NIET-drachtige merrie geeft MELK

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TheEvilQueen

NIET-drachtige merrie geeft MELK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 16:29

Je kan het vast al lezen in de titel...

Ik heb een merrie van 14 jaar oud en eergisteren ontdekte ik dat ze melk geeft. Ze had één dikkere tepel dan de andere, meteen denkend aan een infectie en de DA gebeld. Hij knijpt in de uier en er komt uit beide tepels een straal melk?!
Hij is er niet verder op ingegaan doordat hij ook voor een andere reden kwam, maar eigenlijk maak ik me toch zorgen hierover.

Ik las in vorige topics dat het een voorteken van PPID kan zijn... Heeft iemand ervaring hiermee? Of gewoon überhaubt ervaring met een niet-drachtige merrie die melk geeft?

Ik ben ten einde raad en ik maak me zorgen. Volgens de DA niets om over te panikeren maar mij lijkt het logisch dat dit echt niet normaal is...

*ps; ik heb een nieuw topic geopend doordat in de vorige nooit het resultaat werd vertelt na een DA-bezoek en ze zijn al van enkele jaren terug...

Ze is 101% niet drachtig ;) Ze staat alleen op de weide en er is geen paard om haar heen. Dus drachtig kan ze niet zijn...

Help, iemand raad? Of toch maar een bloedtest doen op PPID? (Wat kost een bloedonderzoek gemiddeld?)

Jester_

Re: NIET-drachtige merrie geeft MELK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:31

Geen raad maar alleen op een weide zonder andere paarden om haar heen breekt mijn hart van..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:34

Jester_ schreef:
Geen raad maar alleen op een weide zonder andere paarden om haar heen breekt mijn hart van..

Dat van TS haar merrie waarschijnlijk ook.

Beetje vreemd dat de DA niet ingegaan is op zijn onderzoek, heb jij er ook niet naar gevraagd? Ik zou dit namelijk wel hebben gedaan, het lijkt me niet zomaar iets.

Tweede DA erbij halen?

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 16:35

Jester_ schreef:

Ik ben van plan om volgend jaar op zoek te gaan naar een vriendje ;) Momenteel laat mijn portefeuille dat echt niet toe.
Het is ook niet dat ze niet buitenkomt hoor. We gaan vaak op wandeling en daar krijgt ze ook sociaal contact. 's Zomers staat ze ook op een stalling vol paarden.

Maar kom, ik had graag nu wel raad gehad ivm dit probleem :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:35

Snel de moederloze veulen centrale bellen. Dan heeft het veulen een pleegmoeder met melk!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:36

Schijnzwanger :o?

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 16:37

KimD schreef:
Jester_ schreef:

Dat van TS haar merrie waarschijnlijk ook.

Beetje vreemd dat de DA niet ingegaan is op zijn onderzoek, heb jij er ook niet naar gevraagd? Ik zou dit namelijk wel hebben gedaan, het lijkt me niet zomaar iets.

Tweede DA erbij halen?

Ik heb het gevraagd maar hij negeerde het gewoon. Hij was er namelijk ook omdat ze kreupel liep maar dat was te wijten aan de bekapper die ze absoluut te kort had gezet. Dus hij wendde zijn aandacht steeds hierop.
Ik vroeg ook of het een ontsteking was. "Neen, blijf er maar gewoon af" was het antwoord. Ik bel hem morgen nogmaals (op 1 mei, dag van de arbeid lijkt het mij een beetje onnodig) maar ik blijf opzoek naar een antwoord hierop.

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 16:38

Britta31 schreef:
Schijnzwanger :o?

Is dat dan mogelijk bij een paard? Wat is er aan te doen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:39

Schijndracht...?

Zo hoopt ze een veulen te krijgen, zodat ze niet meer alleen staat. Paard hoort nooit, echt helemaal niet, alleen te staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:41

ik heb er een keer een schijndrachtig gehad, compleet met vol uier en melk, zelfs een nacht gewaakt ondanks dat er geen hengst bij was geweest.
Op de kliniek verklaarden ze me voor gek want het was zo ook wel duidelijk dat ze hoogdrachtig was, tot ze er een arm in staken.. leeg.
Op een schrale wei zetten, aan het werk (niet te gek), gaat vanzelf weer over.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:42

Dit gebeurt wel vaker. Is vaak een hormonaal probleem.
Verder zou ik een andere DA zoeken en een weide maatje (desnoods van iemand anders) voor je paard. Paarden zijn kudde dieren, voelen zich onveilig en niet gelukkig wanneer ze alleen staan. En je gaat misschien met haar buiten waar ze wel sociaal contact krijgt maar dan staat ze nog steeds 23u per dag alleen.
Een paard hoort niet alleen te staan.

