Chinese kruiden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Chinese kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 19:43

Ibbel

Re: Chinese kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:07

Het enige dat ik weet is dat Chinese kruiden vaak verontreinigd zijn met hoge concentraties steroiden (daar komt trouwens naar alle waarschijnlijkheid ook de werking vandaan).

Wat mij betreft héééél ver bij uit de buurt blijven: als je niet weet wat er in zit ('Chinese kruiden' zegt nul komma niks) moet je het vooral niet gebruiken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:21

Wat Ibbel zegt, ze zijn vaak verontreinigd met steroiden en zware metalen. Bovendien is de kans klein dat er in het potje ook de ingredienten zitten die aan de buitenkant van het potje vermeld staan, en de kans dat de dosering van die kruiden ook netjes overeen komen met wat er op de buitenkant staat gaat al helemaal richting de 0%. Zelfs westerse fabrikanten van supplementen vinden het al moeilijk om na te komen wat ze zelf op hun potjes schrijven en dat gaat bij bepaalde vitaminen en mineralen ook al richting gevaarlijk (daar is via Google genoeg over te vinden), maar in 'Chinese kruidenmengsels' is dat helemaal onvoorspelbaar, met helaas ook ernstige gevolgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 20:33

Ik dacht dat het inmiddels wel algemeen bekend was dat er chinese kruiden verkocht worden die giftig zijn en bij de FDA verboden middelen zijn.
Idem met beschermde dieren en planten materiaal, zware metalen, giftige afslankpillen en ongeidentificeerde toevoegingen.
Toen ik nog student was (>20 jaar geleden) liep er al zo‘n Ginseng schandaal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:06

Ondanks de negatieve verhalen......hier een positieve ervaring ( deels )

Onze hengst had echt onverklaarbare bulten en via de reguliere weg alles al geprobeerd.

We zijn naar Steffi vd Laarse gegaan en die heeft hem met acupunctuur behandeld en ons chinese kruiden meegegeven.

Mijn moeder zei nog; Moet zo een groot paard maar 1 klein lepeltje daarvan? Maar gek genoeg zijn de bulten toen verdwenen en daarna ook echt weggebleven.

Helaas had hij ook andere problemen en is enkele jaren later alsnog ingeslapen. Maar soms als je alles hebt geprobeerd en niks werkt, maar dit wel, kan het toch een opluchting zijn dat iets werkt.

Mensen vergeten dat heel veel medicijnen heel veel nare bijwerkingen of negatieve gevolgen kunnen hebben op de rest van het lijf. Dat ervaar ik zelf helaas ook en toch wordt iets als bijv prednison of ab of een omeprazol echt heel makkelijk voorgeschreven.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:27

Ik heb dan geen paard aan de chinese kruiden, maar zelf wel. Ik schrik er wel van dat die verontreinigd kunnen zijn. Ik heb ze tegen Pfeiffer. En ik vind ze erg goed werken! Ik heb nergens last van, van bijwerkingen oid. Maar ga nu wel twijfelen. Ik hoef ze niet lang meer, dat scheelt. Maar bedankt voor het delen van het artikel. Ga ik eens goed doorlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:42

Mijn Italiaanse ex kon het niet geloven dat Nederlanders in de supermarkt potjes met daarop 'Italiaanse kruiden' kopen en dat over hun eten gooien...
Italiaanse kruiden bestaan niet. Wat je wel hebt is tijm, basilicum, oregano, marjolein en ga zo maar door.

Datzelfde gevoel bekruipt mij als mensen het hebben over 'Chinese kruiden'. Ik nam een potje Chinese kruiden en na X aantal weken waren de klachten over. Als je lijf je lief is dan kijk je op het potje wat er precies aan kruiden in zit, wat de samenstelling is en vervolgens bijvoorbeeld met behulp van een fytotherapeut (kruidendeskundige) die mix op een verantwoorde manier opnieuw samenstellen maar dan vanuit afzonderlijke ingredienten van een betrouwbare bron. Dan weet je 100% (nou ja, in deze wereld 95%) zeker wat je binnenkrijgt omdat je de afzonderlijke ingredienten kent én zeker weet dat je ze in een veilige dosis binnenkrijgt. Maar een potje Chinese Kruiden gebruiken is vragen om problemen. Ik hoop dan ook dat Steffi vd Laarse je geen potje Chinese kruiden meegeeft maar een potje met een kruidenmengsel waarvan het potje precies vertelt wat erin zit omdat ze het zelf heeft samengesteld.

