Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fleury schreef:En zo kan ik nog wel even door gaan.
Hoe gaan jullie hier mee om en hoe bepaal je waar je naar gaat luisteren? Ik ga er vanuit dat zij meer kennis hebben dan ik dus ik vind het dan lastig om te bedenken wie je gaat volge. Hoe doen jullie dat?
capopjekop schreef:Daarom is het belangrijk om je te omringen met mensen waar je vertrouwen in hebt. Smid van kliniek a zei dat het beter was om mijn pony in te laten slapen toen ze slecht bleef lopen door hb. Mijn gevoel zei dat er iets in de hoeven verkeerd zat dat pijn deed want op het gras liep ze een stuk beter. Plus ik had nooit een 100 procent vertrouwd gevoel bij deze kliniek. Toen besloten om een second opinion aan te vragen bij mijn vorige kliniek (die 1.5 uur rijden verder is dan kliniek a). Daar zeiden ze dat de pony verkeerd op haar hoeven stond en dat er nog voldoende aanknopingspunten zijn. Bij deze kliniek altijd wel een vertrouwd gevoel gehad dat ze altijd handelen in belang van het dier en kundig zijn. Pony loopt inmiddels zonder pijnstilling rond en heeft haar streken terug.
Dus ik ga op mijn gevoel af. Welk verhaal klinkt het meest logisch en is het beste te rijmen met wat je ziet? Bij twijfel neem een second opinion. Ik zou in jouw geval beginnen met een andere zadelmaker. Zegt die hetzelfde als de eerste dan een andere osteopaat
Amiigo schreef:En hoe is je paard eronder? Loopt hij fijn, ziet hij er goed uit?
Fleury schreef:Zadelmaker/zadelpasser waren verschillende personen.
Ik hoor veel reacties van longeerhulp is slecht maar er was ook een wetenschappelijk onderzoek gedaan waaruit bleek dat qua bewegen niet de longeerhulp maar juist een longeer singel meer beperkte.
Daarnaast heb ik gisteren dus aan het halster gelongeerd (omdat ik de longeerhulp niet mocht gebruiken) en dan loopt ze de hele tijd met hoofd hoog en rug weggedrukt. Terwijl ze aan de (hele lange) longeerhulp helemaal niet tegenwerkt en iig op zijn minst meer aandacht en concentratie laat zien.
Suzanne F. schreef:Osteopaten verdienen echt goud geld aan paardeneigenaren, dat is wat ik wel weet.
Pipodipo schreef:Suzanne F. schreef:Osteopaten verdienen echt goud geld aan paardeneigenaren, dat is wat ik wel weet.
Inderdaad, met wazige en oncontroleerbare verhalen. Niet alleen osteopaten doen dat, maar eigenlijk alle randfiguren die iets te verkopen hebben. Eerst maken ze je onzeker en dan komen ze met een zogenaamde oplossing.
Maar hoe dan wel? Elke paardeneigenaar heeft wel een keer iets meegemaakt met een zadelmaker, tandarts, osteopaat, of iets anders en daar leer je van. Je hebt ook die ervaring nodig om je eigen mening beter te vormen en er vertrouwen in te hebben. Zo ontwikkel je ook je eigen aanpak in alles en die mag je ook gewoon aanpassen als er een beter idee blijkt te zijn. Het is best hip om dingen 'slecht' te noemen en te beweren dat gebruik ervan schadelijk is voor het paard, maar dat hoeft dus niet waar te zijn. Bedenk bij elk advies wat heb belang is van degene die het advies geeft en of die er iets aan kan verdienen.
J0anieke schreef:Daarnaast: Mijn pony wilde ook Nooit (!) ontspannen, zowel los aan de longe, als onder het zadel etcetc. Ben daar ook heel vaak heel boos over geweest tegen mijn pony, achteraf geheel onterecht. Wat blijkt, mijn pony heeft enorm veel moeite met haar balans. Dusdanig dat ze 'bang' is om te vallen. Wat is haar reactie hierop: Kop in de lucht, rug wegdrukken (ook met los longeren dus, teken dat het probleem niet direct aan het zadel verbonden is), precies wat jij dus beschrijft over jou pony. Door het wegdrukken van haar rug (wat dus indirect niet de schuld is van het zadel, maar door haar angst om te 'vallen'), paste het zadel niet meer goed, want die is immers aangemeten op een ontspannen rug, waardoor het alleen maar begon te drukken op verkeerde plekken. Gevolg: Rug naar de filistijnen. Hierdoor paste het zadel dus een gegeven moment ook niet meer lekker (juiste spieren werden minder of juist opgezwollen; extra gevolg: zadel ligt niet meer goed en hierdoor kan pony nog moeilijker ontspannen).
Nu kan ik eindelijk zeggen dat er voortgang is; juiste begeleiding gehad voor haar balans, wat mij echt de ogen heeft geopend (die instructrice gaf les met oogpunt vanuit 4DimensionDressage, die instructrice komt helaas niet meer vanwege te grote afstand). Het nieuwe zadel dat haar moeilijke punten (lendenen) minder belast en meer met haar bewegingen meebeweegt heeft daar zeker ook bij geholpen.