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 16:45

Quir schreef:
Schijndracht...?

Zo hoopt ze een veulen te krijgen, zodat ze niet meer alleen staat. Paard hoort nooit, echt helemaal niet, alleen te staan.

Nogmaals, ze staat niet constant alleen. Er is gewoon géén kans op dracht en ik zoek redenen naar de melkproductie.
Kan een paard wel schijndrachtig zijn?

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 16:46

Polly schreef:
ik heb er een keer een schijndrachtig gehad, compleet met vol uier en melk, zelfs een nacht gewaakt ondanks dat er geen hengst bij was geweest.
Op de kliniek verklaarden ze me voor gek want het was zo ook wel duidelijk dat ze hoogdrachtig was, tot ze er een arm in staken.. leeg.

Meen je dat? Wat gek... Hoe lang duurde het voor het over was?

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 16:49

Luca03 schreef:
Dit gebeurt wel vaker. Is vaak een hormonaal probleem.
Verder zou ik een andere DA zoeken en een weide maatje (desnoods van iemand anders) voor je paard. Paarden zijn kudde dieren, voelen zich onveilig en niet gelukkig wanneer ze alleen staan. En je gaat misschien met haar buiten waar ze wel sociaal contact krijgt maar dan staat ze nog steeds 23u per dag alleen.
Een paard hoort niet alleen te staan.

Met hormonaal probleem... Bedoel je effectief een probleem of gewoon een tijdelijke verstoring?

Wanneer iemand mij zou vragen of ze mee de weide op mogen bij de mijne mag dat altijd. Ik kijk ook uit naar volgend jaar waar ik stilletjes aan opzoek wil gaan naar een maatje :)
Ik doe m'n best voor mijn merrie, dat staat sowieso wel vast hoor +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:50

Gebeurd wel vaker, er is zelfs een topic op bokt van een merrie die nu een pleegveulen heeft. Sommige planten (paardenbloemen) schijnen dat ook te kunnen stimuleren door een hoog gehalte aan plantenhormonen.
Ik heb het ook wel een gehad met een merrie.

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:51

TheEvilQueen schreef:
Jester_ schreef:

Ik ben van plan om volgend jaar op zoek te gaan naar een vriendje ;) Momenteel laat mijn portefeuille dat echt niet toe.
Het is ook niet dat ze niet buitenkomt hoor. We gaan vaak op wandeling en daar krijgt ze ook sociaal contact. 's Zomers staat ze ook op een stalling vol paarden.

Sorry, maar ik vind dat echt een beetje een slecht excuus... Een paard mag nooit alleen staan, ook niet alleen de winter, misschien een idee, een andere stal waar al andere paarden staan. Even alleen op wandeling andere paarden zien is ook natuurlijk niet genoeg...Een paard een moet je gewoon nooit alleen zetten!

Kan je veder geen advies geven!
Laatst bijgewerkt door LisaaSophie op 01-05-19 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:53

Staat er een veulen in de buurt? Misschien zijn de hormonen gaan werken daardoor?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:53

Ze staat niet constant alleen. Hoe vaak staat er een paard in de buurt bij haar? En hoe lang staat ze wel alleen? Hoe vaak en lang ziet ze andere paarden?

Ik heb inderdaad ook wel vaker gehoord van schijndracht inderdaad. Als je er echt zeker van bent dat er geen hengst bij is geweest lijkt me dat een grote kans.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:55

TheEvilQueen schreef:
Polly schreef:

Meen je dat? Wat gek... Hoe lang duurde het voor het over was?

Was wel een paar weken onder de pannen voor het helemaal weg was.

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 17:05

TheEvilQueen schreef:
Jester_ schreef:

Sorry, maar ik vind dat echt een slap excuus! Een paard mag nooit alleen staan, ook niet alleen de winter, desnoods zet je haar maar op een andere stal waar al andere paarden staan. Even alleen op wandeling andere paarden zien is ook natuurlijk niet genoeg...Een paard een moet je gewoon nooit alleen zetten!

