wat doen met 2 bevangen shetjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

wat doen met 2 bevangen shetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 16:47

we hebben sinds 6-7 jaar 2 shetten.
hier aangekomen als veulen.
beiden vroeg gecastreerd en gewoon braaf en leuk.
nooit opgeleerd,maar wel kindjes op de rug gehad.
zien er leuk uit(zwart-bont en appaloosa),en hebben een leuke maat.

alleen is een goeie 2j terug de ellende begonnen.
in september ze op een najaarsweide gelaten,de een hoefbevangen,de ander spierbevangen.

sinds dien behoorlijk op de sukkel.

de pony die spierbevangen was,is in die paar tijd enkele keren licht spierbevangen geweest,maar ok,te doen(loopt dan even wat strammer).

de pony die hoefbevangen stond,is elk voorjaar lichtjes bevangen,maar daarna is het ok.

alleen deze winter enorm op de sukkel geweest.

door de rare zomer,was het gemaaid hooi blijkbaar veel te rijk voor hem,dus wederom een hoefbevangen pony.(en op verschillende ladingen en soorten hooi reageerde hij idem op),de laatste maanden,ging het dan wel weer helemaal ok.
sinds kort staan ze terug buiten(we hebben geen mogelijkheid ze op zand te houden,krijgen geen vergunning hiervoor),dus weide opbouwen.(magere weide)
de hoefbevangen pony doen het relatief ok(heel licht bevangen,maar stapt,speelt,loopt,.... er vrolijk op los),de spierbevangen pony staat nu behoorlijk hoefbevangen.(voor het eerst dus)

dus zo kan het niet verder.

we overwegen ze te laten inslapen,want eerlijk tov de pony's is het niet.

maar aan de andere kant,2 zo'n leuke en toffe dieren laten inslapen,is dat wel eerlijk?is er niet iemand die hen wel juist kan houden en een ideale plek kan geven?
maar weggeven is de controle kwijt zijn,mss is die 'ideale plek' niet zo ideaal en zullen die nieuwe eigenaars hen gewoon laten sukkelen en doen zonder in te grijpen als het niet meer eerlijk is tov de pony's?

wat zouden jullie doen?of is er hier een bokker die de ideale oplossing weet voor deze pony's?

(dit topic gaat niet over behandelingen en medicatie en dergelijke,daar hebben we onze DA voor,dit gaat puur over wat we nu best doen met deze shetjes,bv zowel DA als hoefsmid staan niet te springen om ze te laten inslapen,hoefsmid zegt veel erger gezien te hebben die plots na jaren terug helemaal goed was,DA opteert om er ergens anders te laten heengaan,maar tja,waar dan?)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:51

In pension zetten met een paddock paradise zonder gras totdat jullie zelf een paddock kunnen en mogen aanleggen, lijkt mij de beste oplossing voor de pony's. Op gras staan, gaat kennelijk voor beide gewoon niet.

Verkopen zou ik niet doen, dan weet je niet waar ze terecht komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:54

Als je je paardjes geen pijnvrij leven kan geven dan zou ik kiezen om ze in te laten slapen HB is erg pijnlijk.
Goed voor een Shetlander zorgen is lastiger dan voor een doorsnee paard mede vanwege het HB verhaal.
En vooral niet verkopen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:55

Ik heb zelf moeite met verkopen van dieren die ziek zijn. Dat zie ik als iemand anders opzadelen met de problemen en je weet idd niet of iemand de mooie praatjes waar maakt.

Ik zou ervoor kiezen om een paddock te realiseren en de ponys niet meer op het gras te laten. Daar kunnen ze prima aan wennen is mijn ervaring. Met goed managment is hoefbevangenheid in veel gevallen onder controle te houden. Al zijn er natuurlijk ook gevallen waar de baas zijn uiterste best doet en de pony niet opknapt. Met de juiste voedingg en regelmatig bekappen kun je ver komen is mijn ervaring

Waarom denk je dat jij ze niet de juiste zorg kan geven?

Edit: paddock is het probleem dus. Even overheen gelezen. Ik heb zelf een stuk wei opgeofferd. Daar lopen ze in de winter op en er groeit nauwelijks meer gras. Dat gebruik ik als paddock
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 14-04-19 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 16:57

@Jorex,we wonen in belgie,paddock aanleggen moet je aanvragen,ze worden steeds strenger,als we nu geen vergunning krijgen hiervoor,is dat binnen 5j hetzelfde,dat is zeker.

verkopen is het soweiso niet hoor.

of inslapen,of ze vertrekken samen naar een goeie plek voor hen(gratis dus),maar ook ik hier grote vraagtekens over hoe goed die nieuwe plekken dan vaak zijn....want het is echt niet simpel,vooral als ze dan al in de winter,met enkel hooi en bieten,door verkeerd hooi,bevangen raken...

