veearts ook echt goed in het oor kunnen kijken?
maar als die zegt dat er niks is dan zal dat wel zo zijn neem ik aan?
geen idee wat je er dan aan zou moeten doen.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:15

Mijn merrie vind oren uit borstelen ook heerlijk. Maar die vind overal borstelen heerlijk.
Die zou het liefste een penny meisje willen die haar 8 uur per dag borstelt.

Xritt
Berichten: 614
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:47

Haha, ik heb hier een paar Penny meisjes!
Ik ben nog in de beginfase van het onderzoeken waar het hofschilder vandaan komt. Hij heeft hele dagen een vliegennet uwv werende met neusnet op. Ook met rijden. Helaas helpt dit nog niet. Omdat hij regelmatig met zijn oren schuurt, dacht ik laat ik hier eens naar kijken.
Magnesium krijgt hij nu ook bij. Qua voer ben ik nog zoekende. Hij krijgt nu voer met een redelijk hoog gehalte aan luzerne. Ik denk dat ik dit ook maar ga aanpassen.
Een paard van een stalgenoot krijgt cyproheptadine. Iemand bekend mee? Hoorde dat dit heuuuull duur is

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:55

Ja...
Maar als je je beseft dat trigeminaal headshaking erge pijn is, heb je dat er voor over ;) hoe ellendig ook. Of je moet een ander besluit maken... dat is natuurlijk altijd eigen keuze.
Normale dosering voor een paard komt denk ok op 100 p/m.

Meestal start je een dergelijk medicamenteus traject met cetirizine. Werkt dat niet, of blijkt het trigeminaal ipv pollen allergie stap je vaak over op Cyproheptadine of eventueel equipens na verdere onderzoeken.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 21:31

is me nou niet duidelijk wat je paard doet!
heb je een headshaker of schuurt je paard met zijn oren?

sowieso eerst op zoek naar de oorzaak.
dus medisch dingen gaan uitsluiten, en er kan ook een gebitsprobleem mee spelen.
zijn toch best veel headshakers die achteraf toch best nog wel wat gebitsproblemen blijken te hebben.

Puppetje
Berichten: 1013
Geregistreerd: 24-11-05

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 22:14

Mijn paard bleek na onderzoeken en een ct scan behoorlijke gebitsproblemen te hebben.
Hij heeft EOTRH en zijn kiezen waren enorm ongelijk.
Hij gaat elk jaar naar de tandarts dus we gaan op zoek naar een nieuwe.....
Er zijn nu 2 weken geleden 2 tanden getrokken, maar hij schudt helaas nog steeds met zijn hoofd. We moeten het 4 weken aanzien en als hij dan nog schudt dan moeten we weer terug naar Utrecht voor verder onderzoek. Het is zo lastig vast te stellen waarom ze schudden.
Ook moet hij nu over 6 weken weer terug voor een verdere gebitsbehandeling. Zijn kiezen waren zo ongelijk dat ze dit niet in 1x keer gelijk konden maken. Hopelijk vermindert het schudden dan wel.
Het is zo rot om hem zo te zien. Hij gaat nadat hij uit het land komt bijna een uur in de hoek van de box staan met zijn hoofd naar beneden en is dan gewoon "niet thuis".
In Utrecht gaven ze aan dat hij een erg "lastige" patient is, omdat ze gewoon nog niet weten waar het schudden door komt. Ze kunnen ook de zenuw niet blokken, omdat ze dan ook het gebied van de tanden blokken en dan weten ze nog niet of het de trigeminale zenuw is of toch door de pijn in de tanden.....

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 22:40

Gebit, nek/hals, ogen, allergieën, dingen die niet thuis horen in de oren...
Die gebieden moeten denk ik altijd minimaal onderzocht worden.

Maar ze schreef ook dat ze nog in de onderzoeken zat.

