Darmproblemen maar niet echt.. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Darmproblemen maar niet echt.. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:32

Ik heb al eerder beschreven hoe mijn (oudere) pony met de seizoenswisselingen wat last lijkt te hebben van zijn darmen, geen koliek, diarree, koorts of andere grote toestanden maar toch ook net niet lekker. De darmen werken wel, daar heb je geen moeite mee om dat te ontdekken, dat hoor je zo wel :+ Verder vind ik hem dan opgeblazen en is hij erg winderig. Heb de eerste 2 keer de DA erbij gehad maar er was weinig aan de hand, een spuit Buscopan erin om te ontspannen en daarna was het wel weer voorbij. De laatste keer heb ik wel telefonisch contact gehad maar zei de DA het even aan te kijken en het ging dan ook vanzelf weer voorbij.

Echter begin ik nu het idee te krijgen dat het meer voorkomt, hoewel hij nu natuurlijk ook weer volop in het verhaarproces zit maar het gaat een beetje op en af dus ik weet niet of het verharen er echt mee te maken heeft of dat het eerder toeval is. Hij heeft het tussenin namelijk ook wel eens gehad, dus ik ben een beetje zoekende naar de oorzaak, of het echt puur het seizoen/zijn lichaam is, of eerder wat anders. Ik begin stilaan te denken dat (het gebrek aan) beweging er mee te maken heeft. Periodes dat ik minder kan gaan en hij dus minder beweegt dat het dan opkomt, en weer afzwakt met wat beweging.

Zelf heb ik last van spastische darmen, en ik zie eigenlijk veel gelijkenissen.. Zouden paarden dit ook kunnen hebben? Dat met periodes de darmen opspelen en voor ongemak zorgen, zonder dat ze echt koliek hebben of ziek zijn? Hebben hier mensen ervaring ermee?

Om de situatie van de pony te schetsen: hij staat 24/7 op een zandpaddock van zo'n 10x10m waarop een schuilstal staat met stro. Daarnaast krijgt hij 2x per dag hooi en 2x per dag 1 emmer bietenpulp met lijnzaadvlokken (letterlijk een emmer, het is 1 kg ongeweekt per voerbeurt) met vitaminenkorrel en extra vitamine E. Dit krijgt hij het hele jaar rond, komt niet echt op de weide (laat hem soms eens grazen) omdat hij een grasallergie en hooikoorts heeft. Hij ziet er super uit en zo zou je niet denken dat het binnenin rommelig is, maar dat is het dus wel en heb het idee dat hij daardoor af en toe wat ongemakkelijk (en vooral geïrriteerd) is.

Zou mijn gedachtegang kunnen kloppen? En zou beweging hierop invloed kunnen hebben? Is dit iets wat een DA kan onderzoeken of waar ik verdere stappen voor kan ondernemen? Supplementen of dergelijke? Iemand een idee?

geerke

Re: Darmproblemen maar niet echt.. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:35

Hoe vaak word hij ontwormd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:48

Een keer of 4 per jaar, met afwisselende middelen via de dierenarts.
(staleigenaar regelt dat de spuiten er zijn maar ik geef ze wel zelf).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:52

Als hij altijd op een zandpaddock staat is de kans groot dat hij vol met zand zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:56

Dan zou hij intussen al dood moeten zijn denk ik .. of toch zeker grotere problemen hebben gehad die tussenin niet verdwijnen. Heb dit al aan diverse medisch geschoolden mensen nagevraagd en niemand verwacht problemen in die richting, zeker niet omdat hij altijd ruwvoer heeft liggen. Het ruwvoer krijgt hij ook niet op het zand of dergelijke, de schuilstal liggen betonplaten in waarop het stro ligt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:26

[***] schreef:
Dan zou hij intussen al dood moeten zijn denk ik .. of toch zeker grotere problemen hebben gehad die tussenin niet verdwijnen. Heb dit al aan diverse medisch geschoolden mensen nagevraagd en niemand verwacht problemen in die richting, zeker niet omdat hij altijd ruwvoer heeft liggen. Het ruwvoer krijgt hij ook niet op het zand of dergelijke, de schuilstal liggen betonplaten in waarop het stro ligt.