het is wel nooit extreem bevangen,beiden blijven stappen enzo,net daarom dat zowel da als hoefsmid niet onmiddellijk opteren om in te slapen,maar ik wil vooral geen pony's van de regen naar de drup sturen....

flavlip

Re: wat doen met 2 bevangen shetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:14

Ik denk dat wat capopjekop zegt de beste oplossing is, stuk wei kapot laten lopen. Zeker gezien je zegt dat ze beiden wel ok zijn en het niet is dat ze van de pijn geen pas meer kunnen zetten. Inslapen zou ik persoonlijk pas kunnen als ik alles geprobeerd heb (wat binnen je mogelijkheden ligt) en de paardjes zelf aangeven dat ze niet meer kunnen. Jij kent ze van kleins af aan, dus zult dat ook zien.
Dan zit je natuurlijk nog met deze zomer, maar je kunt kijken hoe ze het doen als je het rustig opbouwt. Je hoeft niet nu meteen een keuze te maken toch?
Mocht het echt duidelijk niet gaan dan zou ik kiezen voor inslapen. Verkopen zou ik ook niet doen en daar ben je zelf ook duidelijk over uit. Wat houdt die andere gratis plek in? Waarom heb je daar je vraagtekens bij? Kun je er wat meer over vertellen?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:16

Maak rondom de weide een pad/omloop, en zorg dat de binnenweide goed shetvrij is afgezet met schrikdraad. Als het stuk groot genoeg is kun je het hooien. Anders wordt het maaien. Bij de ingang van de weide kun je een iets groter stukje maken, en daar een bak zetten voor hooi, liefst in slowfeeder. De waterbak als het kan zo ver mogelijk weg van het hooi (dan moeten ze lopen om te drinken). Zo krijgen ze beperkt gras (want dat is wel een keer op, en het pad lopen ze wel kaal) en als je ze genoeg schraal hooi geeft dan zou het moeten kunnen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:17

Ik zou sowieso de bieten en alles met suiker erin schrappen. Alleen een vitaminebrokje erin. Maar ze zijn zomaar bevangen, mijn pony moest gecastreerd. Daarna mocht ie dus niet in het zand, maar nog geen week later stond ie bevangen van het gras. Dat beest heeft geen rem op zijn eten. Dus ik snap je probleem heel goed. Weet je nergens in België een plekje waar ze terecht kunnen? Als ik meer ruimte had gehad, waren ze welkom geweest. Maar ik woon ook te ver weg. Wei stuk laten lopen heb ik ook gedaan, maar dat stuk was algauw modder tot aan de knietjes. Nu mooi geel zand en drainage. En inderdaad wat hierboven staat, op zoek naar ander hooi waar minder in zit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:19

Wat is de reden dat je een vergunning moet aanvragen voor een paddock? Heeft dat te maken met de omheining, met graven voor drainage, met aanvoer van zand, ...?

Vaak kun je nog wel een creatieve oplossing bedenken; een vriendin mocht geen rijbak aanleggen met een vaste omheining. Staat nu dus palen met schriklint omheen en dan heet het ineens paddock. Met Agterberg-bodem, maar dat maakte niet uit.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:20

Je mag toch wel een stuk grasland gewoon kaal hebben? Daar hoef je geen vergunning voor te hebben? Hopelijk vind je een goede oplossing!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:27

Mijn mini’s krijgen alleen maar hooi. Niks geen brok, bieten of wat ook en zomers met een korfje om op de grote best wel rijke weide. Nooit geen problemen mee. Een is 21 en de ander 16

Ik zou zeker proberen ze eens op alleen arm hooi te houden...dus geen weide maar op zand. Niks toevoegen aan lekkernijen. Alleen dat hooi

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:33

Hoe groot is de wei? Misschien een idee om de helft kapot te laten lopen (of zelfs frezen)?
Of nu kaal te laten eten door schapen?

En wat voor ondergrond is het? Zand is veel armer dan kleigrond bijvoorbeeld.

Misschien ook al eens aan graasmaskers gedacht? Of heel arm hooi voeren in fijnmazige hooinetten?

In laten slapen lijkt mij een heel lastig besluit. Hopelijk is het met wat aanpassingen mogelijk om ze een goed leven te kunnen bieden. Wegdoen lijkt mij sowieso geen optie ivm doorverkopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:56

Ze zijn pas ongeveer 7 jaar. Dat is toch veel te jong om ze zomaar in te laten slapen. Een ander beleid wat weide en voer betreft moet het kunnen oplossen.Hierboven worden diverse tips gegeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:03

anjali schreef:
Ze zijn pas ongeveer 7 jaar. Dat is toch veel te jong om ze zomaar in te laten slapen. Een ander beleid wat weide en voer betreft moet het kunnen oplossen.Hierboven worden diverse tips gegeven.

