Verschillende adviezen van deskundigen, hoe ga je er mee om?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Verschillende adviezen van deskundigen, hoe ga je er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 23:00

Ik wil het beste voor mijn pony, ze werkt hard voor me en ik wil dat ze dit zonder pijn en ongemakken kan doen. Ik heb alleen niet overal verstand van dus haal ik er deskundigen bij die op hun gebied veel van het paard weten. Soms moeten verschillende disciplines ook samen werken voor een goed resultaat.

Nu een voorbeeld:
- 2 jaar geleden heb ik een 2e hands zadel gekocht en deze laten contoleren door een zadelpasser --> paste goed dus gekocht.
- 2 maanden later kwam de fysio langs, keek ook naar mijn zadel en zegt, hij is te smal.
- Zadel aan laten passen zodat hij wat minder smal was aan de voorkant.
- 1 jaar later zadelpasser laten komen voor jaarlijkse controle (geen problemen) zij constateert dat de vulling opnieuw moet, heeft dit gedaan en daarna weer gepast en zadel lag goed.
- Nu half jaar later, osteopaat komt, kijkt naar mijn zadel en zegt, hij ligt niet stevig genoeg.

- In september heeft de tandarts (DA) de tanden van de pony gecontrolleerd, zag er prachtig uit, geen behandeling nodig.
- Nu half jaar later kijkt de osteopaat naar de tanden en ziet dat links voor langer is dan rechts waardoor de kiezen niet goed op elkaar komen. Ik had de osteopaat laten komen ivm problemen met de mond dus het kan goed zijn dat ze daar last van had. Maar deze scheve slijtage is echt langer bezig dan een half jaar. Dus waarom heeft die andere tandarts dat dan niet opgemerkt?

- Instructeur zegt gebruik longeerhulp
- Osteopaat zegt gebruk nooit meer de longeerhulp

En zo kan ik nog wel even door gaan.
Hoe gaan jullie hier mee om en hoe bepaal je waar je naar gaat luisteren? Ik ga er vanuit dat zij meer kennis hebben dan ik dus ik vind het dan lastig om te bedenken wie je gaat volge. Hoe doen jullie dat?

Wildgirl

Re: Verschillende adviezen van deskundigen, hoe ga je er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:08

In dit geval heb je mijn inziens een goede ostheopaat ;)
Zonder gekheid, vraag door. Laat men je duidelijk uitleggen wat en waarom ze iets vinden. Lees je zo nodig in, trek je conclusie en bij meermaals slecht presteren van een bepaalde 'p ersoon' ; zoek een andere!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:19

Heb je telkens dezelfde zadelmaker?

Ik zou op basis van dit verhaal een andere zadelmaker en een andere tandarts zoeken. De osteopaat klinkt goed en kritisch.

Zelf luister ik eigenlijk niet zo snel naar iemand, maar als ik iemand op stal heb waar ik onzin uit vind komen schakel ik die ook niet meer in. Hier gaat alles in overleg met de experts, maar dan moet je natuurlijk zelf ook wel een beetje kennis hebben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 03:50

Waar baseren jullie nu eigenlijk op dat de osteopaat goed is en de anderen niet ipv andersom?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 06:50

Herkenbaar. Ik vind dat ook zo moeilijk. Zoveel mensen, zoveel meningen. En ze zijn overtuigd van hun gelijk en het ongelijk van anderen. Heel lastig.

Ik kijk naar mijn paard, die weet het beste wat voor hem\haar werkt.

Ben er wel achter dat mijn paarden altijd weer iets anders hebben, reageren dan in de boekjes :D

Het blijft een zoektocht naar de juiste weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 07:04

Fleury schreef:
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Hoe gaan jullie hier mee om en hoe bepaal je waar je naar gaat luisteren? Ik ga er vanuit dat zij meer kennis hebben dan ik dus ik vind het dan lastig om te bedenken wie je gaat volge. Hoe doen jullie dat?

