verzakt oog, zeer pijnlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

verzakt oog, zeer pijnlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 16:41

Al een hele poos (lees meer dan 1,5 jaar) heeft mijn pony oogproblemen, kliniek geweest, prognose, behandeling etc etc.
Al met al wisten we....een aflopend verhaal. Ok geen punt, we roeien met de riemen die we hebben.
Nu is het heel simpel om te zeggen, ok het is een oog, en die kan weg.

Maar ze mankeert eigenlijk nog veel meer, en om die reden heb ik haar 1,5 jaar geleden met vervroegd pensioen gedaan. Toen had ze nog ongeveer 20% zicht met het oog

Nu kwam ik haar opzoeken in het rusthuis en zag ik dat haar oog er volledig mee gestopt was (lag ook in de schaal der verwachtingen) Op zich mij niet verrrassend dus al was het verzakken van het oog mij wel een verrassing. Ik had niet verwacht dat dat zo snel zou gaan gebeuren.

Nu vraag ik mij toch af, zal ze hier veel pijn aan hebben? Ze oogde niet als ene paard met pijn, ze was vrij relaxed en met haar hanglipje heel chill en toegankelijk. Maar toch ergens knaagt het. Ik heb al contact opgenomen met de kliniek en behandelend arts maar wou weten of er mensen zijn met ervaring hier mee?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:59

Ojajoh schreef:
Al een hele poos (lees meer dan 1,5 jaar) heeft mijn pony oogproblemen, kliniek geweest, prognose, behandeling etc etc.
Al met al wisten we....een aflopend verhaal. Ok geen punt, we roeien met de riemen die we hebben.
Nu is het heel simpel om te zeggen, ok het is een oog, en die kan weg.

Maar ze mankeert eigenlijk nog veel meer, en om die reden heb ik haar 1,5 jaar geleden met vervroegd pensioen gedaan. Toen had ze nog ongeveer 20% zicht met het oog

Nu kwam ik haar opzoeken in het rusthuis en zag ik dat haar oog er volledig mee gestopt was (lag ook in de schaal der verwachtingen) Op zich mij niet verrrassend dus al was het verzakken van het oog mij wel een verrassing. Ik had niet verwacht dat dat zo snel zou gaan gebeuren.

Nu vraag ik mij toch af, zal ze hier veel pijn aan hebben? Ze oogde niet als ene paard met pijn, ze was vrij relaxed en met haar hanglipje heel chill en toegankelijk. Maar toch ergens knaagt het. Ik heb al contact opgenomen met de kliniek en behandelend arts maar wou weten of er mensen zijn met ervaring hier mee?

Een oog dat verzakt is vele malen meer vatbaar voor ontstekingen, aanvallen maanblindheid etc. Ik Heb een paard gekend waarbij op latere leeftijd besloten is het oog niet meer te verwijderen maar uiteindelijk heeft het paard er zeker wel last van gehad en had zeer regelmatig een ontstoken dus pijnlijk oog.
Mijn advies zou dan ook zijn het oog te verwijderen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 17:10

ajesca123 schreef:
Een oog dat verzakt is vele malen meer vatbaar voor ontstekingen, aanvallen maanblindheid etc. Ik Heb een paard gekend waarbij op latere leeftijd besloten is het oog niet meer te verwijderen maar uiteindelijk heeft het paard er zeker wel last van gehad en had zeer regelmatig een ontstoken dus pijnlijk oog.
Mijn advies zou dan ook zijn het oog te verwijderen.

Nou dan wordt het helaas inslapen

het dier mankeert dusdanig dat het de kosten ook niet meer waard zijn, dat klinkt heel hard maar is wel heel realistisch.
Ik heb haar haar tijd nog gegeven zodat ze nog even van het leven kan genieten. Maar een operatie gaan we niet meer doen

Ik vraag mij dus af in hoeverre het dus nu pijnlijk zou zijn omdat ik haar leed wil besparen

ajesca123

Re: verzakt oog, zeer pijnlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:25

Tja hoeveel pijn het doet kan niemand hier natuurlijk antwoord op geven. Je kunt hooguit bvb een poosje pijnstillers geven en dan kijken of je duidelijk gedragsverandering gaat zien. Paarden zijn nu eenmaal vaak bikkels.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 21:04

ajesca123 schreef:
Tja hoeveel pijn het doet kan niemand hier natuurlijk antwoord op geven. Je kunt hooguit bvb een poosje pijnstillers geven en dan kijken of je duidelijk gedragsverandering gaat zien. Paarden zijn nu eenmaal vaak bikkels.

Omdat ze in het rusthuis staat voor mij moeilijk te observeren..165km enkele reis.
Voor de pensionstal eigenaar moeilijk te bepalen gok ik. Hij kent haar sowieso niet zoals ik haar ken. Dat bemerk ik altijd wel al met bezoek

Jasmijn159

Re: verzakt oog, zeer pijnlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:30

Ja, dat geeft chronisch pijn. En omdat het chronisch is, leren ze er zo mee leven dat je het als eigenaar maar verrekte lastig op merkt.