Verkouden, wat is wijsheid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Verkouden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 11:40

Hoi

Sinds een dag of 4/5 heeft mijn connemara een snotneus. Geelachtig snot. Over het algemeen zitten de meeste klodders in 1 neusgat, maar andere neusgat is ook vies. Met een traanoogje.
Ze is wel alert in de reacties, maar verder met rijden echt heel sloom, enorm op de handrem, wil niet nageven, erg stug in de kaken (verdikking in de lymfeklieren wellicht). Uiteraard krijgt ze nu gewoon lekker vrij tot ze beter is.
Ze hoest tijdens het rijden, droge hoest, maar wel
met veel snot wat eruit komt. Loopt ook veel te proesten/briezen in de paddock. Geen idee wat de juiste benaming is.

Ze heeft geen verhoging (37,8) en haar eetlust is normaal.

Ze heeft maandag een vitaminespuit gekregen. Is het wijsheid om gewoon met rust even af te wachten, eventueel foenegriek te voeren of de dierenarts te contacten?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

janouk

Re: Verkouden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:42

Ik zou zelf de veearts bellen en overleggen wat te doen. En in ieder geval rust geven, niet werken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:44

Zit net te eten _O- geeft niet,kan er tegen.
Ik zou de dierenarts bellen en vragen of het nodig is dat hij komt kijken,nadat je hebt verteld wat je paard heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:17

Geel snot is meestal een virus infectie, als slijmoplosser zou je sputolysin kunnen gebruiken. Dat werkt als een trein en beschermt ook de longblaasjes. Verder temperaturen en goed in de gaten houden, vertrouw je het niet dan kun je een DA laten komen. Maar soms is uitzieken gewoon aan de orde.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 12:20

Elisa2 schreef:
Geel snot is meestal een virus infectie, als slijmoplosser zou je sputolysin kunnen gebruiken. Dat werkt als een trein en beschermt ook de longblaasjes. Verder temperaturen en goed in de gaten houden, vertrouw je het niet dan kun je een DA laten komen. Maar soms is uitzieken gewoon aan de orde.

Aan een virus kunnen ze natuurlijk weinig doen. Evenals bij mensen.
Ik zal even de sputolysin opzoeken, ken ik niet.

Heb er voor nu ook een 0 grams fleecegevoerd dekentje op gedaan. Dat ze in ieder geval iets warmer blijft voor de nachten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:53

Je spreekt jezelf een beetje tegen, je hebt het over een droge hoest maar er komen wel klodders snot mee.
Ik zou niet meteen naar een dierenarts rennen maar het eerst even aankijken, wel in de gaten houden of er geen koorts bij komt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:55

ik geef het altijd een dag of 10. Paard buiten, kop naar beneden en verder niet teveel poespas.

Mocht het eerder erger worden(koorts, meer hoesten etc) dan bel ik de da en anders na die 10 dagen als het niet verbeterd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:05

Ik zou het paard wel even met rust laten nu zodat hij zijn energie in het beter worden kan steken. Dus niet rijden. Als het kan lekker buiten zetten in de frisse lucht.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 13:50

Polly schreef:
Je spreekt jezelf een beetje tegen, je hebt het over een droge hoest maar er komen wel klodders snot mee.
Ik zou niet meteen naar een dierenarts rennen maar het eerst even aankijken, wel in de gaten houden of er geen koorts bij komt.

Ja de hoest is droog, zo klinkt het. Snot lijkt me gewoon uit haar neus te komen daarbij. Ga ik vanuit?

Ze staat inderdaad op rust nu, hele dag buiten in de paddock en paar uurtjes wei.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:20

Gaat wel weer over. Vitamine kuur kan inderdaad geen kwaad. En houd het hoesten in de gaten, je kan eventueel Sputolysin geven. Maar meestal is dit onschuldig en gaat het vanzelf weer over net als dat wij ook weleens verkouden zijn. Wel temperatuur in de gaten houden en of ze nog gewoon eet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:52

Paarden hoesten hun longblaasjes snel kapot en kunnen dan dampig worden, dat is een reden waarom je ze niet te lang moet laten hoesten. (is niet hetzelfde als bij mensen) Vandaar de sputolysin.

Het hooi nat maken wil ook weleens helpen tegen irritatie.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 09:06

Bedankt. Heb momenteel een drankje van Naf respirator boost en kof eze.
Mocht dat niet optimaal werken heeft een vriendin nog een pot sputolysin welke ik kan overnemen.

Tempen doe ik 1-2x pd.

In mijn directe omgeving twee ponys gezien die van een simpel hoestje naar maanden behandelen zijn gegaan. Dus vandaar de onzekerheid. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:11

Toen mijn paard dit had, was er een wortel van een kies in de bovenkaak ontstoken en moest haar kies eruit. Misschien dit ook even in je achterhoofd houden als het niet overgaat.
Ze had ook snot, vooral uit één neusgat en ook een droge hoest. Temperatuur was ook normaal toen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 09:21

Supervixen schreef:
Toen mijn paard dit had, was er een wortel van een kies in de bovenkaak ontstoken en moest haar kies eruit. Misschien dit ook even in je achterhoofd houden als het niet overgaat.
Ze had ook snot, vooral uit één neusgat en ook een droge hoest. Temperatuur was ook normaal toen.