Het is ook gek als mensen zeggen dat Chinese kruiden werken, want al die mixen zijn compleet anders, en alle ingredienten hebben andere werkingen/bijwerkingen bij andere problemen. Chinees zoethout kan bijvoorbeeld je cortisolgehaltes opkrikken, wat voor sommige problemen erg prettig is. Maar het kan bij andere problemen in hogere doses juist schadelijk zijn en allerlei nare bijwerkingen geven. En er zijn ook heel veel kruiden die helemaal niets doen tegen cortisolproblemen. Je kunt dus niet zeggen dat 'Chinese kruiden' werken bij cortisolproblemen, alleen dat Chinees zoethout dat wel kan doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 23:40

ja er zitten wel degelijk gevaren aan inderdaad; zware metalen en andere rotzooi. Beter met een boog omheen gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 01:06

Alle medicijnen die je neemt hebben heel veel nadelen. Dan moet je niks nemen en je ook nooit ergens voor laten behandelen en opereren.

Ben inmiddels 10x onder narcose geweest, heb zeker 30 roesjes gehad en slik al sinds 1999 medicijnen waar je alleen maar slechter van wordt.....Het helpt alleen wel tegen de kwaal, dus je moet wat.

Steffi heeft inderdaad etiketten en maakt ook mixen etc. Ik ben zelf de eerste die heel sceptisch is over bijv acupunctuur. Ze vond mijn reactie ook niet heel leuk toen ze daarmee begon, maar ik zag ter plekke een reactie.
En na alle reguliere medicatie hielpen de kruiden wel, waar alle reguliere voorgangers niks deden.

Het is ook zeker niet zo dat reguliere medicijnen altijd helpen en goed zijn. Mijn ene ruin heeft luchtwegproblemen en het hele riedeltje wel gehad. Niks hielp. Nu niet gekozen voor acupunctuur of chinese kruiden, maar het is wel een keus die je kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 01:52

Maar als Steffi zelf de kruiden uitkiest en mengt, heb je dan wel 'Chinese kruiden' gekregen zoals je schreef, of heeft zij gewoon als fytotherapeut (= kruidendeskundige) een kruidenmengsel samengesteld dat bij de problemen van jouw paard paste? Dat staat in principe los van de Chinese kruidenleer.

Waarbij ik nu wel heel benieuwd ben naar de ervaringen van de TS met dit onderwerp: was je van plan het zelf te gaan gebruiken of wil je anderen waarschuwen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 02:27

xyzutu2 schreef:
Maar als Steffi zelf de kruiden uitkiest en mengt, heb je dan wel 'Chinese kruiden' gekregen zoals je schreef, of heeft zij gewoon als fytotherapeut (= kruidendeskundige) een kruidenmengsel samengesteld dat bij de problemen van jouw paard paste? Dat staat in principe los van de Chinese kruidenleer.

Waarbij ik nu wel heel benieuwd ben naar de ervaringen van de TS met dit onderwerp: was je van plan het zelf te gaan gebruiken of wil je anderen waarschuwen?

Steffi gebruikt meerdere geneeswijze, maar zoals ik zei, heeft ze voor ons chinese kruiden samengesteld. Als ik ga zoeken, staan de potjes nog in onze schuur met etiketten, want mijn man bewaard er schroefjes in ed.

Zij heeft daar ook een opleiding voor gedaan en of mensen het wel of niet geloven, ze doet niet zomaar iets.

Dat paard heeft 2x op een flinke prednison kuur gestaan wat niks deed voor hem. Nu heb ik van 1999 tm 2006 zelf vaker prednison gekregen en daar echt schade van. Dus ik snap de weerstand niet tegen bepaalde kruiden, waar reguliere medicatie ook echt vreselijk is.

Ik spuit nu sinds Okt 2017 Humira en dat is lekker............Het helpt tegen de kwaal, maar daar is dan ook echt alles mee gezegd.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 06:35

Ik heb ook wel eens kruiden gehad van Steffi, ik ben niet 100% zeker welk soort dat waren. Ik heb toen geen verschil aan mijn paard gemerkt. Maar ik weet ook niet waarvoor ze waren, stom. Ik schrok een beetje van dat bericht toen ik het las. Wil natuurlijk geheel niet zeggen dat dat geldt voor wat Steffi geeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:22

Superpony, het gaat niet enkel om bijwerkingen zoals bij goedgekeurde medicijnen.
Het gaat ook om kruiden die verboden zijn omdat ze of beschermde platen zijn of omdat ze domweg zwaar giftig zijn.
Er wordt in die branche geld verdient zonder enige vorm van controlle. Iedere keer duikt er dan wel weer een lading op dat zwaar vervuild is.