Het is ook enorm lastig. Vooral in de paardenwereld heeft iedereen een mening. Ik heb zelf een pony die niet helemaal goed loopt en heb daar al zoveel meningen over gehoord. Wel atactisch, niet atactisch. Vorig jaar kwam de osteopaat en zei dat ik hem maar niet meer moest rijden en met pensioen moest doen omdat hij volledig overbelast zou zijn. Toen was ik helemaal klaar met de zoveelste mening en ben ik naar de kliniek gegaan om hem van top tot teen op de foto te zetten. Uit de foto's kwam een vernauwing in de halswervel naar voren die voor verdere problemen in het lichaam zorgde. Ik heb meerdere osteopaten gehad en niemand heeft het ooit over zijn hals gehad. Dat was voor mij wel een eyeopener dat ik niet teveel naar een ander moet luisteren.

V.w.b. je zadel. Heb je de mogelijkheid om naar Country Mill te gaan. Daar kan je een digitale zadelmeting laten uitvoeren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 07:28

Osteopaten verdienen echt goud geld aan paardeneigenaren, dat is wat ik wel weet.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 07:41

Zadelmaker/zadelpasser waren verschillende personen.

Ik hoor veel reacties van longeerhulp is slecht maar er was ook een wetenschappelijk onderzoek gedaan waaruit bleek dat qua bewegen niet de longeerhulp maar juist een longeer singel meer beperkte.
Daarnaast heb ik gisteren dus aan het halster gelongeerd (omdat ik de longeerhulp niet mocht gebruiken) en dan loopt ze de hele tijd met hoofd hoog en rug weggedrukt. Terwijl ze aan de (hele lange) longeerhulp helemaal niet tegenwerkt en iig op zijn minst meer aandacht en concentratie laat zien.

Maar eigenlijk wil ik niet te veel ingaan op deze specifieke voorbeelden maar meer over hoe jullie hiermee om gaan.

Ik vind het soms wel moeilijk om zelf dan te bedenken wat het beste is voor de pony. Ik weet het niet zeker dus schakel een professional in en dan wil ik echt alles doen wat ze zegt wat goed is voor de pony. Maar als dan iemand anders (die je ook hoog beoordeeld) iets anders zegt dan vind ik dat echt verwarrend.

En dan zelf bedenken wat het beste is dan ben ik toch altijd bang dat ik de pony pijn (blijf) doe. Dan heb ik geen vertrouwen in mijn eigen keuzes en blijf ik daar aan twijfelen. Ik kan daar dan heel lang mee bezig zijn in mijn hoofd en het maakt mij onzeker.

Bovenstaande heb ik heel erg met mijn zadel gehad. Heel erg veel mee bezig geweest nu uiteindelijk aangepast en opnieuw gevuld door een zadelpasser die ik vertrouw en gewoon gezegd; oké het is goed zo, volgend jaar weer controle. En ik moet in het vervolg gewoon aan niemand anders mijn zadel laten zien want nu ben ik weer super onzeker en durf ik eigenlijk weer niet meer te gaan rijden omdat ik bang ben dat ik de pony er pijn mee doe.

witenbruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 07:48

ik hoor dit inderdaad van iedereen .
lopen van de een naar de andere fysio,zadelpasser,tandarts etc..
en vaak komt het nooit helemaal goed ook.
ik moet wel zeggen dat ik hier met meerdere paarden nooit last van heb (gehad)
meeste zijn 30ers al.
waar zou het aan liggen???

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 07:56

En hoe is je paard eronder? Loopt hij fijn, ziet hij er goed uit?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:00

Daarom is het belangrijk om je te omringen met mensen waar je vertrouwen in hebt. Smid van kliniek a zei dat het beter was om mijn pony in te laten slapen toen ze slecht bleef lopen door hb. Mijn gevoel zei dat er iets in de hoeven verkeerd zat dat pijn deed want op het gras liep ze een stuk beter. Plus ik had nooit een 100 procent vertrouwd gevoel bij deze kliniek. Toen besloten om een second opinion aan te vragen bij mijn vorige kliniek (die 1.5 uur rijden verder is dan kliniek a). Daar zeiden ze dat de pony verkeerd op haar hoeven stond en dat er nog voldoende aanknopingspunten zijn. Bij deze kliniek altijd wel een vertrouwd gevoel gehad dat ze altijd handelen in belang van het dier en kundig zijn. Pony loopt inmiddels zonder pijnstilling rond en heeft haar streken terug.

