Problemen met Shetlanders

Moderators: Amaryllis, C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Horseloverl

Problemen met Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 21:37

Hoi allemaal! Win hebben een groep van 15 Shetlanders lopen. Nu ineens spontaan hebben we er 3 die heel stijf lopen en we hebben geen idee wat het is. Het lijkt geen hoefbevangenheid te zijn, maar meer iets op de spieren. Pony’s lopen op een stuk land ( hebben ze nu op de helft gezet) en lopen 24/7 altijd buiten. Er zijn er 8 drachtig dus die moeten we iets bijvoeren. Voeren nu 2 kilo cavalor sensitive bij per dag met een vitaminebrokje. Ook krijgen ze hooi bij.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Of wat we kunnen voeren? Dierenarts weet ook niet goed wat het is. Bedankt!

Roze schoentje

Temeraire

Re: Problemen met Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:43

Klinkt als spierbevangen maar daar zou een dierenarts normaal ook wel op komen.
Is spierbevangen ter sprake gekomen?

[o] Is time the wheel that turns, or the track it leaves behind?
*Robin Hobb*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:44

Hoefbevangen en spierbevangen gaan vaak samen...dat zou de dierenarts toch moeten weten?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Delphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:51

Lopen ze stijf of is het meer zwalkend lopen?

Heeft de DA het niet gehad over spierbevangenheid?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:52

Met die koude nachten en warme temperaturen zit er veel fructaan in het gras. Is nu extra gevaarlijk, en zijn ze snel hoefbevangen. Tenminste het klinkt als hoefbevangen. Ik zou er snel de dierenarts bijhalen en van het gras af halen.

Fly Kerstmuts
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:01

Geen esdoorns in de buurt?

http://www.anamcaracoaching.nl
instructie en coaching Noord Holland
Klassieke dressuur, grondwerk, werken aan de hand

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 22:09

Delphi schreef:
Lopen ze stijf of is het meer zwalkend lopen?

Heeft de DA het niet gehad over spierbevangenheid?

Ja dat meer! Zwalkend!

Roze schoentje

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 22:10

MaiNat schreef:
Met die koude nachten en warme temperaturen zit er veel fructaan in het gras. Is nu extra gevaarlijk, en zijn ze snel hoefbevangen. Tenminste het klinkt als hoefbevangen. Ik zou er snel de dierenarts bijhalen en van het gras af halen.

Helaas kunnen ze niet van het gras af. Ze staan al vanaf de geboorte bij ons altijd buiten dus wij vonden het heel vreemd zo ineens

Roze schoentje

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:38

Idd misschien toch wat van de esdoorn gegeten. Fructaan is ook erg hoog geweest. Maar als er 5 zijn denk ik wel aan esdoorn of een andere schimmel. Wat zegt de dierenarts er van? Kan hij ook niets testen of raad vragen bij Utrecht of waar dan ook? Je hebt geen graszaadhooi gevoerd dat ze daardoor gif binnen hebben? Dat geeft gezwalk.

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:46

Voer je twee kilo bij per pony? :wow:
Hoefbevangenheid lijkt heel veel op spierbevangenheid, vooral in het begin.
Kunnen ze moeilijk een klein bochtje/omdraaien?
Dan is het waarschijnlijk hoefbevangen.
Het fructaan is enorm hoog en zoveel voer erbij, het zou een wonder zijn als ze niet bevangen zijn.
Als ze bevangen zijn en je haalt ze niet van het gras dan loopt het niet goed met ze af.
Als ze vergiftigingsverschijnselen hebben lijkt me ook dat je onmiddellijk actie moet ondernemen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 22:54

MirandaFuego schreef:
Voer je twee kilo bij per pony? :wow:
Hoefbevangenheid lijkt heel veel op spierbevangenheid, vooral in het begin.
Kunnen ze moeilijk een klein bochtje/omdraaien?
Dan is het waarschijnlijk hoefbevangen.
Het fructaan is enorm hoog en zoveel voer erbij, het zou een wonder zijn als ze niet bevangen zijn.
Als ze bevangen zijn en je haalt ze niet van het gras dan loopt het niet goed met ze af.
Als ze vergiftigingsverschijnselen hebben lijkt me ook dat je onmiddellijk actie moet ondernemen.