Ik hoop toch dat een dierenarts gewoon zijn/haar kruiden bij een locale leverancier haald met qualiteitscontrole.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:30

Volgens mij is het bij alles zo dat je niet even wat op MP bestelt wat je niet kent, maar dat je zorgvuldig bent in wat je gebruikt en waar je het vandaan haalt.
Hier ook positieve ervaringen met (Chinese) kruiden bij Eric Laarakker.

Vind het inderdaad bijzonder dat mensen wel hun paard of hond jarenlang op de prednison zetten, maar wel grote problemen hebben met kruiden.

Sizzle: beter zelf de kwaliteit controleert

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:47

Bij prednison weet je vanuit de bijsluiter dat het schadelijk is.
Als je (fictief voorbeeld) onschadelijke paardenbloemen neemt dat zwaar vervuild blijkt met kwik is dat gewoon niet OK. Dat heeft niets te maken met kruiden zelf maar met het bedrog erachter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:49

Het zijn geen 'Chinese kruiden', het zijn kruiden welke volgens de TCM samengesteld worden.
Traditional Chinese Medicine.

In het geval van Steffi schrijft zij een remedie voor welke samengesteld wordt door de natuurapotheek.
Dit zijn allemaal ingrediënten van een veilige herkomst/ samenstelling.

Zoals er duizenden soorten synthetische medicatie zijn, zijn er ook duizenden samenstellingen volgens TCM.
De zienswijze van TCM is echter veel ouder en heeft een andere benadering: meer gericht op oorzaak, en niet specifiek op symptoom.

Een Chinees spreekwoord luidt: heb je last van je hoofd, laat naar je voeten kijken. Ofwel: neem de oorzaak van de klacht weg, en behandel niet de klacht zelf.

Enfin, zoals er in big pharma eindeloos veel schandalen zijn en uiterst schadelijke medicatie circuleert, zal ook hier eea misgaan. Ik kan me voorstellen dat veel standaard mengels afkomstig uit China dubieus kunnen zijn.
Dat zou ik dan ook niet nemen.

Ik ben uitermate geholpen door TCM. Blij mee dus

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:51

Sizzle schreef:
Als je (fictief voorbeeld) onschadelijke paardenbloemen neemt dat zwaar vervuild blijkt met kwik is dat gewoon niet OK. Dat heeft niets te maken met kruiden zelf maar met het bedrog erachter.

Ja, dat is echter hetzelfde als het schandaal met bloeddrukverlagers welke kanker veroorzaakten.
Lekker goedkoop vervaardigd in India.
Wat daar gevaarlijker aan is, is dat het gewoon voorgeschreven wordt door je eigen vertrouwde huisarts... En dus zogenaamd vertrouwd en veilig

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 07:58

Sizzle schreef:

Daarom, zoals ik al zei, weten waar je het vandaan haalt en kwaliteit (laten) controleren.

En omdat we weten dat prednison schadelijk is, is het wmb des te vreemder dat mensen het zonder problemen jarenlang aan hun dieren geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:22

Minx, dan bestel jij toch gewoon je medicijn producten via ali express in een onherkenbaar zakje. Maakt mij niet uit hoor. Het is gewoon een terechte waarschuwing dat er veel mee gefraudeerd wordt zonder enige vorm van regulatie. Idem met kopen van drug uit niet betrouwbare bronnen.

Dat er overal wel wat mis gaat is net zo goed slecht, geen reden om het ander goed te praten.

Overigens is oud niet hetzelfde als bewezen. Als je kijkt wat men vroeger allemaal aan puur gif in mensen stopten omdat er gewoon niets beters was dan is dat ook echt geen goed idee om dat nu weer te doen onder het mom oude geneeskunde.
Met kruiden kun je hele goede dingen doen, maar sommige planten zijn gewoon enkel giftig en echt niet voor niets op een verboden lijst gekomen. Dan zou ik dat niet zomaar nemen en een willekeurige aziaat met een zelfuitgeprint certificaat op zijn bruine ogen vertrouwen.

Als iemand XTC koopt laat deze het hopeljjk ook testen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:41

Sizzle schreef:
Minx, dan bestel jij toch gewoon je medicijn producten via ali express in een onherkenbaar zakje. Maakt mij niet uit hoor. Het is gewoon een terechte waarschuwing dat er veel mee gefraudeerd wordt zonder enige vorm van regulatie. Idem met kopen van drug uit niet betrouwbare bronnen.

Dat er overal wel wat mis gaat is net zo goed slecht, geen reden om het ander goed te praten.