Ik denk dat je maar de medische zaken i.p.v. leeftijd moet kijken. En dit zijn ernstige aandoeningen die levenslang aanpassingen en opletten vereisen van de eigenaar. Zelfs met hooi gaat het mis.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:07

Een stukje wei eerst laten kaalvreten / stuklopen door andere paarden ?
Of anders met de traktor een stukje omrijden.
Hoef je toch geen paddock met zand voor te hebben ?

Ik heb mijn ex hb'er hier al 6 jaar op haar stuk van 20 are staan. Staat hier en daar nog een spriet en wat brandnetels :+
Ooit begonnen met 10m op 10m kaal te laten vreten en zo uitgebouwd.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:37

Ik heb zelf geen gras op het weiland, slechte grond, veel bomen etc. Ideaal want nu kan ik de shetten klein plakje schraal hooi geven en vitaminebrok en kan ik dus de conditie goed monitoren en bijsturen.

Misschien kun jij toch zoiets creëren en anders zo'n plek zoeken?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:08

Wij hebben de boel laten frezen en het lijkt nu net alsof het kapot gelopen is zonder dat ze er dus eerst nog flink van hebben kunnen vreten :D
Ik zou als ik in jouw situatie zat er ook een soort track omheen maken, en dan de track dus grasvrij

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:53

Graasmaskers al geprobeerd? Ze moeten toch wel ruimte hebben om te kunnen bewegen,.. Armer hooi kopen ook. Als ze eenmaal hoefbevangen zijn geweest blijft het tricky, maar het zou zeker wel te doen moeten zijn! Stukje af laten frezen lijkt me een goede tip :j

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:16

Als ze van hooi al bevangen raken geef je mss best ook wat stro als maagvulling. Zo hebben ze een voldaan gevoel maar een veel lagere voedingswaarde binnen. Zelf heb ik dit ook met 1 Shet, die kan moeilijk permanent op gras waardoor ze amper een paar uur per dag de weide op gaat. De rest van de tijd staan ze in een Paddock waar geen gras groeit. Soms heeft ze dit ook in de winter en dan kunnen we niet anders dan het voer aanpassen: geen krachtvoer/bieten/wortelen maar enkel schraal hooi of bvb hooi van 2 jaar oud.

Inslapen vind ik persoonlijk te drastisch en onnodig zeker als ze nog kunnen stappen. Succes ermee!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:33

Mijn shet die gevoelig is geef ik nat hooi, een uurtje laten weken, dat scheelt enorm, de suikers spoelen er dan uit.
En hij staat op zand, voor hem geen gras meer.
Maar idd je weide omploegen, das geen paddock maar ze hebben niks te eten.
En evt. graasmasker op voor wat grassprietjes.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:08

Een shet moet zo arm mogelijk staan. Geen suikers dus. Een shet heeft zat aan een schrale wei. Is er niet iemand met schapen in de buurt? Dan kan die de wei laten begrazen door schapen. Daarna is de wei kaal en kan je je shetjes er op laten leven. Dan krijgen ze minder suikers binnen. Die hebben de schapen al op. Voorkom je meteen een boel wormen ook. Combi schapen en pony's is ideaal

En een stuk wei omploegen en zand er door mengen? Dan kan je ze in elk geval goed bijstaan als het mis gaat.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:17

Zijn ze getest op cushing/PPID?
Zou ook een deel van de weide afzetten en maal maken, zodat ze daar veilig op kunnen verblijven. En desnoods daarnaast een paar uurtjes grasweide met graasmasker op. Hoewel het 'maar' shetjes zijn hebben ze net als ieder paard zorg en management nodig die bij hun behoeftes past.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:25

BrittS schreef:
Wij hebben de boel laten frezen en het lijkt nu net alsof het kapot gelopen is zonder dat ze er dus eerst nog flink van hebben kunnen vreten :D
Ik zou als ik in jouw situatie zat er ook een soort track omheen maken, en dan de track dus grasvrij

Ik zou inderdaad de loonwerker bellen en je gras de nek omdraaien. Wordt dan in de winter wel nat, maar met twee van die kleintjes op een groot stuk zat dat ook wel meevallen. Is in ieder geval beter dan het alternatief.

Hooi laten testen voor je het voert of inderdaad uit voorzorg weken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:40

Maar waarom is het geen optie om een track uit te zetten en dit volledig af te laten grazen? Door je shetjes is nu geen optie, maar wellicht door andere paarden op schapen!?
Daarna heb je een track met amper gras meer en kun je op verschillende punten hooi voeren. Zo doe ik het ook met mijn shetlanders.

Als gewoon hooi te rijk is, zou je eens kunnen kijken naar graszaadhooi. Dat is armer. Wel goed kijken of het hooi gecertificeerd is i.v.m. endofyten.

Op dit moment is het ook gewoon uitkijken met suikers in het gras door van die koude nachten en overdag een zonnetje.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 05:13

Hier krijgen ze ook graszaadhooi. Die van mij doen het daar al jaren super op en zitten beter in hun vel. Ik meng het wel met gewoon hooi altijd, omdat ze anders te dun worden