[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9071
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:01

Mijne had ook al maanden problemen met de mest voordat ze zo heftig begin te schudden. Nu na twee craniosacraal behandelingen vrijwel geen schudden meer, kan ook weer buiten rijden zonder netje ook in de wind en ook in de paddock en op het land gaat het heel goed. Ik had gezien de ernst niet gedacht dat dit zo goed zou kunnen werken. Ze stond zelfs binnen te schudden en wilde dan ook geen hooi eten, slecht een beetje geweekt hooi kreeg ik erin en dus nog magerder en darmen niet Oke te krijgen. Overigens geen wormen of zand te bekennen, dat eerst nagegaan.
Ook met rijden zoveel fijner en nog losser in het lijf

Ik heb gekozen voor Cranio omdat ik dat pens zo spartaans vind, ik krijg daar een beeld bij van jaren vijftig psychiatrie behandelingen. Brr. Ook is pens geen garantie dat het werkt daar lees ik hier ook genoeg voorbeelden van.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:23

Dan heb je wel echt een enorm verkeerd beeld van microstroom. Daar kan je net een spiertje mee laten bewegen. Mensen met trigeminus neuralgie die PENS krijgen omschrijven het als een aangenaam tintelend gevoel.

Kasty kan dit denk ik ook wel bevestigen, die is bij de behandelingen geweest en heeft hier video’s geplaatst


ECT (electroconvulsie therapie) wat nu ook wordt gebruikt om depressie te behandelen is wel echt iets héél anders :)


Wel fijn dat je paard het goed doet!

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:33

Eens.
Ik sta zeker niet negatief tegen over PENS.
En het is inderdaad iets totaal anders dan ECT, daar heb ik vanuit mijn werk veel ervaring mee. Daarbij wordt bij wijze
van spreken een epileptisch insult opgewekt wat een reset veroorzaakt wat een effect heeft op oa dopamine productie en nog veel meer.
Dit is meer het prikkelen, waardoor een overprikkeling weg genomen kan worden, zit wel wat anders in elkaar... maar dat is een beetje het simpelste uitgelegd :')

Cranio ook ervaring mee bij mensen, maar dat doe ik wel naast de reguliere behandeling.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:17

pantarhei schreef:
Ik heb gekozen voor Cranio omdat ik dat pens zo spartaans vind, ik krijg daar een beeld bij van jaren vijftig psychiatrie behandelingen. Brr. Ook is pens geen garantie dat het werkt daar lees ik hier ook genoeg voorbeelden van.


Fijn dat voor jou de cranio heeft gewerkt. En jammer dat je de pens Spartaans vind, het is alles behalve dat.. Ik heb er filmpjes van geplaatst, mijne staat gewoon onder staande verdoving los zonder Halster midden in de kliniek. 25 minuten pens waarbij je lichte trekjes bij de mond ziet. Ze zetten er geen hoge voltage op... De mijne loopt na de pens gelijk weer vrolijk de trailer op. Hoeft ook niet tijden bij te komen.. Het is mijn redding geweest, je hebt een kans van 50 tot 60% dat het werkt.. Hier zag ik gelijk de eerste keer resultaat.. Van verwonden neus aan de muur, naar helemaal niks. Ik zou het een gemiste kans vinden voor iemand die het Spartaans vind en het daarom niet wil doen..

Voor de pens;
https://youtu.be/zyWKvR6bwlY
https://youtu.be/KigdlSY94cg

Tijdens pens;
https://youtu.be/3FHQS9SZwq4

Na 4 pens behandelingen met windkracht 6;
https://youtu.be/d9CaMG0oeR4


Maar goed fijn dat de cranio werkt voor jullie. Dat is het belangrijkste..

pluisje88

Berichten: 8106
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:53

Als het zo aangenaam is voor het paard waarom moeten ze dan verdoofd zijn?

Ik vind het ook Spartaans pantarhei dus daarom ervoor gekozen om eerst andere dingen te proberen.