Dus ik ga op mijn gevoel af. Welk verhaal klinkt het meest logisch en is het beste te rijmen met wat je ziet? Bij twijfel neem een second opinion. Ik zou in jouw geval beginnen met een andere zadelmaker. Zegt die hetzelfde als de eerste dan een andere osteopaat

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:07

Dat is ook lastig. Ik voel me gelukkig vrij zeker van mezelf, heb mijn leven lang al eigen paarden aan huis en doe nog dagelijks heel veel kennis op over diverse onderwerpen. Zo weet ik zelf wel hoe een zadel moet liggen, waar ik op moet letten en kan ik ook de maten wel nemen. Dat maakt mij zeker geen expert, maar ik weet het wel wanneer ik een zadelfitter heb die niet voldoet.

Tanden wil ik ook altijd zelf controleren en goed zien. Dus als de klem erop gaat wil ik zien hoe het eruit ziet en wil ik uitleg daarbij en zelf voelen. Dit omdat ik ook wel eens blind vertrouwen heb gehad in een zogenaamde vakman.

Dus voor mij is het een combinatie van zelf veel kennis op doen en daarbij je gevoel ontwikkelen. Blijf kijken naar je paard en je kritisch afvragen of hij er nu beter door geworden is of juist niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:17

capopjekop schreef:
Daarom is het belangrijk om je te omringen met mensen waar je vertrouwen in hebt. Smid van kliniek a zei dat het beter was om mijn pony in te laten slapen toen ze slecht bleef lopen door hb. Mijn gevoel zei dat er iets in de hoeven verkeerd zat dat pijn deed want op het gras liep ze een stuk beter. Plus ik had nooit een 100 procent vertrouwd gevoel bij deze kliniek. Toen besloten om een second opinion aan te vragen bij mijn vorige kliniek (die 1.5 uur rijden verder is dan kliniek a). Daar zeiden ze dat de pony verkeerd op haar hoeven stond en dat er nog voldoende aanknopingspunten zijn. Bij deze kliniek altijd wel een vertrouwd gevoel gehad dat ze altijd handelen in belang van het dier en kundig zijn. Pony loopt inmiddels zonder pijnstilling rond en heeft haar streken terug.

Dus ik ga op mijn gevoel af. Welk verhaal klinkt het meest logisch en is het beste te rijmen met wat je ziet? Bij twijfel neem een second opinion. Ik zou in jouw geval beginnen met een andere zadelmaker. Zegt die hetzelfde als de eerste dan een andere osteopaat

Klinkt heel bekend, ik had het andersom. Mijn pony was heel zwaar bevangen maar mijn eigen kliniek zag nog wel aanknopingspuntjes. Ik wilde niet verder omdat ze al een hele lange voorgeschiedenis had en gezien haar leeftijd en toestand op dat moment, kliniek wilde echter niet euthanaseren. Wat ik overigens ook begrijp als er in hun ogen nog manieren waren om te genezen.
Ben toen ook voor second opinion naar een ander gegaan (misschien zit ik er wel naast he?). Maar die zei meteen na de eerste foto dat ze genoeg hadden gezien.

TS, volg je eigen gevoel maar vaar ook niet blind op een osteopaat als die steeds iets anders zegt dan andere deskundigen.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 08:17

Amiigo schreef:
En hoe is je paard eronder? Loopt hij fijn, ziet hij er goed uit?

