[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joland1981
Berichten: 19
Geregistreerd: 26-08-21

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:37

De rambo heb ik gehad maar zat veel te strak van voor. En nek kon niet dicht. Toen een grotere maat geprobeerd was veel te lang en nog steeds te krap van voor en nek te smal.
Vond de rambo ook zeer zwaar in vergelijking met de qhp.

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 01:19

Ik heb een shires deken.

Unicornetto
Berichten: 2394
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 21:54

Ik heb ook een deken van Shires, niet te warm, maar ook geen pyjama.

Hier baal ik nu al, vorig jaar begon mijn pony in juli pas met schuren. (We dachten/hoopten door het gras)
Nu staat hij sinds februari al met zijn eczeemdeken op voor de zekerheid. En toch begonnen er afgelopen week al schilfers in zijn manen te komen. Dit gewassen en ingesmeerd, maar sinds vandaag heeft hij zijn neus geschuurd en is de eerste pluk van zijn staart eraf. :(

darkadia

Berichten: 5266
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 07:39

Dat is zeker balen San_ner! Maar het is ook al wel erg droog en warm geweest in Maart. Hopelijk vriezen er nu de komende dagen wat beestjes dood. Hier ook al onder de pyjama maar vooralsnog gelukkig weinig kriebels. Wel van het verharen, maar nog niet op zijn manen of staart. Ik geef dit haar voor het eerst ook puur culico bij. Kijken of hij daar baat bij heeft.

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:55

Ik heb vorig jaar ook nog meegepraat in dit topic met mijn springpaard met zomereczeem.
Deze is in oktober naar het buitenland verkocht dus ik heb geen eczeempaard meer.
Wel heb ik nog 3 Rambo eczeemdekens in maat 6.6 (198 cm) liggen waarvan 2 in gebruik geweest zijn maar 1 nog nieuw in de verpakking. Iemand interesse om er over te nemen?

Unicornetto
Berichten: 2394
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:07

darkadia schreef:
Dat is zeker balen San_ner! Maar het is ook al wel erg droog en warm geweest in Maart. Hopelijk vriezen er nu de komende dagen wat beestjes dood. Hier ook al onder de pyjama maar vooralsnog gelukkig weinig kriebels. Wel van het verharen, maar nog niet op zijn manen of staart. Ik geef dit haar voor het eerst ook puur culico bij. Kijken of hij daar baat bij heeft.


Ja ik hoop ook dat dit weer even fijn is voor de eczeempaarden!

Ik heb net de producten van Green Valley binnengekregen. Na alle positieve verhalen hier hoop ik dat dit ook helpt bij onze pony.

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:23

Ik lees dat er meer en meer mensen de druppeltjes van Puur proberen. Bij mij was de Puur Apis echt een life saver. Zonder was de eczeem echt veel erger. Bij ons zat er ergens ook wel een stukje allergie voor gras bij denk ik. Zolang ik het rustig opbouwde, ging het goed. Maar op de paddock ging het vaak beter.

Unicornetto
Berichten: 2394
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:27

Dat klinkt ook goed! Ben jij wel ook blijven smeren?

Ik merk dat ik eigenlijk veel teveel tegelijk wil doen, omdat ik graag dè oplossing wil voor hem.

Hier speelt gras ook een grote rol, we zijn nu gelukkig naar een stal verhuisd met weinig gras en grote paddocks. Hopelijk gaat dat ook helpen.

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 11:49

Ik smeerde niets. Paard kreeg enkel deken op en Apis druppeltjes en 1 keer in de week smeerde de shiatsu therapeute bij ons op stal een soort olietje op bepaalde punten op zijn rug en dat hielp ook goed. Maar voor de rest dus niets.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:23

Heb ik gisteren de deken opgeled... regent het vandaag al de hele dag en het is nog niet heel warm ... ik hoop zo dat paardmans en vooral de deken niet te nat blijven eens het stopt. -O- :\ En ik kan vandaag onmogelijk naar stal toe, ik hoop dus dat de staleigenaars eventueel de deken willen afdoen straks OF dat ze hem niet op de weide hebben gezet (in de paddock staat hij droog)
Met deze deken nl nog niet getest. https://www.ej.nl/vliegendeken-qhp-coll ... AoQAvD_BwE

