Meningen gevraagd omtrent gezondheid pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

Meningen gevraagd omtrent gezondheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 10:48

Hee bokkers,

Voor mijn 2e verjaardag heb ik een shetlandpony gekregen, deze is inmiddels al bijna 27 jaar oud, waarvan 20.5 jaar van en bij mij.

Pony heeft al haar hele leven last van zomereczeem. Ontzettend veel middeltjes geprobeerd, maar niks wat echt goed helpt. Eczeemdeken is naar mijn idee nog wel het meest effectief.

Toen ze een jaar of 20-22 was werd haar zicht steeds slechter en ze werd uiteindelijk zelfs voor zo'n 95% blind. Dierenarts zei dat dit een soort staar was die bij paarden niet vaak voor kwam en waar je ook weinig aan kan doen.

Na een tijdje onwennigheid en paniekerig gedrag merkte we dat ze er steeds beter mee om kon gaan en één van mijn andere pony's leek haar als een veulen op te vangen. Gevolg hiervan was wel dat ik die twee absoluut niet meer bij elkaar weg kan halen, maar ze staan samen op stal en kunnen samen de wei in en als de andere pony gereden wordt zetten we de shetlander er altijd bij in de hoek van de bak en dat vindt ze prima. Als we haar alleen op stal of in de wei laten gaat het fout, maar zodra ze samen zijn is er rust.

Nu is het zo dat de merrie die haar altijd beschermt drachtig is en zelf een veulentje krijgt die ze gaat beschermen. Ze lopen trouwens altijd met z'n drieën, maar de derde pony is neutraal in dit verhaal. Beschermt de shetlander niet enorm, maar ze kunnen wel rustig met elkaar op stal of in de wei.

Nu is ze dus inmiddels bijna 27 jaar en begint wat moeilijker te lopen. Logisch, een persoon van 85 loopt ook niet meer zo vlot als iemand van 30. Ze loopt absoluut niet kreupel of op eieren, maar het gaat gewoon niet meer zo hard.

Ik vraag mezelf heel erg af hoe fijn zij het nog vindt hier. Ik zou haar absoluut geen minuut langer laten leven omdat IK haar niet kwijt wil. Het belang van de pony staat bij mij zeker voorop en als het niet meer gaat dan gaat het niet meer, echter wanneer is dat moment??

Het zijn een aantal dingen waarvoor je los van elkaar een pony niet direct in zou slapen, maar alles in combinatie doet mij enorm twijfelen. In de winter is er natuurlijk 5-6 maanden geen sprake van eczeem, maar 's zomers is dat best een dingetje. De blindheid is voor haar natuurlijk ontzettend vervelend, maar tot in hoeverre dat haar welzijn beïnvloed is moeilijk vast te stellen. En dat ze wat trager wordt met lopen is natuurlijk ook niet gek, maar alles bij elkaar? Ze zit al wel op een punt waarop ik denk: "Mocht ze nu een keer ziek worden, dan laten we haar meteen gaan".

Ik ga zeker geen beslissingen nemen op basis van meningen via internet, maar ik vind het wel interessant om te zien hoe anderen hierover denken. Ik kijk naar de pony en als het niet meer gaat dan gaat het niet meer, maar ik vind het nu op een twijfelpunt zitten.

Bedankt voor het lezen! :PB

antje_vip

Re: Meningen gevraagd omtrent gezondheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 11:56

Moeilijk te zeggen vanaf een scherm. Ik zou zelf afwachten hoe het gaat tussen de paarden als het veulen geboren is. Misschien valt het allemaal reuze mee.

MarliesV

Re: Meningen gevraagd omtrent gezondheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:22

Snap je twijfel heel goed.
In het zomereczeem topic wordt CBD olie op het moment besproken en erg aangeraden.
Misschien dat dit qua jeukklachten en beweging wat kan doen voor je pony?

Ik zou zeker wachten tot het veulen er is, om te kijken hoe het gaat.
Als de merrie de veiligheid voor je oudje dan niet meer kan bieden, zou ik kiezen voor inslapen.

Die veiligheid hebben ze in mijn ogen wel nodig als ze blind zijn.

GigiGlitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:41

Als het met de andere merrie na de geboorte van haar veulen niet meer zo goed gaat, zou ik kiezen voor inslapen. Uit je verhaal maak ik wel op dat ze haar echt als maatje nodig heeft voor begeleiding.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 11:59

Bedankt voor de reacties! Ik ga dat zeker overwegen. Ik verwacht wel dat de merrie haar veulen gaat beschermen, maar ik hoop dat de shetlander dan wat meer met de andere pony op gaat trekken. De drachtige merrie is inderdaad als een soort begeleider voor de shetlander. Kan echt tranen in mijn ogen krijgen als ik zie hoe die merrie haar in de gaten houdt. Echt heel mooi om te zien.

CBD olie ga ik ook naar kijken, wat zou dat fijn zijn als er iets helpt!!!