[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:29

Mer1980 schreef:
Van mij is jeuk vrij gelukkig.


Die van mij gelukkig ook.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:49

Hier zag ik afgelopen week een paar schilfers voorbij komen, maar heb haar niet actief zien jeuken.

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:32

Mijne helaas niet, laatst neergezet op de poetsplaats en begon meteen te schuren. Nu met die wind hier duidelijk meteen minder last, wel wat kriebels maar niet te gek. Heeft wel onder de voorpluk nu helaas een kalere plek van het jeuken, de rest is te doen. Deze warmte slaat ook weer nergens op.. Ik hoop op goede vorst zodat ze de muggen even goed dood vriezen.

ApplePapple

Berichten: 2743
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:00

Hier valt het qua jeuk wel mee. Maar wel veel schilfers...

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:42

Hier ook veel schilfers, vooral in de staart >;)
Geen jeuk gelukkig. Manen groeien weer mooi aan.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:53

Typisch, bij Sadira ook veel schilfers ja.
Maar ik heb deze week voor het eerst haar manen ingevlochten omdat ze zo lang zijn dat ze in de dreadlocks draaien. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt <3 Heel blij mee dat haar manen zo goed zijn op het moment. Onwijs dik ook (voor een arabier :+ )

Kima2020

Berichten: 5
Geregistreerd: 02-01-24
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:39

Ik kom ook graag mee kletsen.

Iemand nog tips voor een geschikte lekkere brok of muesli? Paard vind marstall force niet lekker, maar gemengd door de Vitalstyle Nutrimash eet hij het gelukkig wel. Maar zou graag in de ochtend en avond nog een geschikte brok of muesli bij voeren. Hoeft dus geen vitaminebrok te zijn omdat hij deze dus wel al krijgt door de slobber.

ApplePapple

Berichten: 2743
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 07:20

Kima2020 schreef:
Ik kom ook graag mee kletsen.

Iemand nog tips voor een geschikte lekkere brok of muesli? Paard vind marstall force niet lekker, maar gemengd door de Vitalstyle Nutrimash eet hij het gelukkig wel. Maar zou graag in de ochtend en avond nog een geschikte brok of muesli bij voeren. Hoeft dus geen vitaminebrok te zijn omdat hij deze dus wel al krijgt door de slobber.


Equifyt green balance gaat er hier prima in... is luzernevrij etc.

veertje99

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:37

Een vraagje hier over voer. Die van mij schuurt niet meer nu en het voer waar die op staat doet hij het goed op. Nu mis ik soms een beetje energie. Wat geven jullie om net dat beetje extra energie te geven zonder dat het een product is wat vol zit met suikers en zetmeel. Hij heeft een lange tijd lijnzaad olie met extra vitamine E gehad, maar daar merkte ik zelf geen verschil in. Hoor van andere dat zalmolie ook goed kan zijn en ook een goed product is voor paarden met eczeem

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:33

Fiber force van Cavalor doet het hier goed.
Ben ik gaan voeren omdat mijn paard ook minder energie had met alleen een vitamine brok. Suiker/zetmeel zitten samen onder de 8%.

Kima2020

Berichten: 5
Geregistreerd: 02-01-24
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:38

ApplePapple schreef:
Kima2020 schreef:
Ik kom ook graag mee kletsen.

Iemand nog tips voor een geschikte lekkere brok of muesli? Paard vind marstall force niet lekker, maar gemengd door de Vitalstyle Nutrimash eet hij het gelukkig wel. Maar zou graag in de ochtend en avond nog een geschikte brok of muesli bij voeren. Hoeft dus geen vitaminebrok te zijn omdat hij deze dus wel al krijgt door de slobber.


Equifyt green balance gaat er hier prima in... is luzernevrij etc.


Die had ik nog niet gezien. Bedankt voor de tip. Deze kan zowel als slobber en droog gevoerd als ik het goed lees ofniet?

veertje99

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:49

lies schreef:
Fiber force van Cavalor doet het hier goed.
Ben ik gaan voeren omdat mijn paard ook minder energie had met alleen een vitamine brok. Suiker/zetmeel zitten samen onder de 8%.

Hoeveel geef je dan ongeveer per keer? En is dat dan voor recreatief rijden of sport? :)

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:22

Recreatief. Momenteel rijd ik weinig, dus krijgt ze er ook niet zoveel van (kwart tot halve schep pd).
Als ik weer meer kan rijden (ooit wordt het weer beter weer toch? :') ), dan krijgt ze 3/4e tot een volle schep pd.
Merk echt verschil met rijden, ze heeft net iets meer energie.

ApplePapple

Berichten: 2743
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:44

@kima2020 ja klopt. Voor de afwisseling maak ik er wel eens slobber van. Wordt echt prima gegeten hier, ondanks dat mijn merrie en moeilijke eter is...

veertje99

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:34

lies schreef:
Recreatief. Momenteel rijd ik weinig, dus krijgt ze er ook niet zoveel van (kwart tot halve schep pd).
Als ik weer meer kan rijden (ooit wordt het weer beter weer toch? :') ), dan krijgt ze 3/4e tot een volle schep pd.
Merk echt verschil met rijden, ze heeft net iets meer energie.

Fijn dat je zoveel verschil merkt! Pff ja het is verschrikkelijk met dat weer, niet te doen meer.
Ik ga er eens naar kijken, dankjewel! :)

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:45

Hier werden vandaag weer eens de manen geschuurd |o
Ik zag ook dat hij al begint te ruien, hij is nog nooit zo vroeg begonnen. Dus hopelijk is de jeuk daarvan O:)

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:24

Ik zag gister een mug op mijn paard en ik ben er vrij zeker van dat ie bloed aan het tappen was :oo
Nooit eerder gezien in januari. Mijn paard schuurt nog niet, bij haar is het de combi gras/muggen, dus dat probleem ontstaat pas als ze weer op het gras kan/mag.
Maar dat sommige paarden alweer/nog steeds schuren is niet vreemd met deze temperaturen, denk ik.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:02

ApplePapple schreef:
Hier valt het qua jeuk wel mee. Maar wel veel schilfers...


Hier vooral bij de pony veel schilfers op de achterbenen, herkennen
jullie dat? Jeuk lijkt vooralsnog mee te vallen gelukkig!

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:47

Hier zijn de manen weer een rafelige bedoening. Helaas. Vrees dat er toch een ongevoerde hals moet gaan komen voor mijn oudje. Helaas is voer een lastige omdat hij ook genoeg moet binnenkrijgen om niet te veel in te vallen.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:52

Schilfers op de achterbenen herken ik niet, wel in de manen.

Is het geen rasp?

Beginnen met de rui heb ik ook gezien, dat is voor de ZE hier altijd een enorme trigger..die stond net zonder deken. Hopelijk kan het nog een tijdje zonder deken.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:57

Elisa2 schreef:
Schilfers op de achterbenen herken ik niet, wel in de manen.

Is het geen rasp?

Beginnen met de rui heb ik ook gezien, dat is voor de ZE hier altijd een enorme trigger..die stond net zonder deken. Hopelijk kan het nog een tijdje zonder deken.


Werkelijk, ik heb geen flauw idee, hij is gevoelig voor ZE, voornamelijk
manen en staart, maar had vorig jaar ook al plekken op zijn achterbenen
DA gaf toen aan dat wij zijn ZE goedje ook op zijn benen moesten smeren ..., maar ik
twijfel nu enorm!

Wilde zijn benen mooi schoon en kort houden, maar door de schilfers / korstjes kom ik
er met mijn scheermes / tondeuse niet meer doorheen. Het blijft ook een soort van plakken en
komt moeilijk los.

Dacht zelf nu aan eerst goed wassen met betadine scrub.

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:02

Mijn shetlander merrie heeft ook last van jeuk. Afgelopen zomer heeft ze een groot deel van haar voorpluk af geschuurd.
Ik ben er nog niet achter wat de reden is bij haar. Maar van de week zag ik dat ze op haar borst weer korstjes heeft. Maar de temperatuur is steeds best hoog, en dan zo'n dikke shetten vacht. Dat kan ook jeuk geven lijkt me.

Ik twijfel een beetje of ik komend voorjaar af moet wachten, of dat ik voor de zekerheid al een eczeemdeken aan moet schaffen voor haar. Zodat ik die vast heb liggen.

Ze is eind van de zomer begonnen met schuren, met name de staart, manen, oren en onder haar buik. Dus wel de typische eczeem plaatsen. Ze wordt dit jaar 3.
Afgelopen zomer/najaar is ze erg ziek geweest, toen waren haar leverwaardes erg hoog. Wat misschien ook de jeuk zou kunnen veroorzaken.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:19

Absoluut! Ik zou haar eerst een detox geven als dat mogelijk is en eind Febr al de deken op. Bij ZE is het belangrijk om te voorkomen dat ze geprikt worden. Iedere reactie duurt 6 weken voordat het uit het lichaam is.

Het kan wel dat ze worden gestoken op de achterbenen BloemBloem maar vaak ontstaan er dan plekken door het bijten/ schuren van de jeuk. Schilfers en korstjes doen mij aan rasp denken..is het wittig?
De DA zou een biopt kunnen nemen trouwens, dat geeft duidelijkheid.
Het lijkt me sterk dat paarden op dit moment nu last zouden hebben van ZE op hun benen. Vaak zie je dat op het moment dat het heel heftig is, zomer en nazomer.

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:42

TinkerTreas schreef:
Mijn shetlander merrie heeft ook last van jeuk. Afgelopen zomer heeft ze een groot deel van haar voorpluk af geschuurd.
Ik ben er nog niet achter wat de reden is bij haar. Maar van de week zag ik dat ze op haar borst weer korstjes heeft. Maar de temperatuur is steeds best hoog, en dan zo'n dikke shetten vacht. Dat kan ook jeuk geven lijkt me.

Ik twijfel een beetje of ik komend voorjaar af moet wachten, of dat ik voor de zekerheid al een eczeemdeken aan moet schaffen voor haar. Zodat ik die vast heb liggen.

Ze is eind van de zomer begonnen met schuren, met name de staart, manen, oren en onder haar buik. Dus wel de typische eczeem plaatsen. Ze wordt dit jaar 3.
Afgelopen zomer/najaar is ze erg ziek geweest, toen waren haar leverwaardes erg hoog. Wat misschien ook de jeuk zou kunnen veroorzaken.
weet je zeker dat ze geen luis heeft? Dat zou jeuk op die plekken ook verklaren, zeker bij een pony met een minder goede weerstand/conditie

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:33

__Suzanne__ schreef:
TinkerTreas schreef:
Mijn shetlander merrie heeft ook last van jeuk. Afgelopen zomer heeft ze een groot deel van haar voorpluk af geschuurd.
Ik ben er nog niet achter wat de reden is bij haar. Maar van de week zag ik dat ze op haar borst weer korstjes heeft. Maar de temperatuur is steeds best hoog, en dan zo'n dikke shetten vacht. Dat kan ook jeuk geven lijkt me.

Ik twijfel een beetje of ik komend voorjaar af moet wachten, of dat ik voor de zekerheid al een eczeemdeken aan moet schaffen voor haar. Zodat ik die vast heb liggen.

Ze is eind van de zomer begonnen met schuren, met name de staart, manen, oren en onder haar buik. Dus wel de typische eczeem plaatsen. Ze wordt dit jaar 3.
Afgelopen zomer/najaar is ze erg ziek geweest, toen waren haar leverwaardes erg hoog. Wat misschien ook de jeuk zou kunnen veroorzaken.
weet je zeker dat ze geen luis heeft? Dat zou jeuk op die plekken ook verklaren, zeker bij een pony met een minder goede weerstand/conditie


Ze 100% zeker heeft geen luis.
Het jeuken is nu veel minder dan in augustus/september, maar niet helemaal weg.