Xritt
Berichten: 614
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:19

Hij schudt met zijn hoofd en schuurt met zijn oren. Het was vorige week bijna weg. Sinds een paar dagen is het weer veel erger.
Gebit is door de dierenarts die ook vaak de tanden doet nagekeken. Hals is op de foto geweest, die was goed. Zadelmaker is ook geweest. Al doet hij het ook aan de longe met halster.
Nu zijn we verder in een nee speurtocht. Cetirizine zijn we gestart. We dachten dat het hielp, maar dat bleek niet zo te zijn. We hebben nu opgehoogd naar 6 pillen. Morgen beginnen we met loratadine om te kijken of dit beter helpt. Dit op advies van de da. Als alle middeltjes niet helpen, dan gaan we naar Utrecht. Maar wil eerst nog wat dingen proberen. Volgende week komt ook CS therapeut. Ik dacht laat ik het eens proberen.

Alle tips zijn uiteraard welkom. Wat een rot klus om zo te moeten zoeken naar wat werkt.
Hoe werkt een bloedtest? De da neemt bloed af, die sturen het naar een bepaald lab op?

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:27

Ja, ze kijken oa naar allergie reststoffen of andere zaken.
Ze kijken meestal heel breed.
Qua hoeveelheden medicatie e.d. is overleg met Utrecht, bodegraven of de derde welke ik altijd vergeet :') handig... de doseringen liggen soms hoger dan de meeste VA's inschatten bij deze problematiek.

De loratadine begrijp ik niet zo eerlijk gezegd, deze werkt namelijk hetzelfde als cetirizine, dus dat zal geen ander effect geven.
Normaal is daarna de stap cypro, omdat deze een dubbele werking heeft, zowel als antihistamine, maar ook voor de prikkelremming in de zenuwen waardoor het voor trigeminaal ook kan werken.

Het afwisselende met het weer was voor mij ook herkenbaar.
Herfst en winter kreeg ik hem helemaal goed, voorjaar niet meer.
Maar zelfs dan kon het op een windstille, regenachtige dag prima zijn... werd het warmer kwam het weer op.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:32

Hoe zwaar is je pony? 60 mg (6 pillen) per 24 uur gaat geen zoden aan de dijk zetten behalve placebo by proxy effect.
De dosis is 0.2-0.4 mg per kg lichaamsgewicht elke 12 uur. Kom je voor een gemiddelde pony van 350 kg uit op 14 tot 28 pillen per dag (verdeeld over twee beurten). (Of je moet een shetje hebben, dan zit je er niet ver vanaf met zes tabletten :D ).


It is concluded that cetirizine in doses of 0.2-0.4 mg/kg bw administered at 12 h intervals exhibits favourable pharmacokinetic and pharmacodynamic properties without causing visible side effects, and the drug may therefore be a useful antihistamine in equine medicine.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:33

Als voorbeeldje:

Jam was bijna 600kg en kreeg 2xdd iets van 70 tabletten van 10mg van de cetirizine.

Uiteindelijk van de cypro 200 in de ochtend, 150 in de avond.

Xritt
Berichten: 614
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 23:20

Pffff, dan zit mijn da er flink naast. We hadden de pony op 300 kilo geschat. Hij zei, begin met 4 per dag, dan elke keer iets ophogen tot Max 10 tabletten. Meer dan 10 zou volgens hem veel zijn. Maar hij gaf eerlijk toe, hier niet in thuis te zijn en verwees mij door naar Utrecht. Hij adviseerde Loratadine omdat sommige mensen soms beter daarop reageren dan de Cetirizine. Hij zei dat dit bij paarden ook kon zijn. Deze info kwam uit een recente ervaring. Na jullie advies ga ik de Cetirizine eerst maar eens ophogen.

Als je een pony van 300 kilo zou hebben. Hoeveel betaal je dan voor de Cypro?

Ik las ook iets over Melatonine in het topic. Dat zou misschien een volgend probeersel kunnen zijn naast de Cetirizine. Ik ben nu ook opzoek naar voer zonder lurzerne. De pony krijgt niet veel, maar wil wel iets extra’s voor de vitamines en spieren. Hij krijgt nu veel hooi over de dag, die ik sinds twee weken ook nat maak.