8)7 8)7

Mss straks in de duisternis dan toch maar even snel naar daar vliegen ... Oh wat voel ik mij stom nu.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:10

BillyJ schreef:
Heb ik gisteren de deken opgeled... regent het vandaag al de hele dag en het is nog niet heel warm ... ik hoop zo dat paardmans en vooral de deken niet te nat blijven eens het stopt. -O- : En ik kan vandaag onmogelijk naar stal toe, ik hoop dus dat de staleigenaars eventueel de deken willen afdoen straks OF dat ze hem niet op de weide hebben gezet (in de paddock staat hij droog)
Met deze deken nl nog niet getest. https://www.ej.nl/vliegendeken-qhp-coll ... AoQAvD_BwE

8)7 8)7

Mss straks in de duisternis dan toch maar even snel naar daar vliegen ... Oh wat voel ik mij stom nu.


Edit;;
Vanmiddag gelukkig onverwacht de boyfriend die tijd had, dus de deken toch nog maar afgedaan (voorlopig nog geen schuren en staat behoorlijk dun, dus wil zeker niet dat die met een nat deken de nacht in gaat). Het is overigens ook geen zware excemer voor alle duidelijkheid. Dus de deken is een "extra" nu en geen pure noodzaak. Maar, bossig gebied dus helaas véél mugjes.

Wesseltje

Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:22

Ik vind het wel een gedoe met die deken en regen.. ik heb het sinds vandaag wel weer opgelegd, hoop dat het meevalt het de regen. Tot zover wel gelukkig.

prugelpiet

Berichten: 12608
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:31

Hier is nog zoveel wind dat ik de deken nog niet eens opgehad heb. Ook nog geen jeuk. Dus zolang het goed gaat laat ik haar lekker even bloot zo tussen de winter en zomer.

Ik heb ook geen erge eczemer, dus ik durf het wel aan. Even lekker met de billen bloot.

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:31

Hier alweer opengeschuurde wonden dus meneer staat volledig tmt vliegenkap alweer ingepakt. Het was vandaag 20 graden dus met een beetje regen wat hier is gevallen niet perse erg.
Ik heb vandaag propolis druppeltjes ontvangen en wil dat eens gaan uitproberen.

Unicornetto
Berichten: 2394
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:35

Lastig hoor! Zolang het zo warm is en er wat regen valt maak ik me nog niet zo druk. Maar hier viel de regen dan ook heel erg mee.

Ik dacht laatst dat hij al was gaan schuren, maar dat was blijkbaar puur door het verharen. De niet-eczeem paarden staan meer te schuren. :Y)
Dit jaar is even een experiment, omdat ik toch nog denk dat hij vooral door suikers in het gras jeuk krijgt. Dit jaar weinig gras, dus hopelijk gaat het goed!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:04

Hier in BE was het toch aardig koud en nat (11graden en hele nacht en tot vanavond 18h regen/miezer gehad).
Tot nu toe dus nog geen schuren, maar wel net verhuist en hier zitten wel meer muggetjes eigenlijk.
Het is meer dat hij ontzettend onrustig word en dan heen en weer blijft lopen dan dat hij echt een extreme jeuker is.
Maarja met dit weer is de twijfel toch groot. Afbeelding
Gisteren nog met nieuwe qhp deken, vandaag dus weer af haha ... meneer heeft gelukkig ook nog een reserve pyjama, deze is wel lichter en sneller droog ook, dus mss deze voorlopig aan.

prugelpiet

Berichten: 12608
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:27

prugelpiet schreef:
Hier is nog zoveel wind dat ik de deken nog niet eens opgehad heb. Ook nog geen jeuk. Dus zolang het goed gaat laat ik haar lekker even bloot zo tussen de winter en zomer.

Ik heb ook geen erge eczemer, dus ik durf het wel aan. Even lekker met de billen bloot.