Ik ben haar 3.5 jaar geleden gaan rijden. Toen was ze enorm scheef, geen balans, kon niet galopperen op de hoefslag. Ik heb op veel manegepaarden gereden maar dit was nog wel een graadje erger. Nu 3.5 jaar later halen we op officieel b niveau elke keer wel onze winstpunten. Ze blijft dus steeds vooruit gaan, gaat steeds fijner lopen maar is Nooit (!) los en ontspannen. Daarnaast rommelt ze veel met d'r mond en dat was de reden dat ik de Osteopaat erbij heb gehaald.
Ze vindt het zadel niet echt leuk maar dat laat ze altijd al zien en ze had ook een verkeerd zadel voordat ik mijn zadel kocht.
Genoeg moeilijke punten dus maar ook de wetenschap waar we vandaan komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:31

Dat deskundigen elkaar enorm tegen kunnen spreken of dat na een tijdje blijkt dat "de deskundige" het heel erg mis had, dat komt helaas op zoveel meer gebieden voor dan alleen bij paarden. Er zijn verschillende meningen, verschillende stromingen, "de wetenschap" kan op verschillende manieren uitgevoerd en geïnterpreteerd ook hele verschillende dingen laten zien.

Uiteraard kan je zelf ook niet alles weten, maar daarom is het zaak om je ergens goed in te verdiepen :j Deskundigen uitzoeken waar je vertrouwen in hebt omdat ze zichzelf bij anderen bewezen hebben.

Omdat hun verhaal daarnaast ook logisch klinkt, en vooral: omdat ze je zelf goed uitleggen en laten zien / voelen wat ze constateren en waarom ze dat willen gaan behandelen. Zodat je zelf ook steeds wat wijzer wordt.

Daarnaast kritisch blijven en goed blijven luisteren naar je gevoel, want vaak is het toch zo dat je "achteraf gezien" wel gemerkt hebt dat er problemen waren, maarja je hebt geluisterd naar "de expert" en die weten het beter... probeer daar niet te veel in te tuinen want op het gebied van het welzijn van jouw specifieke eigenste paard is er maar 1 expert en dat ben je zelf.....of een ander die het dier (vrijwel) dagelijks in handen heeft en het door en door kent en dus ook kan zien als er iets verandert in bijvoorbeeld het gedrag :)

Overigens kan het bij zadels natuurlijk prima zijn dat een zadel vandaag netjes ligt...maar over een half jaar niet meer want in een paar maanden tijd kan er best veel veranderen aan een paard :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:55

Fleury schreef:
Zadelmaker/zadelpasser waren verschillende personen.

Ik hoor veel reacties van longeerhulp is slecht maar er was ook een wetenschappelijk onderzoek gedaan waaruit bleek dat qua bewegen niet de longeerhulp maar juist een longeer singel meer beperkte.
Daarnaast heb ik gisteren dus aan het halster gelongeerd (omdat ik de longeerhulp niet mocht gebruiken) en dan loopt ze de hele tijd met hoofd hoog en rug weggedrukt. Terwijl ze aan de (hele lange) longeerhulp helemaal niet tegenwerkt en iig op zijn minst meer aandacht en concentratie laat zien.

Je moet een goede degelijke longeersingel gebruiken, die goedkope dingen drukken op de schoft en dat maakt ze slecht. Longeerhulp kan op zich als je hem lang genoeg hebt zodat hij niet bij elke stap in de mond trekt, maar zodra ze ergens van schrikken is de druk van dat touw op die rug niet erg voordelig.

Verder denk ik dat je toch wat zelfverzekerder moet worden hierin en zoveel mogelijk kennis moet opdoen. Laat mensen zien wat ze doen en vraag om uitleg. Ik had pas na 8 jaar een dierenarts waar ik echt tevreden over ben en een zadelmaker heb ik nog steeds geen gevonden waar ik echt het volle vertrouwen in heb. Osteopaat daarentegen had ik direct de goede. Het kan echt lastig zijn om mensen te vinden waarmee je op een lijn ligt en er zijn ook gewoon erg veel mensen die hun werk niet goed doen helaas. Daarnaast is het ook fijn dat ze je paarden begrijpen en daar naar handelen.

