Kan iemand dit dierenartsverslag voor mij ontcijferen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

playboysches

Kan iemand dit dierenartsverslag voor mij ontcijferen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 21:29

Hi,

3 jaar geleden ben ik met mijn paardje naar de kliniek in Utrecht geweest omdat ze al een tijdje niet lekker liep en verschillende dierenartsen geen oorzaak konden vinden.

Hier heb ik toen te horen gekregen dat ze aan 3 benen een peesblessure had (links voor en beide achterbenen) waarbij verteld werd dat ook het bot in haar achterbenen was aangetast.
Het advies wat ik kreeg was inslapen omdat ze niet meer als rijpaard geschikt zou zijn.

Nu 3 jaar later is ze er gelukkig nog steeds en staat ze lekker te genieten in het land. Ze rent en doet gek en eigenlijk zie en merk ik niks meer aan haar benen/lopen.

Nu dacht ik, ik ga eens het dierenartsverslag terug lezen en kijken wat er nou precies staat, maar ik word hier echt niet wijzer van.

Zou iemand van hier mij kunnen helpen en mij kunnen vertellen wat hier nou in staat? Ook ben ik benieuwd wat 1/10 en 1/5 betekenen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast heel erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door playboysches op 30-04-19 21:57, in het totaal 10 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:32

Ik denk dat de foto mist?
Nu zie ik wel een foto, maar die is heeeeeeel klein. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-19 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Dat is wel een heel klein plaatje :list:

Withers

1/10 en 1/5 zijn aanduidingen van 'hoe mank' je paard was. (0 is niet mank, 10/10 of 5/5 is op drie benen lopen)
Het verslag zelf is heel klein en dus niet leesbaar, kan je het nog op een andere manier uploaden?
Laatst bijgewerkt door Withers op 30-04-19 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 21:33

Ik probeer het groter te maken, maar wil niet echt lukken nog

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:35

Als je hem ietsie groter zet, kunnen we mss helpen. Wat de 1 uit zoveel betekent, dat is vaak de manier om ergens een waarde op te plakken. Bv een kreupel paard is 1/5 als hij om de paar passen kreupelt, 2/5 kreupel elke pas in draf (roep maar wat he, weet niet exact hoe ze het een cijfer geven) etc etc

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:39

KNIP
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 30-04-19 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 21:39

Sorry het zijn er wel heel veel geworden nu :')

Maar in elk geval wel leesbaar nu ;)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 21:39

Ir111 schreef:
[ [url=m/Ra2ZmU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thanks

Anomien

Re: Kan iemand dit dierenartsverslag voor mij ontcijferen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:54

Blur ff je naw gegevens weg..

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 21:54

Ir111 schreef:
[ [url=m/Ra2ZmU.jpg]Afbeelding[/url] ]

edit: weet je zeker dat je naw gegevens zo online wilt hebben?

Helemaal niet over nagedacht, wasal blij dat het me uiteindelijk gelukt was om de foto erbij te krijgen. Heb hem verwijderd en een foto zonder adres toegevoegd.

Kun jij deze ook verwijderen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:58

Ja, net gedaan. :-)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 22:04

Ir111 schreef:
Ja, net gedaan. :-)

Dank je!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:05

Ok, heb je hier iets aan?

Kreupelheidsonderzoek:
paard loopt figuur 8, linksom, kreupel 1 op de schaal van 10, verkorte pas naar voren. Op de harde rechte lijn in stap en draf stijf bewegend en met name bij draaien aan het eind van de rechte lijn linksvoor gevoelig. Op de harde volte linksom 1 op de schaal van 10 kreupel linksachter en 1 op de schaal van niet linksvoor. Rechtsom 1 op schaal van 10 rechts achter en 1 op schaal van 5 linksvoor. Op de zachte volte hetzelfde beide zijdes achter en voor 1 op schaal 5 linksvoor op de linkerhand.
Buigproeven beide zijdes achter ondervoeten negatief. Tarsus linksachter, positief/negatief. Tarus rechtsachter positief. Linksachter en linksvoor ondervoet positief. Rechtsvoor ondervoet positief/negatief. Tak linksvoor geen bijzonderheden, lage 4 point linksvoor geen bijzonderheden.

HSL staat neem ik aan voor High (of ipv high proximaal) suspensory ligament. Proximaal betekend de hoge aanhechtingsplek (dus het verste van de grond). Desmitis is een ontsteking van de pees. Desmopathie gaat over een beschadigde pees.

Ik ben overigens geen dierenarts dus misschien beter om het door een dierenarts te laten 'vertalen'. Dat doet de praktijk waar je geweest bent vast wel voor je.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 22:28

Ir111 schreef:
Ok, heb je hier iets aan?

Kreupelheidsonderzoek:
paard loopt figuur 8, linksom, kreupel 1 op de schaal van 10, verkorte pas naar voren. Op de harde rechte lijn in stap en draf stijf bewegend en met name bij draaien aan het eind van de rechte lijn linksvoor gevoelig. Op de harde volte linksom 1 op de schaal van 10 kreupel linksachter en 1 op de schaal van niet linksvoor. Rechtsom 1 op schaal van 10 rechts achter en 1 op schaal van 5 linksvoor. Op de zachte volte hetzelfde beide zijdes achter en voor 1 op schaal 5 linksvoor op de linkerhand.
Buigproeven beide zijdes achter ondervoeten negatief. Tarsus linksachter, positief/negatief. Tarus rechtsachter positief. Linksachter en linksvoor ondervoet positief. Rechtsvoor ondervoet positief/negatief. Tak linksvoor geen bijzonderheden, lage 4 point linksvoor geen bijzonderheden.