Was van korte duur :D :')
Vandaag met binnen zetten schuren, dus toch maar de deken opgegooid. Ze had vandaag duidelijk jeuk :(:) ik had zo gehoopt dat het nog even weg zou blijven, maar ach. Kan de nieuwe deken ook in gebruik :Y)

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:55

Ik ben nog steeds bezig met etherische oliën bij die van mij. Zolang ik sochtends en savonds maar smeer kan ze, ja echt, midden op de Veluwe zonder deken naar buiten. Je merkt wel dat ze iets jeukerig is als ze op stal komt maar als ik gelijk smeer is het ook gelijk weer weg. Stikt van de muggen en de andere paarden hebben erger last dat zij op het moment

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:43

Waar en waarmee en hoeveel smeer je dan? Ik zat gisteren toevallig naar de olie van horseflex te kijken.

happytime

Berichten: 1251
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:52

Kwam in een winkel Ben's anti-bite natural tegen muggen,teken,knutten tegen met bescherming 6 uur. S'avonds op haar kont gespoten en smorgens rook ik het nog tijdens borstelen!

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:12

Ik sta nog steeds versteld van de goede werking van de Greenvalley Happy Skin Repellent Spray (ik zie dat hij hernoemd is tot buzz-off spray trouwens). Als ik met Sadira aan het werk ga en ik doe de deken af, begint ze meteen te trappen naar beestjes, maar zodra ik die spray op doe staat ze meteen per direct volkomen rustig. De lucht blijft ook gerust een paar dagen om haar heen hangen, want als ik een paar dagen later weer op stal ben ruik ik het nog. Het is dan wel minder effectief qua werking, maar ik ben er van overtuigd dat het nog wel iets doet. Ik gebruik hem denk ik nu twee a drie keer per week om haar in te sprayen.

De plekken waar ze specifiek snel jeuk heeft (manenkam bijvoorbeeld) behandel ik dan met de zomereczeemspray van hetzelfde merk, dat doe ik elke keer dat ik er ben. Dat wrijf ik dan ook goed in met een handschoentje.

Ze staat sinds het mooie weer opnieuw begonnen is weer onder deken. Momenteel gebruik ik een combi van de hoofdkap (met hals er aan vast, loopt door tot de schoft) van Snuggy Hoods en de RSIH deken. Ik heb momenteel dus een dubbele laag over haar hals zitten en eigenlijk heeft ze daar dit jaar nog helemaal niet aan geschuurd. Ook op de rest van haar lijf is ze nog helemaal rustig. Ik heb het idee dat ze de meeste jeuk nog door de verharing heeft. Hopelijk hebben we de goede formule voor haar gevonden :)

Overigens gebruik ik die combi vooral omdat ze net in een nieuwe kudde geïntroduceerd wordt en ik niet wil dat mijn gloedjenieuwe hele Snuggy Hoods deken er meteen in de eerste weken aan gaat _O- dus nadat de introductieperiode achter de rug is wissel ik wel :+

Huidige outfit:
Afbeelding

Uiteindelijke smurfenoutfit:
Afbeelding

Dennenboom

Berichten: 715
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:17

De eerste paarden zijn alweer ingepakt zie ik.

Ik ben wel benieuwd welke middeltjes werken?

Horselover: Welke olie gebruik jij?

Mijn merrie heeft een veulen aan de voet dus inpakken is niet heel handig. Daarnaast is ze voor het eerst gaan schuren sinds ze drachtig was..

eilleen333

Berichten: 12857
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:10

Hier is het drama. Paard staat al geruime tijd ingepakt, maar het wordt alleen maar erger. T is echt zielig nu. Niets lijkt te helpen…
Ze loopt de hele tijd heen en weer in de paddock. Er is net gevoerd, maar ze neemt een hap en gaat dan weer lopen. Kan de rust niet vinden. T arme dier…
Weet niet zo goed meer wat te doen, behalve heftige medicatie…

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:35

Waar behandel je allemaal mee?

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:46

Wat ik doe is fiberforce, vit korrel cavalor, Culico druppels, apis druppels bij voer

Uitwendig lemongrass olie en lavendel (dosering uit boekje aromatherapie van Margriet Dudok van heel, weet niet zo uit mn hoofd dosering. Aangemengd met jojoba olie)

Ben sinds deze week ook begonnen met paardenmelkpoeder over het voer, kreeg die tip voor de schilferende huid.

Ik vind het vrij simpel maar je moet er wel de tijd voor hebben om het te doen.