Deze winter is gebleken dat mijn paard een lichte allergische reactie heeft op het stof in hooi. Het is nu de 2e winter na elkaar dat hij door dat stof is gaan hoesten. Het was niet heel erg, maar hij had er tijdens het rijden wel last van. Hij heeft hiervoor natuurlijk medicatie gekregen en we spoelen sindsdien het hooi. Dat helpt maar de irritatie gaat niet helemaal over. Volledig op gras overschakelen is geen optie. Omdat hij heel snel dik wordt kan dat momenteel maar heel beperkt.
Ze krijgen tijdens de winter gerantsoeneerd (omdat ze zo snel verzwaren) onbeperkt hooi (beperkt aantal kilo hooi verspreid over dag en nacht).
Sinds het hoesten spoelen we het hooi, alleen is dat een hele klus (en zeker als we dat hartje winter moeten doen), en het lijkt niet voldoende te helpen. Bovendien was hierdoor de regenput, waar we het drinkwater uithalen, de voorbije week leeg komen te staan. Een hele winter spoelen wordt dan waarschijnlijk heel moeilijk.
Een hooistomer is ook geen optie omdat de stroom in de stal niet voldoende sterk is.
Daarom zouden we volgende winter op aanraden van de dierenarts voordroog geven ipv hooi, dat zou beter zijn voor zijn allergie dan gespoeld hooi.
Mijn vriendin haalt het hooi van haar wei. Een boer doet dat voor haar. Dat geeft elk jaar ruim voldoende voor onze 2 paarden. Maar voordroog heeft zij nog niet eerder gemaakt.
Omdat mijn paard zo snel dik wordt, is ook voordroog eigenlijk niet ideaal. Maar is er een mogelijkheid het voordroog zo te laten uitgroeien en drogen dat het van samenstelling in de buurt komt van hooi, maar zonder het stoffige? waar moeten we op letten bij het maken van voordroog? Het mag dus zeker geen lekkere suikerbom worden. Heeft iemand hier ervaring mee?