Misschien is je osteopaat wel een zeikwijf, dat kan natuurlijk ook hè of misschien ligt de waarheid wel in het midden, zijn de genoemde zaken niet optimaal, maar wel acceptabel. Maar bij de dingen die je paard doet vind ik het aannemelijker dat ze gelijk heeft, al hoeft dat dus niet. Wat dacht je zelf? Was je verbaasd dat die dingen genoemd werden of had je meer zoiets van "zie je wel!"?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:52

Suzanne F. schreef:
Osteopaten verdienen echt goud geld aan paardeneigenaren, dat is wat ik wel weet.

Inderdaad, met wazige en oncontroleerbare verhalen. Niet alleen osteopaten doen dat, maar eigenlijk alle randfiguren die iets te verkopen hebben. Eerst maken ze je onzeker en dan komen ze met een zogenaamde oplossing.

Maar hoe dan wel? Elke paardeneigenaar heeft wel een keer iets meegemaakt met een zadelmaker, tandarts, osteopaat, of iets anders en daar leer je van. Je hebt ook die ervaring nodig om je eigen mening beter te vormen en er vertrouwen in te hebben. Zo ontwikkel je ook je eigen aanpak in alles en die mag je ook gewoon aanpassen als er een beter idee blijkt te zijn. Het is best hip om dingen 'slecht' te noemen en te beweren dat gebruik ervan schadelijk is voor het paard, maar dat hoeft dus niet waar te zijn. Bedenk bij elk advies wat heb belang is van degene die het advies geeft en of die er iets aan kan verdienen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:11

Ik herken je verhaal écht enorm, sterker nog, het lijkt wel 2 druppels water op mijn eigen verhaal. Ook veel gekloot met zadelmakers, verschillende hoofdstellen, bitten en bitloos geprobeerd, verschillen osteopaten gehad, verschillende tandartsen...

Daarnaast: Mijn pony wilde ook Nooit (!) ontspannen, zowel los aan de longe, als onder het zadel etcetc. Ben daar ook heel vaak heel boos over geweest tegen mijn pony, achteraf geheel onterecht. Wat blijkt, mijn pony heeft enorm veel moeite met haar balans. Dusdanig dat ze 'bang' is om te vallen. Wat is haar reactie hierop: Kop in de lucht, rug wegdrukken (ook met los longeren dus, teken dat het probleem niet direct aan het zadel verbonden is), precies wat jij dus beschrijft over jou pony. Door het wegdrukken van haar rug (wat dus indirect niet de schuld is van het zadel, maar door haar angst om te 'vallen'), paste het zadel niet meer goed, want die is immers aangemeten op een ontspannen rug, waardoor het alleen maar begon te drukken op verkeerde plekken. Gevolg: Rug naar de filistijnen. Hierdoor paste het zadel dus een gegeven moment ook niet meer lekker (juiste spieren werden minder of juist opgezwollen; extra gevolg: zadel ligt niet meer goed en hierdoor kan pony nog moeilijker ontspannen).

Nu kan ik eindelijk zeggen dat er voortgang is; juiste begeleiding gehad voor haar balans, wat mij echt de ogen heeft geopend (die instructrice gaf les met oogpunt vanuit 4DimensionDressage, die instructrice komt helaas niet meer vanwege te grote afstand). Het nieuwe zadel dat haar moeilijke punten (lendenen) minder belast en meer met haar bewegingen meebeweegt heeft daar zeker ook bij geholpen.

Ik vind het ook enorm moeilijk om met verschillende adviezen om te gaan. Je kan die adviezen in principe gewoon uitproberen en kijken hoe ze hierop reageert. Reageert ze er goed op, dan kun je dat aanhouden en andersom.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:47

Pipodipo schreef:
Suzanne F. schreef:

Inderdaad, met wazige en oncontroleerbare verhalen. Niet alleen osteopaten doen dat, maar eigenlijk alle randfiguren die iets te verkopen hebben. Eerst maken ze je onzeker en dan komen ze met een zogenaamde oplossing.