Neee joh!! 2 kilo op 15 pony’s haha. Vergiftiging kan het ook niet zijn. Bevangenheid hebben we ervaring mee en daar lijkt het niet op. Ze lopen gewoon stijf, maar soms ook weer niet. Hoeven zijn niet warm. De 3 hebben we nu apart gedaan maar ze zijn drachtig dus das een beetje lastig

Roze schoentje

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 22:55

Rizette schreef:
Idd misschien toch wat van de esdoorn gegeten. Fructaan is ook erg hoog geweest. Maar als er 5 zijn denk ik wel aan esdoorn of een andere schimmel. Wat zegt de dierenarts er van? Kan hij ook niets testen of raad vragen bij Utrecht of waar dan ook? Je hebt geen graszaadhooi gevoerd dat ze daardoor gif binnen hebben? Dat geeft gezwalk.

Dierenarts vond het een moeilijk verhaal omdat hij het niet op bevangenheid vond lijken. Ze lopen op een ander soort manier stijf

Roze schoentje

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 22:56

Het enige wat ik kan bedenken is dat we pas een groot vuur hebben gehad in het weiland en dat ze liggen in het as, is denk ik warmer. Zou daar wat in kunnen zitten? Was snoeihout van eiken en wilgen

Roze schoentje

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 23:24

Reken maar op hoefbevangen. Het gras zit nu volop in de groeifase. Snel van het gras afhalen, op een apart stukje zetten en hooi geven. Dat ze voorheen nooit last hebben gehad is helaas geen garantie voor de toekomst.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 15:05

Ik begrijp eruit dat van de 15 er 8 drachtig zijn maar je ze wel allemaal extra voert? Zijn de "stijve" dieren drachtig of juist niet. Ik vind het klinken als spier/hoef bevangenheid. En zoals m'n voorgangers al zeggen : het gras was heel gevaarlijk de afgelopen tijd...Ik zou toch een mogelijkheid creëren om ze van het gras te halen en op een zand paddock te zetten.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:32

Gelukkig geef je geen twee kilo per dier. :x
Misschien extra vitaminen e bijvoeren, dat is goed voor de spieren en voor zogende merries.
Verder zou ik het gras beperken/stoppen tot het snachts boven de vijf graden is.
Je kan ook een stuk gras kapot laten trappen/omploegen zodat ze geen gras hebben.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:53

Ga maar uit van hoefbevangen.
Eens loopt het metabolisch vaatje over en dan heb je prijs. Zeker met zulke rassen en het gras in deze periode.

Pijn in de hoeven doet een paard in eerste instantie inderdaad zwalpend lopen. De typische stand of niet meer kunnen / willen lopen komt later.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:54

Ik denk eerlijk gezegd ook echt aan een beginnende hoefbevangenheid hoor. Dat is 9 van de 10 x de oorzaak van stijve zwalkende Shetlanders.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 20:05

Maar hoe verklaren jullie dat dit nooit eerder is gebeurd? Ik snap dat het kan hoor. Maar de meeste lopen hier al 8 jaar of meer en dit is nog noooit gebeurd

Roze schoentje

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:11

Als het zo makkelijk te verklaren was werden er nooit meer pony's bevangen.
Het is niet zo makkelijk als dat het lijkt. Shetten 24/7 op het land is sowieso iets waar ik nooit voor zou durven kiezen.

Ik ken stallen waar al meer dan 20 jaar paarden (shetten, rijponys, paarden, van alles door elkaar heen) probleemloos stonden en er in eens een flink deel bevangen hadden staan. Waarom? Waarschijnlijk door de koude nachten en mooie zonnige dagen.

Deedee: dressuur Z+9, vaardigheid M+9 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:20

Hier in de buurt lopen bij boeren heel veel Shetlanders 24/7 op de wei. Bijna elk jaar verdwijnt er wel eentje of twee door bevangenheid. Waarom dan die en niet de andere? Geen idee. De anderen zijn misschien volgend jaar aan de beurt. Het zegt helemaal niks.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie