Wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 03:23

lastige titel waarvan ik dacht het nooit te hoeven vragen...

Limo (Joly's Limocello) loopt sinds een dikke week niet goed met de achterbenen. Hij loopt stijf. Ondanks 24/7 weidegang wat ik dacht beter zou zijn voor hem.
Staat nu 1 week op Inflacam (pijnstillers en ontstekingswerend) en loopt hierdoor al iets beter dan eerst. DWZ dat hij zonder dus pijn heeft. :(

Helaas is het al langer duidelijk dat zijn bouw niet mee zit, hij heeft al vaak de osteopaat erbij gekregen... heupen kantelen slecht, staan niet gelijk en hij is amper mobiel/soepel in het lendengebied.
Laat rug en lendenen ook zelden tot niet los.
Moeite met rechtsachter laten bekappen (terugtrekken been en naar voor willen wegvluchten), ik dacht dat dit kwam uit angst voor de smid, maar pijn en daardoor willen vluchten is een betere optie denk ik nu.
Dierenarts kan er ook niet aankomen (zelfde reactie als bij de smid) dus buigproeven zijn geen optie (zijn op kliniek ook al geprobeerd onder lichte sedatie zonder resultaat ivm wegvluchten).

Maar nu,
-> mijn enige optie die ik heb voor iets te weten over het lenden/heupgebied is een scintigrafie in de kliniek. Kosten € 580,- enkel sacraal gebied en dit excl bijkomende kosten zoals overnachting, medicatie, raadpleging etc.
-> Maar dan... wat als blijkt dat er zoveel mis is dat hij niet als rijpaard verder kan, of zelfs geen pijnvrij leven kan hebben?
-> Wat als hij nu al z'n leven lang pijn heeft gehad en daarom zo gespannen is, of schrikkerig reageert?

Wat zouden jullie doen?
Is scintigrafie dan overbodig en inslapen een humanere keuze omdat hij waarschijnlijk altijd al pijn heeft gehad?
Of zouden jullie alsnog eerst een scintigrafie laten doen en daarna pas de beslissing nemen adhv het resultaat?

Wie heeft er ervaringen met scintigrafie van sacraal gebied?

Ik wil en kan een dier niet laten lijden, ik zal hem dus laten inslapen als blijkt dat hij geen pijnvrij leven kan hebben. Dit is voor mij de meest humane keuze als eigenaar.
Ik heb tevens financieel niet de middelen om hem levenslang op pillen te zetten (als die al zouden helpen).

Veel vragen maar wel uit liefde voor mijn paard

Afbeelding

JokeRox

Re: Wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 05:36

Hoe oud is het paard?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 05:40

Heb je al eens gedacht aan een rectale echo? Op die manier kan je ook al veel in dat gebied in beeld brengen. Ik heb er ervaring mee, helaas in mijn geval werden direct alle problemen verklaard (flinke artrose in beide si gewrichten en bijna geen tussenwervelschijf in de lumbosacrale overgang). De kosten vielen me mee, zo rond de 250 euro.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 06:22

Hier ook meerdere paarden met klachten daar. Wij zijn naar Heesch geweest, super kundige mensen (smdc) en ook rectale echo's. Met inspuiten kunnen ze echt een hele boel. En hele eerlijke mensen, geen geldtrekkers. Als het geen baat zou hebben doen we het niet

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:16

Volgens mij is een onderzoek de enige manier om antwoord te krijgen op je vragen. Pas dan weet je wat de oorzaak is van zijn problemen hopelijk...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:24

Ik zou een paard dat zo liep als die van jou een deken op hebben gedaan in de winter. Zonder excuses dat hij dat eng vind, dan went hij er maar aan. Dat vooral. Vind het echt schandalig dat je hem met kou op de rug hebt laten staan.

En je weet helemaal niet of hij nu beter loopt door de medicatie. Het weer is namelijk erg goed, en dat werkt ook mee.

