Ziet mijn pony slecht en hoe test ik dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AngelaF27

Ziet mijn pony slecht en hoe test ik dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 22:21

Hoi allemaal,

Ik ben op een beetje een aparte manier aan mijn welsh ponytje van 1,25m gekomen. Vanmorgen was het dan zo ver, ze werd gebracht. Geen idee na alle verhalen wat ik moest verwachten maar uiteindelijk verliep alles soepel. Echter heb ik het idee dat ze met 1 oog minder ziet. Ze reageert aan een kan niet of nauwelijks op bewegingen vanaf de zeikant. Daar tegenover staat dat ze bij bewegingen vanaf de andere kant juist bijna panisch kan reageren. Haar panische gedrag is ook de reden dat ze overigens hier gekomen is. de vorige eigenaar kon zich er geen raad mee. Echter vroeg ik me af, is het te testen of zijn er metingen voor zodat ik weet of het klopt wat ik vermoed. Mocht ze slecht ziend of blind zijn is dit geen reden om haar weg te doen maar alleen iets om rekening mee te houden met trainen. We willen haar als de tijd daar is graag beleren voor de kar.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:50

Je kan vlak voor het oog wat je wil testen je hand bewegen. Als ze knippert ziet ze, al kan het alsnog vermindert zijn.

AngelaF27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 07:44

vikawiek schreef:
Je kan vlak voor het oog wat je wil testen je hand bewegen. Als ze knippert ziet ze, al kan het alsnog vermindert zijn.

Jaa dat heb ik dus gedaan maar mijn vraag was of er testen of metingen zijn zodat bevestigd kan worden wat ik vermoed.

Pluttersput

Re: Ziet mijn pony slecht en hoe test ik dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 07:47

Je kan een veearts vragen dat te controleren lijkt mij. Die kunnen naar pupil reactie kijken.
Ik zou trouwens eerder denken dat ze aan de rustige kant ziet, en aan de andere kant misschien heel slecht... dat ze daar schrikt van hetgeen ze eigenlijk niet goed kan zien.

AngelaF27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 07:50

Pluttersput schreef:
Je kan een veearts vragen dat te controleren lijkt mij. Die kunnen naar pupil reactie kijken.
Ik zou trouwens eerder denken dat ze aan de rustige kant ziet, en aan de andere kant misschien heel slecht... dat ze daar schrikt van hetgeen ze eigenlijk niet goed kan zien.

Dat lijkt me sterk. Iets wat je niet ziet en geen geluid maakt kan je ook niet van schikken.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:24

AngelaF27 schreef:
Pluttersput schreef:

Dat lijkt me sterk. Iets wat je niet ziet en geen geluid maakt kan je ook niet van schikken.

Paarden schrikken juist van dingen die ze niet zien en die ineens opduiken. Kan zomaar een roofdier zijn.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:27

Mijn pony schrok buiten steeds vaker, veearts erbij en ogen laten nakijken. Ze schijnen met een lampje in de ogen en kunnen dan zien of er vermindert zicht is. Mijn pony heeft inderdaad 1 oog met staar in de beginfase.
Ik merkte het aan het gedrag dat kleurwisselingen van de zon/schaduw, vlekken etc ervoor zorgde dat hij ineens opzij sprong voor de wagen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:29

AngelaF27 schreef:
Pluttersput schreef:

Juist dan schrikken paarden eerder. Het beste is het om een VA langs te laten komen. Die zijn ervoor opgeleid en die kunnen met een verdergaande test dan alleen wat zwaaien heel goed zien (lekkere woordspeling) of het paard al dan niet verminderd zicht heeft.

AngelaF27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 08:33

Barney1978 schreef:
Mijn pony schrok buiten steeds vaker, veearts erbij en ogen laten nakijken. Ze schijnen met een lampje in de ogen en kunnen dan zien of er vermindert zicht is. Mijn pony heeft inderdaad 1 oog met staar in de beginfase.
Ik merkte het aan het gedrag dat kleurwisselingen van de zon/schaduw, vlekken etc ervoor zorgde dat hij ineens opzij sprong voor de wagen.

Ah top, ik ga eens informeren bij de watermolen. Wij willen haar uiteindelijk ook voor de kar doen. Heb jij het echt als een nadeel ervaren of is er goed mee te werken en te mennen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:43

vikawiek schreef:

Niet geheel betrouwbaar vanwege het creëeren van wind.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:55

Bij die van mij de 5 jarige dachten we dat ook omdat die enorm kon schrikken van dingen die rechts van hem gebeurden. Dierenarts is er 2x bij geweest. Maar zag niks bijzonders in het oog. Ook met vloeistof in het oog gekeken (dat zo verkleurd als er iets is).
Inmiddels is hij van het enorm schrikken af maar zo nu en dan doet hij het nog wel. Voornamelijk als bewegingen van bovenaf komen bij rechts.

Het kan zijn dat je pony minder ziet, kan ook zijn dat rechts nooit echt iets gedaan is (mensen benaderen altijd links namelijk) en dat kun je dus bekijken als je veel rechts van hem doet of het dan verbeterd of niet, heb ik met mijne ook gedaan.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 09:22

Ik zou er even een DA bijhalen. Mijn paard is ook slechtziend/blind aan een oog en daar kwamen ze vrij vlot achter door in het oog te kijken en de pupil reactie te bekijken.

Edit: toen ze nog wat beter zag was haar schrik kant ook de kant van het slechte oog. Het kwam duidelijk later binnen en daar reageerde ze sterker op. Goede kant is ze hartstikke rustig.

De slechte kant gaat nu heel goed qua schrikken omdat mijn andere paard voor haar kijkt en als ik iets met haar doe dan waarschuw ik haar als er iets is. Dus wil ik die kant borstelen, zeg ik eerst 'let op' en dan weet ze genoeg. Langs de weg met bijvoorbeeld een eend in de berm hetzelfde. Het gaat nu nagenoeg probleemloos.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:16

Die van mij is ook zeer slechtziend aan een oog, loopt voor de kar. Vandaar mijn ervaring ;)
Hij kan het verder prima, kan zich alleen ongans schrikken van dingen die wij al lang hebben gezien. Met zijn maatje ernaast gaat het hem beter, daar heeft hij echt steun aan.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:18

AngelaF27 schreef:
Barney1978 schreef:

Ah top, ik ga eens informeren bij de watermolen. Wij willen haar uiteindelijk ook voor de kar doen. Heb jij het echt als een nadeel ervaren of is er goed mee te werken en te mennen?

Nee hoor, het is geen probleem omdat ik zelf al vrijwel altijd kan zien waar hij op kan gaan reageren. Hij is gewoon braaf en kan dan opzij gaan, dit begrens ik op tijd en hij houdt altijd de rust ondanks dat hij dan niet goed weet wat het is en wil uitwijken.
Het is misschien per paard verschillend hoe ze reageren maar die van mij is er prima mee te rijden. In de bak merk ik er sowieso nooit wat van.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 19:48

Mijn paard heb ik getest door het goede oog af te denken met een handdoek (los over hem heen zodat ik hem eraf kon trekken mocht ie in paniek gaan). Simpele manier maar weet niet of dat zo geschikt is als je nog geen band met de pony opgebouwd heb.

Mijn paard bleek echt 100% blind aan het oog te zijn wat ik dus niet had gemerkt aan hem.