Overigens is oud niet hetzelfde als bewezen. Als je kijkt wat men vroeger allemaal aan puur gif in mensen stopten omdat er gewoon niets beters was dan is dat ook echt geen goed idee om dat nu weer te doen onder het mom oude geneeskunde.
Met kruiden kun je hele goede dingen doen, maar sommige planten zijn gewoon enkel giftig en echt niet voor niets op een verboden lijst gekomen. Dan zou ik dat niet zomaar nemen en een willekeurige aziaat met een zelfuitgeprint certificaat op zijn bruine ogen vertrouwen.

Als iemand XTC koopt laat deze het hopeljjk ook testen.

Je hebt dit niet gelezen blijkbaar, dus kopieer ik het maar even:

Het zijn geen 'Chinese kruiden', het zijn kruiden welke volgens de TCM samengesteld worden.
Traditional Chinese Medicine.

In het geval van Steffi schrijft zij een remedie voor welke samengesteld wordt door de natuurapotheek.
Dit zijn allemaal ingrediënten van een veilige herkomst/ samenstelling.

Zoals er duizenden soorten synthetische medicatie zijn, zijn er ook duizenden samenstellingen volgens TCM.
De zienswijze van TCM is echter veel ouder en heeft een andere benadering: meer gericht op oorzaak, en niet specifiek op symptoom.

Een Chinees spreekwoord luidt: heb je last van je hoofd, laat naar je voeten kijken. Ofwel: neem de oorzaak van de klacht weg, en behandel niet de klacht zelf.

Enfin, zoals er in big pharma eindeloos veel schandalen zijn en uiterst schadelijke medicatie circuleert, zal ook hier eea misgaan. Ik kan me voorstellen dat veel standaard mengels afkomstig uit China dubieus kunnen zijn.
Dat zou ik dan ook niet nemen.

Ik ben uitermate geholpen door TCM. Blij mee dus

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:48

Dat is dan toch ook prima?
Zolang je maar weet wat je krijgt.

Bij consumentenwaren moet je gewoon zelf ook extra blijven opletten. Ben ooit eens een aanbeveling voor een zelfmeng ‚natuurlijk‘ wormmiddel tegengekomen dat voor het paard zelf ook gewoon giftig was als je zag wat erin ging.
Stel dat iemand zegt: geef je dier gewoon een takje taxus, dat helpt tegen de hoofdpijn dan volgt men dat hopelijk ook niet op.

En inderdaad, ik heb ook wel eens iets van de huisarts meegekregen wat ik voor onnodig hield en niet genomen heb.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-04-19 08:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:51

Sizzle schreef:
Het is gewoon een terechte waarschuwing dat er veel mee gefraudeerd wordt zonder enige vorm van regulatie. Idem met kopen van drug uit niet betrouwbare bronnen.

Dikgedrukte deel is tricky.... de 'drugs' welke circuleert in 'betrouwbare bronnen' blijkt niet vrij van gevaar.
Nogmaals: mijn vader kreeg medicatie voor zijn bloeddruk... gewoon via de huisarts. Duizenden anderen met hem.
Het heeft in alle dagbladen gestaan dat dit medicijn huidkankers bleek te veroorzaken.
Deze medicatie werd goedkoop ingekocht in India en China. De winstmarge is dan groter voor de apotheker.... de patiënt is dan zijn leven niet zeker.
Dus regulier betekent niet hetzelfde als 'veilig en van gecontroleerde herkomst'... wees je daar bewust van.

Ik ga niet zomaar een standaard TCM remedie bestellen of kopen bij een willekeurige Jan/ Piet of Kees (chinese
variant daarvan althans).
Voorzichtigheid is overal geboden. Doe dat via een erkend therapeut, die kruiden verstrekt via een erkend apotheek.

Het akelige vind ik dat er snel 'misverstanden' ontstaan waardoor mensen bang worden en ze een mooie kans op een fijnere gezondheid ontnomen wordt. Dus inlichten prima, maar wel in de breedste zin van het woord.
Want er staan in dit topic nu toch al een aantal gekke veronderstellingen waaruit blijkt dat mensen er niet helemaal bekend mee zijn, maar er toch graag iets over willen zeggen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:46

Ik heb mijn chinese kruiden via een erkend acupuncturist, afgemeten op mijn problemen/oorzaak van klachten. En samengesteld door de natuurapotheek. Er staat ook precies op het potje wat erin zit.

Ik zou ook niet zomaar ergens een pot 'chinese kruiden' vandaan halen, zonder voorschrift van een erkend TCM arts/iemand. En zomaar wat toepassen.