Je kunt toch een zandtest doen? Meten is weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:33

Is dat die met de emmer? Of bestaat er nog wat anders?
Die met die emmer heb ik wel eens gedaan in het verleden maar kwam niks uit. Maar weet niet of dat echt betrouwbaar is want zand kan toch ook gewoon in de darmen blijven zitten en niet constant met de mest eruit komen ofzo? Weet er het fijne niet van, maar zoiets herinner ik mij van toen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:34

Nee,maar ook al verwacht niemand het, toch kunnen ze vol zitten en in ruwvoer zit ook zand ;)
Dus toch even een zandtestje gaan doen en een kuurtje geven :j

Beweging kan zeer zeker wel.belangrijk voor elk paard om voldoende te bewegen en oudere paarden helemaal.

Ik weet dat jij nu ceterizine geeft,zeker weten dat daar niet op gereageerd word?

En die spastische darmen, volgens mij heeft stress/ niet lekker in je vel,zitten daar ook invloed op toch.
zou dus best kunnen dat op momenten dat jij minder bij ze komt hij wat gestresster is door minder beweging.
en daardoor de darmen wat reageren.
Als mijn oudere merrie gespannen is is ze ook meteen aan de dunne :j

Zou niet meteen naar allerlei pillen en poeders grijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:42

Die zandtest is dan met de emmer? Of bestaat er intussen wat anders? Kan het natuurlijk nog wel eens doen.

De ceterizine denk ik niet, want hij heeft het in de maanden dat ik niks geef net zo hard als de rest van het jaar, waarin hij ook periodes heeft dat hij er totaal geen last van heeft. Ik neig eerder naar een patroon in ik die minder ga, dus minder beweging, dus meer last. Vandaar dus de vraag of iets als spastische darm bij een paard ook kan en of beweging daar dan, net zoals bij mensen (of toch bij mij), een invloed op heeft.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:48

Bietenpulp heeft een erg scheve calcium/fosfor verhouding, misschien dat hij daar bij tijd en wijle last van heeft als dat niet voldoende gecompenseerd wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:52

Dat zou moeten gecompenseerd worden door de lijnzaadvlokken. Het voer is allemaal uitgeteld en berekend (door iemand die er verstand van heeft) qua verhoudingen dus zou in principe ok moeten zijn. Hij krijgt dat voer ook het hele jaar rond maar heeft niet constant last. Als er iets echt scheef zou zitten zouden de klachten alleen maar erger worden denk ik.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:03

Als paarden niet op gras komen krijgen ze vaak een tekort aan msm

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:04

Zou het ook aan je hooi kunnen ligten? Dat dat wat wisselend is qua kwaliteit?
Mijn pony krijgt diaree van voordroog... of te veel gras eten... wandelen en beweging geven is dan idd een goede oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:21

MSM ga ik eens naar kijken, al zie ik daar bij de klachten alles staan behalve darmen :+
Maar wie weet helpt het hem wel in het algemeen, en als het wat voor zijn hooikoorts zou kunnen doen ben ik daar alleen maar blij mee ;)

Het hooi wisselt niet erg, natuurlijk altijd wel eens maar geen grote veranderingen. Komt altijd van dezelfde velden en is altijd dezelfde soort, dus geen wisseling tussen voordroog en hooi of dergelijke. Hij heeft ook geen diarree, aan de mest zie je niks speciaals.

Maar het zou dus wel kunnen dat er een verband zit tussen het gebrek aan beweging en de onrustige darmen? En dat er dus in de periodes waarin we regelmatig een wandeling maken om die reden verbetering optreed?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:32

Ik kan me goed voorstellen dat je paard iets meer last krijgt van zijn darmen als zijn beweging afneemt. Verschilt misschien ook een beetje per paard, maar die van ons heeft wel een veel soepelere doorloop als ie lekker in beweging is. Nu beweegt die van ons ook wel vrij veel in de paddock en wei omdat je in de wei natuurlijk gewoon lekker scharrelt en in de paddock wat jonkies bij staan 's winters die voor leven in de brouwerij zorgen. Maar ik kan me goed voorstellen dat een wat ouder paard op een zandpaddock als het ineens heet word ook van nature niet heel veel beweegt. Kan je m daar niet in stimuleren, door bijvoorbeeld het voer op een aantal plekken te verdelen of zoiets?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 14:35

[***] schreef:
Is dat die met de emmer? Of bestaat er nog wat anders?
Die met die emmer heb ik wel eens gedaan in het verleden maar kwam niks uit. Maar weet niet of dat echt betrouwbaar is want zand kan toch ook gewoon in de darmen blijven zitten en niet constant met de mest eruit komen ofzo? Weet er het fijne niet van, maar zoiets herinner ik mij van toen.

