Spierziekte Myotonie (bij New Forest pony's)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Josienx

Spierziekte Myotonie (bij New Forest pony's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 14:36

Hoi,

Ik zat in een topic een discussie te volgen en ineens kwam de zin voorbij "Bij new forest ponies kan de erfelijke spierziekte myotonie voorkomen." Daaronder stond de link naar het Nederlands New Forest pony stamboek waar je kon zien wie een drager is van Myotonie.

Laat ik nu ook een New Forest in mijn bezit hebben, die na mijn weten gezond is. Maar goed ik werd wel een beetje getriggerd en ben eens gaan kijken. Nou voila, papa is een drager -O- .

Dus ik ben een beetje gaan googlen en belande in een artikel van bokt (2012) waar dit stond: "Myotonie is een spieraandoening waarbij een tijdelijke spierstijfheid optreedt na een rustperiode of als schrikreactie. De spieren slaan als het ware op slot en ontspannen pas na enige tijd. Een zeer milde vorm van myotonie is bijvoorbeeld Hanetred, waarbij het paard het achterbeen zeer hoog optilt. De vorm van myotonie die nu bij de veulens is waargenomen staat bekend als Congenitale Myotonie, wat is onderverdeeld in Becker en Thomson. De ziekte myotonie komt pas tot uiting als beide genen de ziekte dragen, daarmee is de ziekte autosomaal recessief. Een recessief gen is altijd onderworpen aan het dominante gen, het recessieve gen komt dan pas tot uiting als het gepaard wordt met hetzelfde recessieve gen. Als slechts één ouder de gen met de ziekte draagt heeft de ouder hier zelf geen last van, maar het paard (ongeacht of het een hengst of een merrie is) kan de ziekte wel doorgeven. Pas als er wordt gekruist met een dier dat ook drager van de ziekte is, kan de ziekte tot uiting komen."

Ik lees het dik gedrukte deel als volgt: Als één ouder het heeft kan de pony een drager zijn maar de ziekte komt niet tot uiting. Als beide ouders dragers zijn kan de ziekte tot uiting komen.

Zijn moeder weet ik niet 1,2,3 uit mijn hoofd maar wel de vader van moeders. Deze beste man is geen drager. Ik ga zodra ik thuis ben in zijn stamboek kijken of ik kan uitvogelen of mama een drager is.

Dat is dus nog even onzeker. Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden naar deze spierziekte. Zijn er symptomen? Kan dit zo maar op spelen? Of is dit vanaf veulens af aan. Veel op internet is er niet over te vinden.

Er staat trouwens ook op de site dat je je pony kan laten testen voor een x bedrag. Als mama het ook heeft dan ga ik zo snel mogelijk hem laten testen.

Enfin, is er toevallig een bokker die wat meer over Myotonie weet en die mij misschien wat meer kan informeren?

Misschien maak ik wel van een mug een olifant hoor, zou goed kunnen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:11

Als je van de moeder niks kan vinden zal ik het gewoon testen, dan weet je het binnen korte tijd en hoef je je er geen zorgen meer over te maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:59

Josienx schreef:
Dat is dus nog even onzeker. Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden naar deze spierziekte. Zijn er symptomen? Kan dit zo maar op spelen? Of is dit vanaf veulens af aan. Veel op internet is er niet over te vinden.

De symptomen zijn gelijk vanaf de geboorte waar te nemen.

Citaat:
De aandoening blijkt zich ook te kunnen voordoen bij het veulen van New Forest pony’s. Een defect in het DNA verstoort de ontwikkeling van een eiwit en is zo verantwoordelijk voor de symptomen van myotonie. Het veulen dat aan deze aandoening lijdt, valt om zodra het gaat rennen.

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/paarden/myotonie

Zoek maar eens op "fainting goats" op YT, deze geiten hebben hetzelfde gendefect.