Maar hoe dan wel? Elke paardeneigenaar heeft wel een keer iets meegemaakt met een zadelmaker, tandarts, osteopaat, of iets anders en daar leer je van. Je hebt ook die ervaring nodig om je eigen mening beter te vormen en er vertrouwen in te hebben. Zo ontwikkel je ook je eigen aanpak in alles en die mag je ook gewoon aanpassen als er een beter idee blijkt te zijn. Het is best hip om dingen 'slecht' te noemen en te beweren dat gebruik ervan schadelijk is voor het paard, maar dat hoeft dus niet waar te zijn. Bedenk bij elk advies wat heb belang is van degene die het advies geeft en of die er iets aan kan verdienen.

Dit dus en dat begint al bij gesponsorde advertenties van blogs op Facebook. De tekst is zo geschreven dat je als paardeneigenaar snel denkt..............oh maar dat heeft de mijne ook ( vaak omdat de beschrijving bij veel paarden kloppend is en vaak gewoon een rijtechnisch verhaal en toch ook een ruiter die nog een beetje beter moet leren paardrijden :D)

Ostheopaat is een vrij beroep en dus mag iedere gek zichzelf zo noemen, alleen bokt zit er al vol mee en allemaal willen ze hun geld verdienen in de paarden terwijl de kennis en kunde er niet is.

Mocht je nou perse een ostheopaat willen, neem er dan een die ook arts is. Niet dat het garanties geeft, maar dan hebben ze tenminste nog gestudeerd voor iets rondom een dier.

En vooral, laat je niet gek maken en blijf praktisch denken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:50

J0anieke schreef:
Daarnaast: Mijn pony wilde ook Nooit (!) ontspannen, zowel los aan de longe, als onder het zadel etcetc. Ben daar ook heel vaak heel boos over geweest tegen mijn pony, achteraf geheel onterecht. Wat blijkt, mijn pony heeft enorm veel moeite met haar balans. Dusdanig dat ze 'bang' is om te vallen. Wat is haar reactie hierop: Kop in de lucht, rug wegdrukken (ook met los longeren dus, teken dat het probleem niet direct aan het zadel verbonden is), precies wat jij dus beschrijft over jou pony. Door het wegdrukken van haar rug (wat dus indirect niet de schuld is van het zadel, maar door haar angst om te 'vallen'), paste het zadel niet meer goed, want die is immers aangemeten op een ontspannen rug, waardoor het alleen maar begon te drukken op verkeerde plekken. Gevolg: Rug naar de filistijnen. Hierdoor paste het zadel dus een gegeven moment ook niet meer lekker (juiste spieren werden minder of juist opgezwollen; extra gevolg: zadel ligt niet meer goed en hierdoor kan pony nog moeilijker ontspannen).

Nu kan ik eindelijk zeggen dat er voortgang is; juiste begeleiding gehad voor haar balans, wat mij echt de ogen heeft geopend (die instructrice gaf les met oogpunt vanuit 4DimensionDressage, die instructrice komt helaas niet meer vanwege te grote afstand). Het nieuwe zadel dat haar moeilijke punten (lendenen) minder belast en meer met haar bewegingen meebeweegt heeft daar zeker ook bij geholpen.

.

Kijk en dat clubje heeft jou overtuigd dat je pony wil vallen omdat ie geen balans heeft, voor mij direct een verhaal waarvan ik denk: weinig balans, ja dat kan.............wil vallen???? Kom zeg, das echt zieltjes winnen over de rug van een paard en dan heb je echt niet genoeg argumenten om iemand te overtuigen. Een vluchtdier dat wil vallen..................goed verhaal........

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:59

Benzz schreef:
J0anieke schreef:

.