Een paard inslapen op basis van dit verhaal is kul. Het is al vaker tegen je gezegd, maar laat hem goed doorlichten en ga hem dan op de juiste manier laten trainen. Zelf gaat je dit niet lukken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:37

Wanneer? Nou, nog lang niet. Je weet nog niet eens wat er mis is :roll:
Goed dat je nadenkt over je eigen grenzen, maar zoals utixo zegt: een paard laten inslapen op basis van alleen dit verhaal is echt idioot.
Eerst uitgebreid onderzoeken en dan pas nadenken en je conclusies trekken.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:50

Goof schreef:
Wanneer? Nou, nog lang niet. Je weet nog niet eens wat er mis is :roll:
Goed dat je nadenkt over je eigen grenzen, maar zoals utixo zegt: een paard laten inslapen op basis van alleen dit verhaal is echt idioot.
Eerst uitgebreid onderzoeken en dan pas nadenken en je conclusies trekken.

Dit ja. Kom op zeg, paard is nog niet eens helemaal op de foto of scan geweest. Heb het al eerder tegen je gezegd, ik kan zo 2 voorbeelden opnoemen (waardoor mijn eigen vorige pony) die flinke blessures hadden aan een achterheen en precies zo liepen. Dat is bij Limo nog nieteens onderzocht. Je hebt nog geen idee wat er mankeert.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:01

Ik zou eerst alles uitsluiten alvorens ik mijn beslissing nam.
Met die onderzoeken die je noemt heb ik geen ervaring maar als het degene zijn die nodig zijn zou ik dat doen.
Als ik bovenstaande reacties lees word ik echter een beetje naar en heb ik medelijden met het paard

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:05

Nou wat is bokt toch weer lekker vriendelijk jongens. Je mag best commentaar hebben op TS, maar breng dat dan even op een normale manier.

TS voordat je deze enorme beslissing neemt zou ik nog even proberen of er nog nuttige onderzoeken gedaan kunnen worden, voordat het dalijk blijkt dat het uiteindelijk vanzelf weer zou gaan slinken en jij je paard hebt laten inslapen! Verder nog veel succes en vooral plezier gewenst met je paardje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:06

Bij deze ben ik ook geneigd om te zeggen..nog lang niet, paard heeft geen gunstige bouw maar krijgt ook niet de "dressuur"matige training die hij nodig heeft.

Ik zou eerder aan verkopen denken dan aan inslapen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:19

Elisa2 dat wou ik ook zeggen!
Alleen ik ken alle details verder niet :)
Maar als dat zo is is verkoop ook eerlijk..
Zo heb ik in het verleden ook een paard moeten verkopen.
Droompaard of niet, ik had achteraf niet de juiste kunde en ‘instelling’ met haar en het lag aan mij dat het slecht ging en niet aan de merrie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:20

Jester_ schreef:
Hier ook meerdere paarden met klachten daar. Wij zijn naar Heesch geweest, super kundige mensen (smdc) en ook rectale echo's. Met inspuiten kunnen ze echt een hele boel. En hele eerlijke mensen, geen geldtrekkers. Als het geen baat zou hebben doen we het niet

Ik sluit me hier volledig bij aan. Voor jou een stukje rijden denk ik maar wat een fijne en vooral kundige artsen daar!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:22

LukieBradley schreef:
Elisa2 dat wou ik ook zeggen!
Alleen ik ken alle details verder niet :)
Maar als dat zo is is verkoop ook eerlijk..
Zo heb ik in het verleden ook een paard moeten verkopen.
Droompaard of niet, ik had achteraf niet de juiste kunde en ‘instelling’ met haar en het lag aan mij dat het slecht ging en niet aan de merrie

Ik volg Art haar andere topic wel redelijk, en met de nieuwe informatie zou ik zeggen. Zoek het allemaal eerst even goed uit in de kliniek.
Maar geef ook zeker goede training een kans als daar groen licht voor word gegeven in de kliniek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:25