Het kan ook met een latex handschoen dan valt het zand in de vingers.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 14:41

Ik zou zelf een aantal dagen de mest op zand controleren. 3 mestbollen oplossen in een laag water in een emmer, een kwartiertje laten staan en dan voorzichtig het water met de vaste delen eruit gieten. dan zie je toch vaak zand achterblijven. Meer dan een theelepel in één keer is al teveel. Een aantal dagen achter elkaar testen is, omdat zoals je zelf al zegt, zand niet altijd met de mest naar buiten komt.

Bij ons staat ook een paard op stal, de hele winter vanaf december af en aan koliekerig en na een spuit Buscopan weer opknappen. De laatste keer is zijn mest door de dierenarts op zand en wormeitjes getest, geen wormeitjes te vinden, maar wel teveel zand. Dat paard heeft de hele winter met een dichte mondkap op de paddock gestaan, zodat hij geen zand kon eten en hij heeft iedere 5-6 weken een week lang psylliumzaad gekregen. En dus toch zandkoliek. Hier dacht de eigenaresse eerst dat het ook door te weinig bewegen in de paddock kwam, het is ook al een wat ouder paard. Maar nu staat hij al een maand overdag op het gras en had hij toch vorige week weer koliek, waaruit dus deze conclusie kwam.

Overigens is de weerstand van een paard in de verhaarperiode ook verlaagd, dus dat zou ook nog een rol kunnen spelen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 15:39

[***] schreef:
Maar het zou dus wel kunnen dat er een verband zit tussen het gebrek aan beweging en de onrustige darmen? En dat er dus in de periodes waarin we regelmatig een wandeling maken om die reden verbetering optreed?

Nou, jaarrond op 10 x 10 is niet echt royaal, en nodigt niet uit tot een sprintje of rondkuieren. Paarden houden ervan de hele dag rond te struinen. Dat is ook het grappige wat je ziet op een PP, dat ze naar believen heen en weer lopen, rondjes kuieren, en op die manier maken ze heel wat kms. Het zit in hun natuur overal te fourageren, maar ze doen het ook als er op een vaste plek voer gegeven wordt. De constante beweging stimuleert de darmen, net als bij ons een wandeling goed is voor de darmperistaltiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:09

Ga de mest dan nog eens een aantal keer testen. Voorlopig met emmer want die heb ik bij de hand, handschoen kan ik daarna altijd nog eens doen.

Hij is niet echt koliekerig, zelfs toen de DA wel is gekomen werd er vermeld dat er eigenlijk niks aan de hand was en is die buscopan voor de zekerheid gegeven omdat de DA er toch was.

De paddock is inderdaad niet groot en niet ideaal, maar kan daar buiten verhuizen niks aan veranderen en dat zit niet meteen in de planning. Hij staat al jaren zo en heeft niet constant last, het lijkt nu meer voor te komen maar misschien let ik er ook gewoon meer op. En ben de laatste maanden ook minder kunnen gaan dan ik zou willen waarbij als ik er was ik door mijn eigen gezondheid ook niet zoveel kon. Dus het kan dan wel dat het nu wat meer opspeelt/opvalt.

Voeren doe ik zelf niet en qua voerplekken heb je op zo'n kleine oppervlakte ook niet veel keuze natuurlijk.

Hij is trouwens van zichzelf ook geen beweger dus zelfs als hij meer ruimte zou hebben zou het op dat gebied weinig uitmaken denk ik. Zit soms te denken om hem wat meer op de weide te zetten als ik er ben, zou op zich prima gaan maar heb dan weer schrik voor zijn allergie.. weet niet zo goed of ik het durf.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:13

[***] schreef:
Ga de mest dan nog eens een aantal keer testen. Voorlopig met emmer want die heb ik bij de hand, handschoen kan ik daarna altijd nog eens doen.