Spenk
Berichten: 21813
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:55

Je kunt een paard immers niet vooraf vertellen dat de handelingen die gebeuren prettig daarna zullen zijn :+

Een encho van een pees doet ook compleet geen zeer toch ging mijn paard daarbij wel onder verdoving dat is ook een stukje risico naar de arts toe natuurlijk.

pluisje88

Berichten: 8106
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:59

Aps is ook microstroom maar daarbij hoeven ze absoluut niet verdoofd te worden

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:19

Nou ik ben blij dat ik mijn paard Spartaans mishandeld heb.. En ik denk mijn paard ook, anders was ie nu wel mooi hardstikke dood geweest.

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:25

Ik had een hele boze reactie geplaatst.
Ik haal het weer weg.
Laat iedereen in zijn/haar waarde. Maak geen behandelingen zwart waar je geen verstand van hebt.
Daar laat ik het bij.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:34

De sedatie is omdat het paard absoluut moet stilstaan bij het inbrengen van de electrode. Deze moet op 1mm naast de zenuw liggen voor de optimale conductie. Dit wordt onder echo-begeleiding gedaan maar je kan je voorstellen dat een paard dat op dat moment schudt of even het hoofd de andere kant op beweegt erg onwenselijk is en je kunt uitschieten met je electrode. Dus vandaar een roesje, veiliger en sneller.

APS is met conductie via de huid (zoals TENS, met een plakker) dus dan komt het een stuk minder nauw en is niet te vergelijken.

Bangmakerij met “Spartaanse methoden” bij een behandeling die je zelf niet kent, en waarbij je mening gebaseerd is op je gevoel en niet op kennis of feiten is denk ik een hele gevaarlijke uitspraak, ben het Rozenstruik eens.

pluisje88

Berichten: 8106
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:01

Ik heb die conclusie getrokken op basis van uitleg door de dierenarts en dit is mijn persoonlijke mening. Iedereen mag lekker met z’n paard doen wat hij zelf wil..

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:21

pluisje88 schreef:
Als het zo aangenaam is voor het paard waarom moeten ze dan verdoofd zijn?

Ik vind het ook Spartaans pantarhei dus daarom ervoor gekozen om eerst andere dingen te proberen.


Omdat ze de elektroden precies goed in moeten brengen, en elk paard staat daar natuurlijk in een vreemde omgeving wat stress mee kan brengen. Verdoven is eerder om het voor het paard zo comfortabel te laten verlopen.
Er zijn veel goede resultaten mee geboekt. Als de medicamenteuze behandeling samen met de andere therapie bij die van mij niet voldoende aan slaat, sta ik er ook zeker open voor.
Ik kijk gewoon wat bij die van mij het beste resultaat heeft... of het nu PENS is of osteopathie. Ik kijk vooral naar het resultaat en ga zeker niet vooraf al wat uit sluiten.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:26

Dat heb ik ook, Pens klinkt me ook heftig, maar als andere dingen geen oplossing bieden zou ik het ook zeker niet laten.
Resultaat en is dat dan even minder prettig door die verdoving is dat maar even zo.
Beter dan elke dag onprettig.

pluisje88

Berichten: 8106
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:29

c_alsemgeest schreef:
pluisje88 schreef:
Als het zo aangenaam is voor het paard waarom moeten ze dan verdoofd zijn?

Ik vind het ook Spartaans pantarhei dus daarom ervoor gekozen om eerst andere dingen te proberen.


Omdat ze de elektroden precies goed in moeten brengen, en elk paard staat daar natuurlijk in een vreemde omgeving wat stress mee kan brengen .


Ah dat klinkt logisch. Mij is verteld dat het zeer pijnlijk is voor het paard en dat ze daarom worden platgespoten. Dit klinkt logischer inderdaad.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:53

Je kan het qua gevoel denk ik vergelijken met electro therapie welke je ook bijvoorbeeld bij de fysio kan krijgen. Dat wordt dan gewoon met elektrodes op de huid gedaan omdat je daarbij een spier wil prikkelen. Bij PENS wil je exact die zenuw prikkelen, dus moet het heel gericht en wat dieper ingebracht worden. Maar qua gevoel/ervaring zal het niet veel anders zijn.
Eerder een vreemd trillende sensatie dan pijn.

pantarhei

Berichten: 9071
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:03

Waarom wordt MIJN gevoel nu uit zijn verband gehaald. Nee ik heb er geen ervaring mee en nee ik veroordeel ook niemand. Ik geef alleen aan waarom ik heb gekozen om het zo te doen.
Jammer dat het dan gelijk weer als veroordelen wordt gelezen.
Ik veroordeel niemand en hoop ook dat anderen dat niet doen.

