Jonge paarden tanden groeien

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Jonge paarden tanden groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 14:16

Ik vroeg mij af tot en vanaf welke leeftijd de kiezen groeien van een jong paard.
Mijn jaarling had dan een bult onder de kaak en de dierenarts vermoeden dat het door het groeien van de kiezen kwam ik dacht in eerste instantie van huu zijn die niet al gegroeid.

Ik moet het wel natuurlijk in de gaten houden van de da!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:14

trysteffy schreef:
Ik vroeg mij af tot en vanaf welke leeftijd de kiezen groeien van een jong paard.
Mijn jaarling had dan een bult onder de kaak en de dierenarts vermoeden dat het door het groeien van de kiezen kwam ik dacht in eerste instantie van huu zijn die niet al gegroeid.

Ik moet het wel natuurlijk in de gaten houden van de da!

Mijn jonge paard had dit ook rond een jaar of 3-4. Daarna trok het weg.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:22

Paardentanden groeien altijd, en normaal slijten ze net zo hard.
Tegen de leeftijd van 6 zijn ze uitgewisseld.

Bulten onder de kaak tgv wisselende tanden kan idd zowel op de leeftijd van een gaar als 3-4 jaar. Afhankelijk van welke kies er gewisseld wordt.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:37

Paardentanden "groeien" idd het hele leven door, ze komen langzaam verder uit het tandvlees en slijten door het kauwen ook weer af. De rest even in mijn boek opgezocht...Wat hier boven gezegd wordt is een mandibulaire bult maar die komt meestal voor bij 3 of 4 jaar. Bij het ontwikkelen van de kies ontstaat druk op het kraakbeen wat dunner wordt en naar beneden uitwijkt. Die bult verdwijnt normaal vanzelf in de loop van het jaar. Maar gezien het een jaarling is is dat niet het geval. Wel krijgt het paard met 1 jaar een definitieve kies wat niet eerst een melktand is dus ik kan me voorstellen dat je dan hetzelfde idee krijgt als met het wisselen van een kies.

Albert

Re: Jonge paarden tanden groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:30

Paardentanden groeien tot ong. 11 jaar daarna schuiven ze uit; worden dus korter. = hypsodont.