Fijn dat jullie meedenken. Het blijft zo lastig! Mijn dochter is er soms ook best verdrietig door. Denk je lekker te gaan rijden, lukt het niet door het schudden. Schudden jullie paarden trouwens ook in de binnenbak?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 08:26

ik zou het advies van de veearts eerst even volgen.
bij mijn ruin werkt ceterizine namelijk wel, en zijn 4 pillen wel genoeg.
geef ik meer dan word hij suf..sowieso beter laag beginnen omdat je niet weet wat de reactie is.
bij mij was het advies 10mg per 100 kilo, een pil is 10mg dus worden het ongeveer vier pillen.

had je al een algeheel bloedonderzoek laten doen?
dus ook de mineralen erbij? seleniumtekort komt ook nog eens voor en kan ook symptomen geven.
hier komt volgende week een craniosacraaltherapeut in opleiding.
ben benieuwd!
heb je al eens gekeken wat een goed vliegenmasker met oortjes doet?

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 08:35

Het ophogen zou ik io met utrecht doen, zij hebben dan vaak ook wel ideeën wat je daarnaast kan doen/onderzoeken. Jouw VA kan gewoon even bellen voor overleg, dat had de mijne toen ook gedaan aangezien ze twijfelde of die hoogtes klopten die ze in de onderzoeken had gelezen :P

Betreft de cyproheptadine en gewicht:
cypro ligt niet alleen aan het gewicht...
ook hoe het paard er op reageert en welke bijwerkingen hij/zij krijgt.
Ik ken er eentje (brede pony van 1m50) die met 50mg per dag het helemaal prima doet.

Sommige worden er heel duf en wankel van, en die kunnen er niet op of alleen lage doseringen.
Anderen hebben er helemaal niks van en erge klachten dus kunnen op hele hoge doseringen.
Dat wisselt dus echt heel erg per paard.

Met de hoeveelheiden die de mijne kreeg was dat toen iets van 300pm als ik het goed herinner. Kan het eventueel wel even voor je opzoeken. Maar dat was dan 200/150 per dag.

De mijne schudde overal, zelfs in een afgedichte stal... maar die had het heel extreem en ook dubbel (trigeminaal en pollen).
Met het rijden zelf liep hij er doorheen, maar trok wel altijd met zijn hoofd naar de kant.
Op- en af stappen was gevaarlijk, dan ging hij naar zijn hoofd slaan en soms omhoog.

Maar stel dat het trigeminaal is, is het heel rot... (niet dat een pollen allergie leuk is hoor :') ) maar regelmatig wel goed te behandelen met cypro of equipens. (equipens is uiteindelijk na de opbouw periode goedkoper als het langere tijd weg blijft tussen de behandelingen door.)
Maar ik begrijp je dochter wel, vanaf het moment dat ik begreep hoe veel pijn het deed was ik er ook verdrietig door hoor :+
Niet voor het rijden, maar vooral voor hem zelf.
Mensen met dezelfde aandoening, indien het ernstige vormen aan neemt, kunnen ook helemaal gek worden van de pijn en soms zelfs zelfmoord plegen.
Google maar eens op trigeminusneuralgie.

maj0

Berichten: 6599
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:46

Hallo Allemaal

Via het topic over allergieën werd ik hier heen gestuurd. Ik zou graag jullie mening willen over of mijn paard nou headshaking doet of dat ik toch ergens anders moet kijken. En zo ja is er iets wat ik kan doen?
Ze doet het niet altijd en nog maar sinds een jaar of 2 denk ik. Ze doet het in stilstand maar zoals op filmpje te zien ook aan de longe.
Ook doet ze heel erg met haar lip happen in de lucht (zie andere filmpje)
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Al vast bedankt

Filmpje van het lipje waar ze aan het eind ook schud.
https://www.youtube.com/watch?v=clq2nDZU3Dk

Hierbij het filmpje in beweging. (let niet op mijn stem haha)
https://www.youtube.com/watch?v=7vw2WN7FCHM

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 17:49

die eerste doet paard van stalgenoot van me ook,die friemelt precies zo tegen de vliegjes .
maar het tweede filmpje…ja dat vind ik wel headshaking.
heb je al wat dingen zelf geprobeerd?

