Verhoogde lever- en spierwaarden

Moderators: Amaryllis, C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

BlueMilk

Verhoogde lever- en spierwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 07:47

Dit kan misschien wel een lang verhaal worden, maar ik probeer het zo goed mogelijk samen te vatten.

Mijn paard wordt volgende maand 3 jaar oud en hij stond tot eind 2018 in een heel kleinschalige opfokstal. Ik kreeg van deze stal in december een telefoontje dat ik best langskwam, want hij was in korte tijd heel erg vermagerd. Dezelfde dag van het telefoontje is de dierenarts gekomen.

Conclusie: bloedwormen, zand in de darmen en erg vermagerd.
Behandeling: Een kuur panacur, psylliumvezels en een bloedonderzoek

Uit dit bloedonderzoek bleek dat hij dus een serieuze wormbesmetting had en heel hoge leverwaarden.
Om die hoge leverwaarden te verklaren dacht de dierenarts aan leverbot of een giftig kruid uit de weide. Hij liep dan ook dag en nacht buiten. Hij werd behandeld voor leverbot en kreeg een ondersteunend product voor zijn lever.

Enkele weken later volgt een nieuw bloedonderzoek en een echo van de lever. Op de echo was niks raar te zien. Het bloedonderzoek gaf nog steeds te hoge waardes. Toen heeft hij antibiotica gekregen om eventuele infecties uit te sluiten.

Ik heb mijn paard dan ook naar een andere stal gebracht waar ik hem zelf beter kan opvolgen. Hij verbeterde ook qua gedrag, heeft meer energie en is ondertussen ook al aangekomen in gewicht.

Nu is er vorige week opnieuw bloed getrokken, maar nog steeds te hoge waardes. De dierenarts stelt voor om hem vitaminen en een leverondersteunend product bij te geven en af te wachten wat het weideseizoen met hem gaat doen. Dit ook omdat hij vindt dat mijn paard inderdaad wel uiterlijk verbeterd is. De andere optie is naar de kliniek en een biopsie samen met een echo van de lever.

Wat ik wel opmerk is dat hij veel staat te schrapen met zijn voorbenen en ook regelmatig gaat liggen.

Iemand gelijkaardige ervaringen ? Of tips ?

Ik kan het bloedonderzoek wel doorsturen naar iemand die hier wat mee kan. Het gaat vooral om de waarden CK, LDH, GLDH,Y GT, ALK. FOSF.

:+: Blue! :+:

BETUWE

Re: Verhoogde lever- en spierwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:57

Hier ook een paard gehad met erg hoge leverwaardes. Verdenking was ook leverbot of Jacobskruid. Beide waren niet het geval. Paard was erg afgevallen en slecht inde spieren. Wij hadden supplementen van de dierenarts gekregen, maar ik denk dat mariadistel het beste heeft gewerkt om de waardes weer omlaaggegaan krijgen. Wij hadden mariadistel van Herbal friends. Na maanden zakte de leverwaardes naar acceptabel.

Kwinta v. Nespresso
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:26

Hoeveel dagen heeft hij panacur gehad? Bloedworm wordt normaliter met ivermectine of moxidectine behandeld, want met panacur moet je 5 dagen achter elkaar een volledige dosis geven vanwege resistentie-problemen (dus als hij 500kg weegt, moet hij 5x500kg ontworming krijgen).

Nu het warmer wordt (de ei-uitscheiding is met winters weer, tot zo'n 10°C, soms sterk verlaagd waardoor mestonderzoek in de winter een minder goed beeld geeft) zou ik zeker 2 of 3x eens per maand mestonderzoek doen om echt de vinger aan de pols te houden.

Ik zou er niet zo maar vanuit gaan dat de wormen met 1 kuur allemaal bestreden zijn en dat kan ook verstoorde bloedwaardes geven (hoewel ik niet zo kan zeggen welke waardes).

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 09:52

Hij heeft inderdaad 5 dagen na elkaar panacur gekregen.

Een mestonderzoek kan ik inderdaad wel doen.

:+: Blue! :+:

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie