Merrie met grasbuik en doorgezakte rug aan het werk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veerdoutzen

Merrie met grasbuik en doorgezakte rug aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 21:33

Hoi allemaal,

Sinds eind februari verzorg ik er een paardje bij die lang heeft stilgestaan. Dit omdat mijn eigen paardje helaas een peesblessure heeft opgelopen door een trap/onverwachte beweging.

Nu heeft dit paardje (ook meerdere keren op bokt geweest rond 2013-2014 Twainy) en behoorlijke grasbuik gekregen. Toen ik met haar begon zag je haar ribben, het gras heeft het behoorlijk bijgetrokken.

Nu zit ik een beetje te denken is het verstandig om deze merrie weer voorzichtig onder het zadel op te pakken, ze is gewoon zadelmak (wel 18 jaar nu). Of kan dit zeer schadelijk zijn voor haar rug? Longeren en grondwerk doe ik 3x in de week sinds eind februari dus ik snap ook dat veel verschil nog niet te zien is, aangezien er ook nog wel wat gewicht bij mocht.

Ik heb alleen een vrij slechte foto waar haar buik niet goed opstaat omdat mevrouw liever knuffels geeft dan geduldig staat te poseren _/-\o_

het paardje staat trouwens 24/7 in een loopstal met andere paarden en gaat van 10-3 de wei op zo ongeveer, ze kan 6 dagen in de week de wei op. Ze krijgen alleen ruwvoer

Afbeelding

Elisa2

Re: Merrie met grasbuik en doorgezakte rug aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:54

Deze foto is niet te beoordelen, maar ik zou dmv het longeren de buik/ rug spieren gaan versterken en daarna rustig oppakken ohz.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:01

Elisa2 schreef:
Deze foto is niet te beoordelen, maar ik zou dmv het longeren de buik/ rug spieren gaan versterken en daarna rustig oppakken ohz.

Eens.
Verder, hoe groot (en zwaar) ben jij? En zij?
Als je klein en licht bent, op een groter paard en netjes kan rijden, kan je haar eerder oppakken. Als je echter aan de rand zit qua maat en gewicht, dan weet ik niet of ik er nog op zou gaan zitten. Een doorgezakte rug is nu eenmaal niet ideaal om (veel) gewicht te dragen.

Maar beginnen met haar sterker maken lijkt me sowieso een goed idee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:07

Ik ben mijn merrie met 9 gaan rijden, toen nog als bijrijdpaard. Ze had toen 5 veulens gehad en drachtig van nummer 6.
Toen was het zo december 2006:
Afbeelding

Dit is oktober 2017:
Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:09

Sanet schreef:
Ik ben mijn merrie met 9 gaan rijden, toen nog als bijrijdpaard. Ze had toen 5 veulens gehad en drachtig van nummer 6.
[ [url=m/F0yCOW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is oktober 2017:
[ [url=m/PGLjEN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier is toch niets uit op te maken? :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:20

Captain schreef:
Sanet schreef:
[ [url=m/F0yCOW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is oktober 2017:
[ [url=m/PGLjEN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier is toch niets uit op te maken? :')

Ik zat ook te zoeken naar een stand foto, maar die maak ik blijkbaar nooit.
Maar ze is in ieder geval van fokmerrie naar ZZ-Zwaar gegaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:26

Maar dat vraagt ze niet :+
De vraag is of de merrie uberhaupt opgepakt kan worden in haar huidige conditie.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:37

Ik zou eerst de pony sterker maken door longeren en eventueel wandelen of fietsen aan de hand. Als die rug dan wat bij trekt en de pony sterker is kun je er misschien wel weer op gaan rijden. Maar ik zou er niet meteen op klimmen maar eerst zorgen dat er spieren op komen. Het is vanaf de foto niet goed te zien hoe de rug er aan toe is.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:52

Vanaf deze foto is het inderdaad bijna niet te beoordelen. Voor je zo'n dier met deze leeftijd op gaat pakken zou ik denk ik eerst overwegen om te testen op ziekte van Cushing. Gezien haar leeftijd en lichamelijke conditie die je omschrijft is dit best mogelijk. In dat geval is het prettig gezien de kans op bevangenheid wat een dierenarts adviseert op het gebied van voeding en dergelijke..

En inderdaad wat Cayenne zegt, of het überhaupt verstandig is..

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:17

Flevolander schreef:
Vanaf deze foto is het inderdaad bijna niet te beoordelen. Voor je zo'n dier met deze leeftijd op gaat pakken zou ik denk ik eerst overwegen om te testen op ziekte van Cushing. Gezien haar leeftijd en lichamelijke conditie die je omschrijft is dit best mogelijk. In dat geval is het prettig gezien de kans op bevangenheid wat een dierenarts adviseert op het gebied van voeding en dergelijke..

En inderdaad wat Cayenne zegt, of het überhaupt verstandig is..

Ik zou ook eerst testen op cushing(bespiering weg, van die lange haren ertussen, etc.)

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:20

Van bokker Sanet is een mooi voorbeeld. Rustig aan beginnen met longeren etc. En dit opbouwen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:23

Hoe is de rug wanneer ze in beweging is? Sommige paarden laten de boel lekker hangen wanneer ze bijvoorbeeld in de wei staan, maar als ze aan het werk gaan, spannen ze dan wel de juiste spieren aan.

Heb je daar foto's of filmpjes van?

En past het zadel (nog) als de rug nu zo hol is?

Veerdoutzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 19:58

Hoi allemaal,

De eigenaresse is erg ziek en dus nooit op stal. Ik weet eigenlijk dus vrij weinig van haar. Ik heb zelfs geen zadel dus zal een zadel moeten lenen van iemand of eventueel kopen.

Ik gok haar op 1.60. Ik ben zelf 1.64 en nog geen 50 kg.

Ik dacht al dat deze foto niet te beoordelen is. Tijdens het bewegen vind ik haar wel flexibel wel valt ze echt naar binnen dus in balans is ze zeker niet. Ook is ze makkelijk met haar gewicht op de achterhand te zetten.

Wil iemand vertellen wat de ziekte van cushing precies is? Lijkt me interessant.

Mijn doel is ook niet rijden maar ze wil zo graag aan de slag dat ik het haar wel gun. Ze vond vroeger rijden door het bos het allerleukst!

Ik zal proberen een foto van haar te zoeken waar ze volledig op staat. Maar op stal hebben niet veel mensen belangstelling voor haar...

Ze is de bruine draver die als eerste vooraan de koppel naar de wei loopt.

Veerdoutzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 20:23

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Veerdoutzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 20:32

Afbeelding

De wifi was er weer niet mee eens, grrr. Deze foto's heb ik van haar gevonden, jammer dat ik geen filmpje kan toevoegen. Op deze foto's vind ik het ook nog slecht te zien. De eigenaresse denkt dat ik er wel op kan maar ik wil niet onbedoeld schade aanrichten! Daarnaast is ze niet van mij maar verzorg ik haar alleen maar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:23

Goed les nemen en zorgen dat je zadel goed past.