Ik denk dat niemand erop uit is hier om zijn paard te pijnigen, dat zeg ik ook helemaal niet, het is alleen niet mijn primaire keuze.

ellepel

Berichten: 47392
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 08:25


Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:22

pantarhei schreef:
Waarom wordt MIJN gevoel nu uit zijn verband gehaald. Nee ik heb er geen ervaring mee en nee ik veroordeel ook niemand. Ik geef alleen aan waarom ik heb gekozen om het zo te doen.
Jammer dat het dan gelijk weer als veroordelen wordt gelezen.
Ik veroordeel niemand en hoop ook dat anderen dat niet doen.

Ik denk dat niemand erop uit is hier om zijn paard te pijnigen, dat zeg ik ook helemaal niet, het is alleen niet mijn primaire keuze.


Ik heb jou gevoel niet veroordeeld, heb gezegd dat ik blij was dat de cranio voor jou hielp.

En ik heb geprobeerd uit te leggen dat ik denk dat je er een verkeerd beeld bij hebt. Dat ik hoop dat je de behandeling wel geeft als het je laatste optie zou zijn.

Ik zou nooit een behandeling geven, waarvan ik weet dat het haar veel pijn geeft en het mogelijk resultaat nihil is. Echter is dat bij deze behandeling niet zo (en anders doen ze iets vreselijk fout), en knapt 50 tot 60% er van op. Een te grote kans bij trigeminale shakers als je die laat liggen mijn inziens.

L_iek
Berichten: 9722
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:05

Waar kopen jullie de cetizirine?

pantarhei

Berichten: 9071
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:32

Die Grenze Duitsland is niet zo duur, althans vorig jaar de voordeligste keuze. Werkt niet voor mijn oaard en nu ook niet meer nodig

Mariek_

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:48

Hier gaat het echt niet lekker op het moment. Hij heeft zo'n geïrriteerde neus en mond dat je er niet aan mag zitten. Continu ook briezen en schuren tijdens het grazen. Veel binnen staan. Echt zielig. Eigenlijk zou hij vandaag die cranio behandeling krijgen, maar daar is iets tussen gekomen. Nu pas volgende week donderdag. Ik twijfel of ik niet meteen de dierenarts weer moet bellen, maar ja die kan ook niet zo veel nu per direct natuurlijk.
Wat een ellendige rot aandoening is dit zeg.

Wat betreft de vraag over de mest, hij heeft inderdaad ook weer slappe mest, maar kan ook door het gras komen natuurlijk.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:50

Die van mij heeft nu ook meer last.
Nu zijn we ook aan het hooien, geen idee of dat extra triggerd?

Mariek_

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:06

Zou kunnen. Hier is alles al van het land af ruim een week. Ik denk dat het bij die van mij meer de warmte is.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:25

Jemig, het klinkt wel echt als dat je paard een hoge lijdensdruk heeft Mariek_ :(

Hebben jullie regulier alles al geprobeerd? Of zijn gabapentine en carbamazepine nog opties om te proberen voor jullie (jouw paard is trigeminaal toch?). Dat kan iig vrij snel 'geregeld' zijn via je DA zodat je paard hopelijk snel comfortabeler is.

Mariek_

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:42

Ik zal eens informeren naar die medicijnen, want mijn dierenarts wilde eigenlijk weer cyproheptadine geven. Maar dat hebben we dus ook al een keer geprobeerd, dus weinig vertrouwen in. Is cyproheptadine niet in hetzelfde straatje als gabapentine en carbamazepine? Jammer dat het morgen Hemelvaart is, zijn ze vast gesloten.