Kan je veder geen advies geven![/quote]

Soms kan je de toestand waar je in zit moeilijk veranderen en jij weet ook niet hoe het er hier aan toe gaat. Ik had een vraag i.v.m. een melkgevende merrie en weer typisch dat er mensen zijn die weer zitten te zeiken over iets anders dan waarover ik mij zorgen maak en vragen over heb.
Een slap excuus? Ik kan mijn paard nu eenmaal niet 24 uur per dag een maatje geven.
Ze ziet ongeveer 15 uur op een dag vriendjes naast zich op de weide maar ze staat met niemand op de weide. De andere uren staat ze op stal. Wanneer ze soms van weiland verhuist ziet ze een tijdje niemand. Elke situatie is anders, maar ik hoop gewoon met dit topic ervaringen van anderen te horen en niet kritiek over het feit dat ze niet altijd contact kan hebben.

Ik verwijt je niets, maar ik vind het enorm irritant als er steeds commentaar wordt gegeven als je de situatie en mij persoonlijk niet kent. Het topic gaat ook over iets compleet anders.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:17

Mijn paard geeft ook altijd melk. Geen dikke uiers verder, maar als je haar 'melkt', dan komen er straaltjes melk uit. Dierenarts zei destijds dat het geen kwaad kon, en dat het wel vaker voorkomt. Ze heeft in het verleden wel veulens gehad, maar de afgelopen 8/9 jaar al niet meer. Ze is inmiddels 16 en ze heeft er geen last van.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:19

Die van mij geeft al 10 jaar melk... Helemaal niets mis mee. De ene keer is het eerder water achtig, de andere keer melkerig. Dierenarts heeft er al verschillende keren naar gekeken, hoef me er geen zorgen in te maken. Het is ook niet dat je er liters kan uit melken.
Soms hebben merries die vroeger een veulen gehad hebben een blijvende reserve. Niet te veel aan prutsen, ik "melk" een straal zo nu en dan omdat ik hoorde dat het anders kan ontsteken. Maar het komt dus vaker voor.

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 17:20

Roquen schreef:
Mijn paard geeft ook altijd melk. Geen dikke uiers verder, maar als je haar 'melkt', dan komen er straaltjes melk uit. Dierenarts zei destijds dat het geen kwaad kon, en dat het wel vaker voorkomt. Ze heeft in het verleden wel veulens gehad, maar de afgelopen 8/9 jaar al niet meer. Ze is inmiddels 16 en ze heeft er geen last van.

Je merkt bij de mijne dat ze niet echt dik staan maar lichtelijk gezwollen. Inderdaad, als je de "melkbeweging" maakt komt er melk uit...
De mijne is zeker 7 jaar geleden voor het laatst drachtig geweest, dus geen veulens. Heeft de jouwe het nog steeds en hoe lang gerekend op een jaar?

TheEvilQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 17:21

Ashkerlon schreef:
Die van mij geeft al 10 jaar melk... Helemaal niets mis mee. De ene keer is het eerder water achtig, de andere keer melkerig. Dierenarts heeft er al verschillende keren naar gekeken, hoef me er geen zorgen in te maken. Het is ook niet dat je er liters kan uit melken.
Soms hebben merries die vroeger een veulen gehad hebben een blijvende reserve. Niet te veel aan prutsen, ik "melk" een straal zo nu en dan omdat ik hoorde dat het anders kan ontsteken. Maar het komt dus vaker voor.

Ze heeft al meer dan 7 jaar geleden geen veulens gehad maar doorheen haar levensjaren wel al 3 veulens gehad. Wist niet dat het vaker voorkomt. Bedankt voor je reactie :)

Heeft ze het constant of enkele periodes in een jaar?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:26

TheEvilQueen schreef:
Roquen schreef:

Je merkt bij de mijne dat ze niet echt dik staan maar lichtelijk gezwollen. Inderdaad, als je de "melkbeweging" maakt komt er melk uit...
De mijne is zeker 7 jaar geleden voor het laatst drachtig geweest, dus geen veulens. Heeft de jouwe het nog steeds en hoe lang gerekend op een jaar?

Het hele jaar door.