Na enten soort waterzak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jumala

Na enten soort waterzak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 19:19

Hallo daar,ik laat mijn fjord altijd enten tegen staart en manen exeem,en meteen de jaarlijkse enting,nu heeft ze al bijna een week een soort zak,ik denk met vocht,

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:21

Dat heeft die van mij ook bij iedere enting, is gewoon een reactie op de entvloeistof.
Je kan het eventueel koelen met koud water maar het trekt vanzelf wel weer weg al kan het wel een week duren.
Dit is overigens ook de reden dat ik altijd in de boeg laat vaccineren en niet in de hals...

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 13:54

Wat laat je precies enten tegen Staart,- en maneneczeem??

Dit is inderdaad reactie op het enten, ik zou een ontgiftingskuur/drainage geven. Sowieso erg aan te raden bij paarden met SME

Nyaleti

Re: Na enten soort waterzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 13:56

Met corticosteroïden? Je bent je wel heel erg bewust van de risico's van deze spuiten hoop ik? :)
Vaak zie je dat ze inderdaad een bultje krijgen waar ze geënt zijn, dat is gewoon de vloeistof. Als het na een aantal dagen ineens optreedt zou ik toch de DA even bellen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:05

proudmama schreef:
Dat heeft die van mij ook bij iedere enting, is gewoon een reactie op de entvloeistof.
Je kan het eventueel koelen met koud water maar het trekt vanzelf wel weer weg al kan het wel een week duren.
Dit is overigens ook de reden dat ik altijd in de boeg laat vaccineren en niet in de hals...

In de boeg kan het net zo goed als in de hals.. buurpaard had vorig jaar een bult ter grote van een kleine meloen..

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:04

Ik bedoel dus dat ik het liever in de boeg zo een bult wil hebben dan in de hals wat met rijden het paard meer belemmert.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:50

Hier reageren de paarden ook met flinke bult op infuenza/tetanus inenting. Sommigen zelfs met flink koorts! 1 van de vroegere pensionpaarden had dat een keer met ook echt voetbalgrootte bult bij de borst en die heeft week lang antibiotica gekregen.

Meestal is het een week gevoelig en opgezwollen en zakt het langzaam af.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:00

Mijne heeft ook een bult bij de enting (griep, rhino, tetanus), volgens de DA reactie op de entvloeistof idd. Ik laat nu ook in de borst inenten omdat hij er daar minder last van heeft. Laatste keer heeft hij een spuit bijgekregen tegen de reactie en niets last gehad.
Ik smeerde het trouwens altijd in met Reparil crème, had het idee dat het dan sneller weg trok.

@casperzazoe: ik heb geen paard met SME, maar ben wel benieuwd naar de risico's van dergelijke spuiten? Kan je mij wat meer uitleg geven aub?