HSL staat neem ik aan voor High (of ipv high proximaal) suspensory ligament. Proximaal betekend de hoge aanhechtingsplek (dus het verste van de grond). Desmitis is een ontsteking van de pees. Desmopathie gaat over een beschadigde pees.

Ik ben overigens geen dierenarts dus misschien beter om het door een dierenarts te laten 'vertalen'. Dat doet de praktijk waar je geweest bent vast wel voor je.

Dank je wel!

Dus het kreupelheidsonderzoek was niet heel slecht als ik dit zo lees of heb ik dat verkeerd? gezien de 1/10 en 1/5?

Weet jij ook wat er staat bij Echografie?

En wordt hier duidelijk om wat voor soort peesblessure het gaat?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:39

Ik ben niet bekend met de schaal 0 - 10 bij kreupelheidsonderzoeken dus die kan ik niet goed duiden. Ik ken alleen de schaal 0-5 waarbij 0 niet kreupel is. 1 is dus een relatief gunstige uitkomst. Persoonlijk (maar ik ben géén dierenarts!) vind ik het beeld zorgwekkend: een paard dat kort en stijf beweegt icm kreupelheid. Als er meerdere problemen zijn kan dat de uitkomst van je kreupelheidsonderzoek vertekenen. Kort door de bocht: als je pijn in beide benen hebt zie je het verschil niet meer en loopt het paard gewoon kort. Zou het paard dezelfde pijn in maar 1 been hebben zou de uitkomst best eens 4/5 kunnen zijn. Snap je wat ik bedoel?

Met echografie heb ik weinig ervaring. Longitudinaal staat voor vezels in de lengte richting neem ik aan. Hypo echogeen, ik denk een verdikking te zien op de echo? De pees is in ieder geval verdikt bij de aanhechting en als ik het goed begrijp is er botwoekering bij de aanhechting te zien.

edit: ik weet wel wat over peesherstel en vergis je niet, dat je paard nu helemaal zuiver loopt betekend niet dat hij dat ook zal doen als het paard weer gaat belasten. Voordat je gaat belasten (als je dat al van plan bent) zou ik zeker opnieuw onderzoek doen en een strak revalidatieschema opstellen iom DA en fysiotherapeut. Je overbelast snel en herstel duurt lang.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 30-04-19 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 22:45

Ir111 schreef:
Ik ben niet bekend met de schaal 0 - 10 bij kreupelheidsonderzoeken dus die kan ik niet goed duiden. Ik ken alleen de schaal 0-5 waarbij 0 niet kreupel is. 1 is dus een relatief gunstige uitkomst. Persoonlijk (maar ik ben géén dierenarts!) vind ik het beeld zorgwekkend: een paard dat kort en stijf beweegt icm kreupelheid. Als er meerdere problemen zijn kan dat de uitkomst van je kreupelheidsonderzoek vertekenen. Kort door de bocht: als je pijn in beide benen hebt zie je het verschil niet meer en loopt het paard gewoon kort. Zou het paard dezelfde pijn in maar 1 been hebben zou de uitkomst best eens 4/5 kunnen zijn. Snap je wat ik bedoel?

Met echografie heb ik weinig ervaring.

Ja ik snap wat je bedoeld. Ze liep niet duidelijk kreupel en ze konden ook niet precies zien met welk been ze nou slecht liep. Vandaar echo's van alle benen gemaakt, en toen waren 3 van de 4 benen niet goed.

Ik ben met name ook wel benieuwd wat ze nou precies gezien hebben met de echo. En of dat iets blijvends is of dat dat ooit toch weer goed zou kunnen komen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:46

Ik heb nog een paar keer zitten editen, zie mijn post hierboven.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:16

Hypo echogeen betekent ‘weinig echogeen’ en dat komt overeen met zwarting op beeld. Dat wordt doorgaans veroorzaakt door verlies van weefsel of weefselstructuur en past dus bij weefselschade. Desmitis is een ontsteking van de pees, meestal passend bij overbelasting.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:57

playboysches schreef:
Ik ben met name ook wel benieuwd wat ze nou precies gezien hebben met de echo. En of dat iets blijvends is of dat dat ooit toch weer goed zou kunnen komen.

Ze hebben verlies van normale structuur gezien ("verlies longitudinale vezels"), en littekenvorming ("verdikt") bij de aanhechting boven aan de achterbenen, en (nog) geen littekenvorming aan het voorbeen ("geen duidelijke volumetoename")

Verlies van structuur bij pezen is definitief, dat komt niet meer terug. Littekenweefsel loopt kriskras, en maakt de pees stug en kwetsbaar. Littekenweefsel verandert ook niet meer.
Samengevat, dit komt structureel niet meer goed. Of je er functioneel wel nog iets mee zou kunnen is een ander verhaal.