Bedankt. Hele goede tip! Hoe merkte je dat het een kies was en geen verkoudheid?
Ik houd het even in gedachten mocht ze niet verbeteren omdat ze inderdaad ook niet in aanleuning wil.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:04

Dat merkte de dierenarts, hij heeft in haar mond gekeken en vertrouwde het niet helemaal. Toen is er een rontgenfoto van het hoofd gemaakt en daarop kon je het zien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:48

Kan ook nog gewoon hooikoorts zijn, in deze tijd van het jaar. Ik heb een pony die daar last van heeft. Ik doe daar eigenlijks niks aan.
Dat hoesten kan gewoon komen van opgezwollen klieren, hoeft niet uit de longen te komen.
De opgezwollen klieren krijg je ook bij onstoken holtes hier of daar in het hoofd en dat geeft ook gele uitvloeiing.

Kortom het kan van alles zijn. Laat een dierenarts naar de longen luisteren, want dat is wel belangrijk. Je wilt niet dat ze iets chronish krijgen.
Als het de hoge luchtwegen zijn of alleen maar een reflex hoest door dikke klieren, kan hoesten veel minder kwaad.
Foene griek geven is altijd slim, dat zou ik sowieso doen.
Verder moet je een hoestend paard rust even en uiteraard frisse lucht.

Maar een DA erbij halen is echt geen overbodige luxe.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 11:51

Bedankt voor de tip!
Ik ga met een uurtje richting stal en haar even beoordelen en tempen! Dan kan ik eventueel altijd nog bellen als ik het niet vertrouw, heb een fijne dierenarts die vaak dezelfde dag nog kan komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:06

Weekje rustig aan. Beetje zuinig op haar zijn met wind/tocht/regen (dekentje).
Niet werken, lekker wandelen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 14:10

Afbeelding

Temp was niet veranderd: 37,8
Je hoort er wel wat ademen als ze loopt. Nog wel een vieze natte neus, maar op t moment nog geen dikke gele klodders gezien. Als ze iets meer doet dan stappen , hoest ze wel even flink. Paard naast er in de wei ging rennen, dus ze wilde mee doen.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:23

Ik zelf ben altijd erg voor het hooi nat maken. Mijn oude merrie, nu 26, heeft via verkoudheid een stofallergie gekregen, mede doordat ik niet goed op de hoogte was. Dus ik zou niet rijden, althans zeker niet in het zweet rijden, ( volgens mij is het niet echt verkeerd, als ze geen koorts heeft om rustig te stappen) maar vooral het stof vermijden. Dus buiten in de frisse lucht en hooi nat maken en evt ander strooisel, maar wellicht is dat nog wat te vroeg om aan te pakken...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 13:10

De snotneuzen zijn gelukkig wel.

Hoesten nog niet. Hoorde haar nu voor het eerst gewoon in stap hoesten en stalgenoot gistermiddag met uit de wei halen ook. In de wei rende ze met het andere paard mee en hoestte ze ook. Heb het gefilmd. Ik bel morgen even voor de dierenarts.

Gaat om de witte pony

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:01

Lusitana schreef:
Kan ook nog gewoon hooikoorts zijn, in deze tijd van het jaar.
Daar dacht ik ook gelijk aan of pollen allergie. Mijn paardje had dat ook en dat bouwt zich op→ elke jaar erger. Op advies van de apotheek, (woon in Frankrijk) heb ik van de farmacie iets homeopatisch gehad. Bouwde het zich van te vore ieder jaar op, vanaf dat moment werd het ieder jaar minder en ze is al paar jaar (sssssht) allergie vrij. Lees, geen snotterij meer en geen gehoest.

rien10 schreef:
Weekje rustig aan. Beetje zuinig op haar zijn met wind/tocht/regen (dekentje).
Niet werken, lekker wandelen.
Goede tip.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 15:41

Saaams schreef:
De snotneuzen zijn gelukkig wel.

Hoesten nog niet. Hoorde haar nu voor het eerst gewoon in stap hoesten en stalgenoot gistermiddag met uit de wei halen ook. In de wei rende ze met het andere paard mee en hoestte ze ook. Heb het gefilmd. Ik bel morgen even voor de dierenarts.

Gaat om de witte pony

Ik wilde idd nu ook wel adviseren de da ff te bellen. Vooral omdat het eigenlijk erger word ipv minder.

Ik hoop dat het meevalt en dat ze na een kuurtje weer opknapt. ;)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 14:18

Dierenarts is geweest. Luchtweginfectie, veel slijm in de longen, klonk echt niet goed en een herstellende bacteriele infectie. Dus AB was nog even niet nodig.

Nu ventipulmin voor 10 dagen en sputolysin poeder voor t slijm. Over een week hebben we weer contact. Hoesten mag, dan kan het slijm opgehoest worden. Dus vandaar dat ze geen hoestonderdrukker krijgt.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 08:59

Immulon is ook erg geschikt hiervoor, een natuurlijk diergeneesmiddel voor virussen en luchtweginfecties. :j