Hij is niet echt koliekerig, zelfs toen de DA wel is gekomen werd er vermeld dat er eigenlijk niks aan de hand was en is die buscopan voor de zekerheid gegeven omdat de DA er toch was.

De paddock is inderdaad niet groot en niet ideaal, maar kan daar buiten verhuizen niks aan veranderen en dat zit niet meteen in de planning. Hij staat al jaren zo en heeft niet constant last, het lijkt nu meer voor te komen maar misschien let ik er ook gewoon meer op. En ben de laatste maanden ook minder kunnen gaan dan ik zou willen waarbij als ik er was ik door mijn eigen gezondheid ook niet zoveel kon. Dus het kan dan wel dat het nu wat meer opspeelt/opvalt.

Voeren doe ik zelf niet en qua voerplekken heb je op zo'n kleine oppervlakte ook niet veel keuze natuurlijk.

Hij is trouwens van zichzelf ook geen beweger dus zelfs als hij meer ruimte zou hebben zou het op dat gebied weinig uitmaken denk ik. Zit soms te denken om hem wat meer op de weide te zetten als ik er ben, zou op zich prima gaan maar heb dan weer schrik voor zijn allergie.. weet niet zo goed of ik het durf.

Ik weet een paard met pollenallergie en die geven ze gewoon iedere dag een hooikoortspilletje. Misschien een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:23

Hij krijgt er momenteel 10 :+
Maar het is niet alleen de hooikoorts, ook het gras op zich (suikers gok ik), daar gaat hij van schuren als hij teveel eet. Jaren gedacht dat hij zomereczeem had, sinds hij op de paddock staat heeft hij geen deken meer nodig..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 17:33

Ons vette gras verdragen inderdaad lang niet alle paarden even goed. Daarom heb ik ze op een PP staan zonder gras. Ook al staan paarden jarenlang ergens, hun natuur verloochend zich niet. Het hoeft niet gelijk een enorme PP met een hele kudde te zijn, ook een kleine met maar 2 of 3 paarden werkt prima. Zolang er maar een omloop is, gaan ze bewegen. ;) Als er een weide aan je paddock zit zou een kaal/zandpad ook prima zijn, met aan het einde een hooizak. En de waterbak bij stal. Reken maar dat ie gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:14

Heb geen weide aan de paddock. En ik begrijp wel allemaal wat je zegt, maar verhuizen is geen optie om verschillende redenen. Denk ook niet dat de problemen zo groot zijn dat er echt zo'n drastische maatregelen genomen moeten worden, een ander zou er vast niet eens wat van merken...

De eerste zandtest heb ik niks van zand gezien, maar ga het nog eens een aantal keer proberen met een handschoen en/of een doorzichtig bakje, denk dat dat wat handiger is dan een emmer want misschien heb ik het zand toch gewoon eruit gekiept samen met de rest :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:41

Het eten is wel erg eenzijdig vind ik.
Misschien kun je daar ook nog wat mee.
Want het kan zijn dat het net aan wel goed gaat maar dat het toch niet helemaal optimaal is voor de darmen.
Doe je nooit wormonderzoek?
Want dan testen ze normaal gesproken ook op zand.
En omdat je paard op een paddock staat vind ik dat hij wel heel veel ontwormt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 11:10

Hebben paarden niet altijd eenzijdig eten?
Maar neen, er zijn weinig andere opties, de pony reageert op heel veel met jeuk & schuren en voor deze samenstelling viel hij heel erg in op de bovenlijn dus toen alles gaan uitzoeken en omgooien en sindsdien is hij beter dan ervoor zonder schuur/jeukklachten, dus ik hou het graag zo :)

Wormonderzoek wordt hier op stal niet gedaan neen, denk hier in het land sowieso minder of niet in vergelijking met Nederland. Kan het wel eens navragen of dat mogelijk is. Qua ontwormen gaan ze gewoon mee met de rest van de stal, denk persoonlijk ook beter teveel dan te weinig maar ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn. Is op zich ook niet de insteek van dit topic (al snap ik wel dat wormen een rol kunnen spelen maar of het dan zo wisselend zou zijn weet ik niet).