Ik heb meerdere paarden in laten slapen dus sta daar zeker niet terughoudend tegenover. Maar ik wilde altijd eerst een goede diagnose. Ik wilde weten wat er aan de hand was en wat de prognose was. Ik heb ook een keer een jong dier in laten slapen waarvan de artsen zeiden dat 9 van de 10 paarden die daar kwamen zo waren. Ik heb toen gezegd dat ik niet wilde dat hij in de handel terecht kwam en dat er later mee gereden en gedokterd zou worden dus dat ik hem liet inslapen. Het blijft altijd je eigen beslissing maar dan wel gebaseerd op een goede eerlijke diagnose en dat zou ik dus eerst doen. Inslapen kan altijd nog.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:29

Jeetje TS. Ik scroll wel is door je volgtopic omdat ik benieuwd ben hoe je alles aanpakt, maar dit is bijna belachelijk. Waarom zou je hem nu laten inslapen??? Omdat die slecht loopt en een slechte rug heeft?

Je hebt tot nu toe geen idee wat er met hem aan de hand is. En dat ga je met een buigproef ook niet kunnen zien. Zet dat dier op de foto, echo, MRI, scintigrafie of weet ik veel. Zoek de oorzaak naar zijn probleem, en pas dan weet je wat je kan doen. Bel de kliniek, ga in overleg wat je het beste kan doen, en stel een plan van aanpak op.

Niet denken aan inslapen als je geen idee hebt wat je dier mankeert en nog geen onderzoek daarnaar hebt gedaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:31

Voorlopig kan hij ook gewoon nog een tekort hebben van iets, dus een buisje bloed lijkt me het absolute minimum.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:32

Dit dier moet eerst eens goed volledig onderzocht worden ipv steeds half/half en dan weer een andere kant op.
Van alleen al denken aan inslapen zou nog helemaal geen sprake moeten zijn.
Eigenlijk vind ik het schokkend dat je al zoveel echt goede en simpel uitvoerbare adviezen in de wind hebt geslagen en aan het uiterste denkt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:34

Inslapen is eerlijk als het echt nodig is, maar je wil jezelf niet voor je hoofd slaan als later blijkt dat het te verhelpen was.
Eerst onderzoek, dan knopen doorhakken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:39

Sorry maar dit vind ik echt kul...

Ik denk dat dit dier beter af is bij een eigenaar die er wel verstand van heeft,dan laten inslapen!

Zonder deken de winter door... Oh oh oh die rug.. Dat had je moeten weten.

Buiten dat heeft dit dier door zn bouw een aangepaste training nodig.

Je kunt niet steeds om elk dingetjes alle plannen omgooien.. Zo krijgt een dier nooit structuur in zn lijf.

Ik wens je veel wijsheid.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:01

Ik heb eens naar jouw filmpjes gekeken in je andere topic en daar zie ik iets. Jouw paard beweegt precies hetzelfde als die van mij als ze een poosje geen goede, gerichte training heeft gehad. Mijn paard heeft Kissing Spines in haar rug, net achter het zadel doorlopend tot aan de lendenen. De praktijk kan een foto maken op locatie.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:09

Eerst onderzoeken. En bedenk niet vantevoren al welk onderzoek maar overleg dat met de artsen, zij hebben ervoor geleerd. Wat je wel kunt doen is een budget aangeven. Dus na monstering overleggen welke onderzoeken nut hebben en wat binnen jouw budget zou vallen (of evt betalingsregeling).
Rectale echo is idd ook 1 van de opties, als het idd om si gebied gaat en niet iets in de achter benen.

Maar eerst eens de uitslag van de DNA test afwachten? En bloed onderzoeken?
Laatst bijgewerkt door Raamzicht op 20-04-19 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:10

Ik wordt echt boos als ik dit lees.

Wanneer is het genoeg geweest? Ik zou de vraag om willen draaien, wanneer ga jij eens de juiste dingen doen om je pony te bieden wat ie nodig heeft?

Sorry Art maar al ruim een jaar lang krijg je honderden tips over hoe je je paard beter moet managen en opleiden. Hoe jij ervoor verantwoordelijk bent dat je paard leert zich fatsoenlijk te laten onderzoeken en behandelen. Hoe jij ervoor verantwoordelijk bent dat het dier, met zijn ongemakkelijke bouw, de juiste training krijgt om zijn rug goed te gaan gebruiken. Honderden tips van mensen met ervaring. Allemaal zeggen ze in principe hetzelfde. Jij hebt de ervaring niet, zoek hierbij goede hulp. Alle adviezen op alle fronten sla je iedere keer in de wind of je begint iets maar bij het eerste tegenslagje haak je weer af en terug bij af, pony staat weer stil en heeft weer niets geleerd. Op alle tips reageerde je of met allerlei excuses of simpelweg tegendraads omdat je vond dat mensen dramden. Terwijl iedereen alleen maar het welzijn van JOUW pony voor ogen had.

Zelfs iets simpels als, doe een dier dat de hele winter binnen heeft gestaan en in de koudste periode van het jaar ineens 24x7 naar buiten wordt gegooid in ieder geval een deken op, was voor dovemansoren, met als antwoord "Ik hou niet van dekens" en "Ik ben bang dat hij de deken kapot maakt". En ja, nu is je paard stijf, gek hè. En dan zou inslapen het antwoord zijn? Ga eens aan de slag met alle tips die je het afgelopen jaar gekregen hebt. Als het dan niet werkt en hij blijkt niet goed te zijn, dan is het mogelijk genoeg. Maar nu.... je bent nog niet eens half begonnen.

Je zegt dat je van het dier houdt, dat wil ik best geloven. Maar je eigenwijsheid is in mijn ogen wel vele male groter als je liefde. Zet die eigenwijsheid en trots eens aan de kant als je echt van hem houdt. Nu zou scinti de enige dure oplossing zijn en vraag je je af of het de moeite waard is, terwijl al door diverse mensen is aangegeven, begin eens met een bloed onderzoekje. Begin eens te kijken hoe het dier zich houdt nu het warmer wordt. Maar het zou me niets verbazen als je eigenlijk al een beslissing hebt genomen en dat dit topic niet is voor het vinden van raad (dat heb je het afgelopen jaar al heel veel gehad) maar voor goedkeuring om hem in te laten slapen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:10

Mijn arabier heeft ook geen makkelijke bouw(overbouwd) en ook het si en ls en bekken zitten snel vast. Ben naar Heesch SMDC geweest en hij heeft een rectale echo gehad. Daardoor weet ik nog beter hoe of wat van zijn probleem, ook de juiste training is zo belangrijk. Ik werk veel aan de hand en mijn juf is ook masseur en weet veel van de bouw en spieren enz. en correct lopen. Door aan de hand werken incl. longeren is hij zo sterk geworden dat hij meer aankan. Rijtechnisch blijft hij moeilijk en kan ik niet zomaar wat doen. Hij is nu 14 en waarschijnlijk zal ik hem niet tot zijn 25e kunnen rijden, maar moet je je aanpassen aan je paard zijn kunnen.
In de winter altijd ern deken op die zijn rug goed warm houdt en in de zomer bij veel regen ook gewoon een regendeken op.

Ga naar een goede kliniek en laat eerst een goed uitzoeken wat er nou is krijg je groen licht om wat te gaan doen zoek een zeer goede instructeur of breng hem tijdelijk weg zodat hij correct getraind word.
Geen excuses meer maar zoek het goed uit wordt je paard ook blij van, kan je het niet betalen dan kijken wat wel mogelijk is.
Volg je ook al een tijdje en zie eigenlijk geen vooruitgang pak eens goed door, maak een plan schrijf dit op en hou je daaraan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:23

Dat mensen hier nog energie in stoppen := TS is stronteigenwijs en mist de kunde om uberhaubt een jong paard op te leiden!

Ik zou hem verkopen en een andere hobby gaan zoeken :o