fries met zwakke achterhand (HELP!)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1hoorn

fries met zwakke achterhand (HELP!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 20:44

ik heb een ontzettend lieve Friese merrie van 16 jaar oud.
alleen het probleem is dat ze dus een zwakke achterhand heeft, althans dat denken we.

ze gooit niet hoog op wat een normale fries wel kan, en ik heb gelezen dat dat vanuit de achterhand moet komen.. maarja als die niet sterk is waar moet je fries het dan vandaan halen?!

ook heeft ze moeite met galop, goeie galop en verzamelen.
ik heb al heel veel dingen geprobeerd (qua trainen: balkjes, overgangen rijden, achteruit lopen, etc) alleen ik zie niet echt verandering en ben er al heel lang mee bezig.

ben bang dat ze ergens last van heeft ofzo, maar ze laat het niet merken, en als ze iets niet wilt of ergens last heeft dan laat ze dat eigenlijk altijd wel zien.
dus dan denk ik dat ze ook nergens last van heeft.

ik weet dus nu echt niet hoe ik mijn lieve merrie hier mee kan helpen?
dus hoop dat iemand anders het weet

FriesWytske

Re: fries met zwakke achterhand (HELP!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 20:47

Niet alle Friezen gooien hoog op. Heb er zelf ook 2 die niet hoog opgooien. Dus daar hoef je je geen zorgen over te gaan maken. Doe je dat nog steeds, laat je de dierenarts een keer naar haar kijken.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 20:49

Het ligt een beetje voor de hand, maar misschien eens door een dierenarts, osteopaat, fysiotherapeut of bewegingsdeskundige laten onderzoeken? Als je een diagnose hebt kun je gaan behandelen, anders blijft het vaag.. Je zegt dat je bang bent dat ze ergens last van heeft maar het niet laat merken. Maar als je denkt dat ze een slechte achterhand heeft laat ze dus wel iets merken. Succes TS.
* Edit Hoog opgooien is niet iets dat alle friese paarden doen. Zij kan 'vlakkere' bewegingen hebben met een stillere rug, daar hoef je je niet direct zorgen om te maken.

1hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 10:59

ah oke, dankje voor de antwoorden! dan indd maar ff laten checken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:09

Heb je een filmpje? Misschien is het dan wat duidelijker.
En idd niet iedere fries gooit hoog op. Op welk niveau wordt ze getraind en hoe vaak? Hoe zit ze in haar bespiering?

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:26

Ga heel wat anders met je paard doen. Hier hebben we een fries paard sterk genoeg voor de Z dressuur gemaakt door een paar keer per week de rijbaan met haar te slepen. Hierdoor werd haar achterhand sterker en kon ze de Z oefeningen beter uitvoeren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:38

Zwakke achterhand kenmerkt zich door het op slot schieten van de knieen of bv het doorzakken aan de achterhand. Mijne heeft ook te lange spieren en pezen voor zn botten en gewrichten en daardoor gingen met name vorig jaar zn knieen op slot achter. Echt heel zielig zag dat eruit. Ik heb hem toen op een schuine dijkweide gehad en dat hielp wel. Alleen toen hij daarna in een vlakke paddock kwam ging het alsnog mis en stond ie weer op slot.
Inmiddels zijn we verhuist en ben ik natuurlijk al jaren bezig met trainen voor zn achterhand. Sinds ie verhuist is heb ik hem niet meer op slot zien staan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:44

VA erbij halen. Je hebt grote kans met Friesen dat het een lichamelijk ongemak is. Dat is mijn ervaring met Friesen in ieder geval.