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:56

Dat bovenste herken ik ook hoor, van Jam.
Die deed dat ook met zijn neus/lippen.

maj0

Berichten: 6599
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 18:06

ellepel schreef:
die eerste doet paard van stalgenoot van me ook,die friemelt precies zo tegen de vliegjes .
maar het tweede filmpje…ja dat vind ik wel headshaking.
heb je al wat dingen zelf geprobeerd?


Friemelen doet ze ook als het regent haha.

Nee ik heb nog niets geprobeerd. Ook nog niet bij stil gestaan dat het headshaking kon zijn. Hier werd ik dus door het friemelfilmpje op gewezen en toen ben ik hier gaan kijken.

Xritt
Berichten: 614
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:08

Ik denk dat ik morgen contact ga leggen met Utrecht. Of zelf, of via de da. Vandaag was het echt drama met rijden. In de draf viel het mee. Maar vooral in de stap. Daarnaast zag ik dat hij zijn staart kapot had geschuurd. Ik weet niet of dit met elkaar te maken heeft. Hij schuurt op stal na het rijden met zijn hoofd tegen het hooinet. Maar de afgelopen dagen ook met zijn lichaam en nu dus ook staart.
Mijn da zei dat ik kon ophogen naar 8 Cetirizine als het niet werkt. Ik kon daarnaast ook Loratadine proberen.
Ik heb even wat verhalen van jullie terug gelezen. Wat hebben veel van jullie al een lange en vervelende weg achter de rug

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:25

Ja, kijk niet te veel naar mijn verhaal met Jammie ;)
Dat was echt een heel extreem geval.

maj0

Berichten: 6599
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:57

Hoi

Nou dierenarts gesproken die zegt je moet er wel wat mee doen.
Nou zit zij te denken om op prednison te zetten. En overdag binnen eventueel
Maar ja net als de meeste van ons wil ik ook graag dat mijn paard in de kudde lekker buiten staat.
Nu heb ik haar al pollennetje omgedaan maar denk niet dat dit genoeg is.
Hebben jullie nog tips wat ik nog kan doen of proberen?

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:58

Voor mijn paard werkt klassieke homeopathie.
Maar was het mar een wonder middel en werkte het maar bij elk paard.
Dat is het nadeel van dit, dit werkt bij het ene paard, dat bij het andere.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:18

maj0 schreef:
Hoi

Nou dierenarts gesproken die zegt je moet er wel wat mee doen.
Nou zit zij te denken om op prednison te zetten. En overdag binnen eventueel
Maar ja net als de meeste van ons wil ik ook graag dat mijn paard in de kudde lekker buiten staat.
Nu heb ik haar al pollennetje omgedaan maar denk niet dat dit genoeg is.
Hebben jullie nog tips wat ik nog kan doen of proberen?


Tsja... ik zou zelf de oorzaak willen achterhalen.
Is het een allergie? Is het trigeminaal headshaking? Is het een ander probleem?
Gooi en wat prednison in en we kijken even zou niet mijn voorkeur hebben :+

Maar goed, als je dus weet wat het is kan je daarna een richting kiezen hoe je wil behandelen.
Medicamenteus of via neuromodulatie.
Of eventueel homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen.
Ik heb toen beide wegen bewandeld, ongeveer alles wat er bestaat :')

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:21

oh ja van mijn paard was wel de oorzaak bekend, seizoensgebonden allergie.

Zij schud ook niet op regen of wind, of felle zon op de sneeuw.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:22

Nee klopt, maar bij haar was het (als ik het goed had) nog niet eens helder wat de oorzaak kan zijn.

Alleen al dat uitzoeken is lastig... maar zou ik wel willen weten ivm gericht behandelen.