Kijk en dat clubje heeft jou overtuigd dat je pony wil vallen omdat ie geen balans heeft, voor mij direct een verhaal waarvan ik denk: weinig balans, ja dat kan.............wil vallen???? Kom zeg, das echt zieltjes winnen over de rug van een paard en dan heb je echt niet genoeg argumenten om iemand te overtuigen. Een vluchtdier dat wil vallen..................goed verhaal........

Dat zegt ze toch niet? Pony is bang om te vallen en reageert daardoor op een bepaalde manier, dat is heel iets anders.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:05

@Benzz: Ik vind het erg knap dat je leest dat mijn pony wil vallen. _O-
Heb ook niet voor niets bang tussen aanhalingstekens gezet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:28

Nouja ik vind het eigenlijk ook wel onderschrijven wat Benzz zegt. Zoveel paarden worden rennerig omdat ze geen balans hebben, dat is echt niets vreemds. Ik heb er een op stal staan die er een handje van had en dat is niet opgelost met ditjes en datjes, maar gewoon door te rijden. Tegenwoordig zijn er een legio aan goeroes die het verkopen alsof ze heel wat nieuws hebben, maar eigenlijk doen ze wat iedereen al jaren tot eeuwen doet, niets nieuws onder de zon dus.

Zoveel paarden gaan naar een osteopaat om op te lappen wat de ruiter er zelf in rijdt. Ik kan het alleen geen slechte ontwikkeling noemen omdat die dieren zonder osteopaat nog veel erger in de prak werden gereden :+ Maargoed een fatsoenlijke instructeur en een ruiter die wat wil leren zou natuurlijk het meest optimaal zijn.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:38

Nies_ schreef:
Nouja ik vind het eigenlijk ook wel onderschrijven wat Benzz zegt. Zoveel paarden worden rennerig omdat ze geen balans hebben, dat is echt niets vreemds. Ik heb er een op stal staan die er een handje van had en dat is niet opgelost met ditjes en datjes, maar gewoon door te rijden. Tegenwoordig zijn er een legio aan goeroes die het verkopen alsof ze heel wat nieuws hebben, maar eigenlijk doen ze wat iedereen al jaren tot eeuwen doet, niets nieuws onder de zon dus.

Zoveel paarden gaan naar een osteopaat om op te lappen wat de ruiter er zelf in rijdt. Ik kan het alleen geen slechte ontwikkeling noemen omdat die dieren zonder osteopaat nog veel erger in de prak werden gereden :+ Maargoed een fatsoenlijke instructeur en een ruiter die wat wil leren zou natuurlijk het meest optimaal zijn.

Wat mij betreft klopt dit helemaal. :j

Wat ik wilde zeggen is dat ik ook geen ster-ruiter ben. Ik heb ontzettend veel geploeterd met van alles omdat mijn pony dus niet lekker liep. Dacht zadel problemen, tand problemen, noem maar op, maar uiteindelijk bleek het dus balans te zijn en met de juiste instructrice en veel rijden gaat het nu steeds iets beter.

Benzz schreef:
Pipodipo schreef:

Dit dus en dat begint al bij gesponsorde advertenties van blogs op Facebook. De tekst is zo geschreven dat je als paardeneigenaar snel denkt..............oh maar dat heeft de mijne ook ( vaak omdat de beschrijving bij veel paarden kloppend is en vaak gewoon een rijtechnisch verhaal en toch ook een ruiter die nog een beetje beter moet leren paardrijden :D)

Ostheopaat is een vrij beroep en dus mag iedere gek zichzelf zo noemen, alleen bokt zit er al vol mee en allemaal willen ze hun geld verdienen in de paarden terwijl de kennis en kunde er niet is.

Mocht je nou perse een ostheopaat willen, neem er dan een die ook arts is. Niet dat het garanties geeft, maar dan hebben ze tenminste nog gestudeerd voor iets rondom een dier.

En vooral, laat je niet gek maken en blijf praktisch denken.

Iets meer ontopic:
Vind dit wel heel goed beschreven. Zo had ik er nog niet naar gekeken. _/-\o_