Echter begin ik nu het idee te krijgen dat het meer voorkomt, hoewel hij nu natuurlijk ook weer volop in het verhaarproces zit maar het gaat een beetje op en af dus ik weet niet of het verharen er echt mee te maken heeft of dat het eerder toeval is. Hij heeft het tussenin namelijk ook wel eens gehad, dus ik ben een beetje zoekende naar de oorzaak, of het echt puur het seizoen/zijn lichaam is, of eerder wat anders. Ik begin stilaan te denken dat (het gebrek aan) beweging er mee te maken heeft. Periodes dat ik minder kan gaan en hij dus minder beweegt dat het dan opkomt, en weer afzwakt met wat beweging.
Zelf heb ik last van spastische darmen, en ik zie eigenlijk veel gelijkenissen.. Zouden paarden dit ook kunnen hebben? Dat met periodes de darmen opspelen en voor ongemak zorgen, zonder dat ze echt koliek hebben of ziek zijn? Hebben hier mensen ervaring ermee?
Om de situatie van de pony te schetsen: hij staat 24/7 op een zandpaddock van zo'n 10x10m waarop een schuilstal staat met stro. Daarnaast krijgt hij 2x per dag hooi en 2x per dag 1 emmer bietenpulp met lijnzaadvlokken (letterlijk een emmer, het is 1 kg ongeweekt per voerbeurt) met vitaminenkorrel en extra vitamine E. Dit krijgt hij het hele jaar rond, komt niet echt op de weide (laat hem soms eens grazen) omdat hij een grasallergie en hooikoorts heeft. Hij ziet er super uit en zo zou je niet denken dat het binnenin rommelig is, maar dat is het dus wel en heb het idee dat hij daardoor af en toe wat ongemakkelijk (en vooral geïrriteerd) is.
Zou mijn gedachtegang kunnen kloppen? En zou beweging hierop invloed kunnen hebben? Is dit iets wat een DA kan onderzoeken of waar ik verdere stappen voor kan ondernemen? Supplementen of dergelijke? Iemand een idee?