Wie herkent dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemmeke

Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 19:38

In de eerste plaats, morgen wordt de veearts gebeld!

Maar ben toch benieuwd of jullie dit herkennen!

Onze 3-jarige Haflinger merrie, Heeft deze week een aantal keren bij het aan galopperen aan de logeerlijn Heel bijzonder eng gedaan.

Het lijkt dan alsof er iets in haar keel zit en dat wil ze er dan uit hoesten. Ze lijkt het dan echt benauwd te hebben. Vandaag “hoestte ze gras naar boven. Daarna is het over en is er ook verder niks aan de hand. Bij opnieuw aan galopperen gebeurt het dus niet weer.

Verder is ze gezond. Ze heeft geen koorts. En hoest ook nooit. Toch maak ik me wel zorgen en heb ik geen idee wat het is.
Mogelijk dat iemand dit herkent, of een idee heeft waar dit vandaan kan komen.
Nogmaals, morgen bel ik uiteraard de dierenarts.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:42

Eerste waar ik aan denk is dat ze misschien tanden wisselt ?
Daardoor kunnen er propjes gras blijven zitten die bij een diepere ademhaling in haar keel terecht komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:43

Volgende keer even een half uurtje op stal zonder eten en dan longeren, kun je zien of het eten niet goed genoeg zakt. En even met je hand langs de slokdarm gaan of je iets kunt voelen.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 19:45

Pandora2 schreef:
Eerste waar ik aan denk is dat ze misschien tanden wisselt ?
Daardoor kunnen er propjes gras blijven zitten die bij een diepere ademhaling in haar keel terecht komen.

Ze is idd aan het wisselen. Zou het dat kunnen zijn. Het ziet er echt akelig uit. En het is alleen bij de galop. Maar ook weer niet iedere keer. Dat maakt het zo vreemd.

Kan dit kwaad? En kun je er iets aan doen?

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 19:47

bigone schreef:
Volgende keer even een half uurtje op stal zonder eten en dan longeren, kun je zien of het eten niet goed genoeg zakt. En even met je hand langs de slokdarm gaan of je iets kunt voelen.

Dat kan ik zeker eens proberen. En je bedoeld of ik dan nog iets in de slokdarm kan voelen zitten?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:49

Geen zorgen om maken. Even horen wat de DA ervan denkt.
Als het komt door het wisselen, kan je er toch niets aan doen dan wachten op de nieuwe tanden :D
Bij aanspringen in galop ademen ze dieper in, dus dat kan het wel verklaren.

Bloemmeke

Re: Wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 19:50

@Pandora2, dat doe ik nou juist wel! Ik hoop dat het daar door komt. Dat geduld heb ik wel!

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 10:08

Niemand meer een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:19

En?

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:48

Even helpen met losse tanden wil ook nog wel eens helpen. Mijn 4 jarige was ook aan het wisselen en ze had er goed last van. Dus ik mijn trainer erbij geroepen, want ik had niet gezien dat de tand los zat, alleen dat er bloed was en die pakt die kies vast en het paard zet een stap naar achter en hij had de kies in zijn hand :+

Paardje was hem ontzettend dankbaar en is een week lang achter hem aan blijven lopen :')

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 04:52

Gisteren contact gehad met de dierenarts. Nog niet echt heel veel wijzer geworden. Vermoeden is idd dat het aan het gebit ligt. Ze maakt ook proppen van haar hooi.
Afspraak voor de tandarts wordt gemaakt. Op advies van de dierenarts dat eerst even aankijken. Mocht daar niets uit komen dan kunnen ze in haar keel gaan kijken maar daar moet ze voor naar de klinkiek.
Wordt vervolgd dus!