.
Benzz schreef:J0anieke schreef:Daarnaast: Mijn pony wilde ook Nooit (!) ontspannen, zowel los aan de longe, als onder het zadel etcetc. Ben daar ook heel vaak heel boos over geweest tegen mijn pony, achteraf geheel onterecht. Wat blijkt, mijn pony heeft enorm veel moeite met haar balans. Dusdanig dat ze 'bang' is om te vallen. Wat is haar reactie hierop: Kop in de lucht, rug wegdrukken (ook met los longeren dus, teken dat het probleem niet direct aan het zadel verbonden is), precies wat jij dus beschrijft over jou pony. Door het wegdrukken van haar rug (wat dus indirect niet de schuld is van het zadel, maar door haar angst om te 'vallen'), paste het zadel niet meer goed, want die is immers aangemeten op een ontspannen rug, waardoor het alleen maar begon te drukken op verkeerde plekken. Gevolg: Rug naar de filistijnen. Hierdoor paste het zadel dus een gegeven moment ook niet meer lekker (juiste spieren werden minder of juist opgezwollen; extra gevolg: zadel ligt niet meer goed en hierdoor kan pony nog moeilijker ontspannen).
Nu kan ik eindelijk zeggen dat er voortgang is; juiste begeleiding gehad voor haar balans, wat mij echt de ogen heeft geopend (die instructrice gaf les met oogpunt vanuit 4DimensionDressage, die instructrice komt helaas niet meer vanwege te grote afstand). Het nieuwe zadel dat haar moeilijke punten (lendenen) minder belast en meer met haar bewegingen meebeweegt heeft daar zeker ook bij geholpen.
.
Kijk en dat clubje heeft jou overtuigd dat je pony wil vallen omdat ie geen balans heeft, voor mij direct een verhaal waarvan ik denk: weinig balans, ja dat kan.............wil vallen???? Kom zeg, das echt zieltjes winnen over de rug van een paard en dan heb je echt niet genoeg argumenten om iemand te overtuigen. Een vluchtdier dat wil vallen..................goed verhaal........
Nies_ schreef:Nouja ik vind het eigenlijk ook wel onderschrijven wat Benzz zegt. Zoveel paarden worden rennerig omdat ze geen balans hebben, dat is echt niets vreemds. Ik heb er een op stal staan die er een handje van had en dat is niet opgelost met ditjes en datjes, maar gewoon door te rijden. Tegenwoordig zijn er een legio aan goeroes die het verkopen alsof ze heel wat nieuws hebben, maar eigenlijk doen ze wat iedereen al jaren tot eeuwen doet, niets nieuws onder de zon dus.
Zoveel paarden gaan naar een osteopaat om op te lappen wat de ruiter er zelf in rijdt. Ik kan het alleen geen slechte ontwikkeling noemen omdat die dieren zonder osteopaat nog veel erger in de prak werden geredenMaargoed een fatsoenlijke instructeur en een ruiter die wat wil leren zou natuurlijk het meest optimaal zijn.
Benzz schreef:Pipodipo schreef:Inderdaad, met wazige en oncontroleerbare verhalen. Niet alleen osteopaten doen dat, maar eigenlijk alle randfiguren die iets te verkopen hebben. Eerst maken ze je onzeker en dan komen ze met een zogenaamde oplossing.
Maar hoe dan wel? Elke paardeneigenaar heeft wel een keer iets meegemaakt met een zadelmaker, tandarts, osteopaat, of iets anders en daar leer je van. Je hebt ook die ervaring nodig om je eigen mening beter te vormen en er vertrouwen in te hebben. Zo ontwikkel je ook je eigen aanpak in alles en die mag je ook gewoon aanpassen als er een beter idee blijkt te zijn. Het is best hip om dingen 'slecht' te noemen en te beweren dat gebruik ervan schadelijk is voor het paard, maar dat hoeft dus niet waar te zijn. Bedenk bij elk advies wat heb belang is van degene die het advies geeft en of die er iets aan kan verdienen.
Dit dus en dat begint al bij gesponsorde advertenties van blogs op Facebook. De tekst is zo geschreven dat je als paardeneigenaar snel denkt..............oh maar dat heeft de mijne ook ( vaak omdat de beschrijving bij veel paarden kloppend is en vaak gewoon een rijtechnisch verhaal en toch ook een ruiter die nog een beetje beter moet leren paardrijden)
Ostheopaat is een vrij beroep en dus mag iedere gek zichzelf zo noemen, alleen bokt zit er al vol mee en allemaal willen ze hun geld verdienen in de paarden terwijl de kennis en kunde er niet is.
Mocht je nou perse een ostheopaat willen, neem er dan een die ook arts is. Niet dat het garanties geeft, maar dan hebben ze tenminste nog gestudeerd voor iets rondom een dier.
En vooral, laat je niet gek maken en blijf praktisch denken.