RER wie heeft er ervaring mee? (Snel spierbevangen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

RER wie heeft er ervaring mee? (Snel spierbevangen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 22:06

Mijn pony (draver) is zeer snel spierbevangen en wordt verdacht van RER.

Omdat hier nog erg weinig bekend over is hoop ik dat hier toch een paar mensen zijn die er meer over kunnen vertellen en misschien ook wel tips hebben om haar gezond te houden.
Ik heb zo'n beetje alle google hits al "gelezen" maar er is eigenlijk weinig info over.

Mijn pony raakt al bevangen van regen, koude wind, trailerritjes en verzuurde wel eens met rijden (in eens benzine op zeg maar).
Rijden doe ik haast al niet eens meer.
Gisteren nog met de dierenarts gekeken wat ik aan haar voeding kan toevoegen voor haar spieren maar dat krijgt ze allemaal al, net als warm houden. Met dit alles hersteld ze sneller dus dat is wel predtig!
Maar verder... ik ben een beetje uitgedacht..

Lindsey_99

Re: RER wie heeft er ervaring mee? (Snel spierbevangen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:12

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 22:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:36

Ja, hier twee varianten van PSSM 2 wat op hetzelfde neerkomt. [***] had ook nog een ander progressief probleem dat daar los van stond, maar als ik puur naar de spierziektes kijk ging het beter toen hij helemaal op een PSSM 2 dieet/lifestyle kwam te staan, en vervolgens weer langzaamaan steeds slechter, in de zin van dat hij uiteindelijk nooit meer dan een maand zijn spieren vast kon houden en ze steeds om wisselende redenen altijd weer verloor. De episodes van spieratrofie volgden elkaar dus steeds sneller op, ondanks suiker/zetmeelarm voeren, 24/7 ruwvoer, natuurlijke vitamine e, essentiele aminozuren in allerlei vormen, warmtetherapiedekens, bejaardengymnastiek in plaats van echt trainen en ga zo maar door.
Hij is ingeslapen toen hij chronische pijn bleek te hebben.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 23:10

xyzutu2 schreef:
Ja, hier twee varianten van PSSM 2 wat op hetzelfde neerkomt. Rio had ook nog een ander progressief probleem dat daar los van stond, maar als ik puur naar de spierziektes kijk ging het beter toen hij helemaal op een PSSM 2 dieet/lifestyle kwam te staan, en vervolgens weer langzaamaan steeds slechter, in de zin van dat hij uiteindelijk nooit meer dan een maand zijn spieren vast kon houden en ze steeds om wisselende redenen altijd weer verloor. De episodes van spieratrofie volgden elkaar dus steeds sneller op, ondanks suiker/zetmeelarm voeren, 24/7 ruwvoer, natuurlijke vitamine e, essentiele aminozuren in allerlei vormen, warmtetherapiedekens, bejaardengymnastiek in plaats van echt trainen en ga zo maar door.
Hij is ingeslapen toen hij chronische pijn bleek te hebben.

Ik heb jullie gevolgd.. zo je best gedaan en toch niet gelukt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:14

Nee...
Achteraf vraag ik me af of al die aanvallen van spierverlies niet ook pijn doen. Als ik maar onder [***]'s grens bleef zitten (en die was heeeeeel laag) dan zag ik ook tijdens aanvallen van spierverlies geen verandering in hoe ruim hij stapte bijvoorbeeld dus dan leek het niet gekoppeld aan spierbevangenheid. Maar het zou goed kunnen dat zelfs dat ook al niet fijn is.
Terwijl als we over zijn grens gingen (trailerrit van tien minuten, in de regen of wind staan, noem maar op) dan zag je naast spierverlies ook echt spierbevangenheidssignalen, stijf, kort lopend enzovoorts.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:55

Spier verlies zie je vooral bij het nog niet zolang bekende IMM en MYH1
Niet zo zeer bij PSSM.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 13:39

Spieratrofie is juist een van de meest in het oog springende kenmerken van PSSM 2. Misschien ben je in de war met PSSM 1?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 13:55

Het is niet blijvend spierverlies in de bovenlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 14:03

Ja, het gaat bij PSSM 2 specifiek om tijdelijke spieratrofie op heel specifieke gebieden, namelijk rug en kont. Hals- en borstspieren bleven hier tijdens alle aanvallen van spierverliest altijd intact en dat hoor je bij elke PSSM 2 eigenaar terug.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 14:51

Pssm 1 dan de spierververlies?
Ik lees zo veel dat ik alles door elkaar haal.
Bloeduitslag zijn binnen. Viel mee. Ck was nu iets hoger dan de vorige keer maar steld nidt veel voor. Beetje jammer dat ze al weer een heel stuk was opgeknapt, volgende keer proberen te laten prikken als ze heel slecht is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 15:57

Popstra schreef:
Spier verlies zie je vooral bij het nog niet zolang bekende IMM en MYH1
Niet zo zeer bij PSSM.

Google deze 2 ook maar eens....
Best interessant. Kun je pas sinds kort op laten testen

Hier gaat het om de spieren in de billen en bovenlijn die verdwijnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:07

Maar de pony van de TS is toch geen Quarter? Want IMM en MYH1 zijn voor zover ik weet echt Quarter-gerelateerde aandoeningen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 16:14

Geen quarter nee.
Ik heb al zo veel gelezen over pssm.
Ze zou bij px kunnen passen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 09:50

Haar bloeduitslagen waren niet slecht. Spierwaarden wel verhoogd en ze is een aantal kilo afgevallen. Ze hersteld wel snel wat natuurlijk heel prettig is.