Help mijn paard heeft mok en rasp

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

irisskib

Help mijn paard heeft mok en rasp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 21:03

Hoi
Ik heb sinds 3 weken een 10 jarige irish cob merrie met enorm mooie sokken.
Ik zou heel graag de sokken willen behouden maar kwam erachter dat ze mok en raps plekjes heeft.(ze is klinisch gekeurd en had het toen nog niet) ik heb de sokken droog en schoon gehouden en ik doe er elke dag of met mijn vingers uitpluizen of met de borstel kammen. Nou vroeg ik mij af of iemand het wondermiddel heeft gevonden wat helpt tegen mok en rasp!
Ik sta voor alle adviezen open!
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen

Gwenvd

Re: Help mijn paard heeft mok en rasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:08

Wat krijgt ze voor voer? Doe van mij heeft dit gehad toen hij veeeel te veel suikers kreeg.

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 21:38

Ze krijgt 3 keer per dag kuilgras meer krijgt ze op dit moment niet aan eten
Ze staat op een stro stal, dat stond ze hiervoor ook

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:47

Niet teveel mee prutsen. Rasp komt veel voor op witte benen en kun je weinig tegen doen.
Inderdaad weinig suikers in het voer maar zelfs dan kan het gewoon.
Mok even goed insmeren met sudocreme of mokzalf.
Sokken zorgen er juist voor dat de koot compleet schoon en droog blijft. Ik zou ze zeker niet afscheren als het op te lossen valt met een cremetje.
Je kunt ook een keertje de sokken wassen met betadineshampoo.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:56

Kan het zijn dat het kuilgras wat te rijk voor haar is? Als je het niet onder controle krijgt zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je een tijdje hooi gast voeren.

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 22:02

Ze heeft inderdaad witte sokken maar bij haar vorige eigenaar had ze het niet
Momenteel ziet het er zo uit
Afbeelding

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:12

Mijn pony heeft mok aan haar witte voetje. Ik smeer het nu al een poosje dagelijks in met sudocrem en het wordt er echt beter van. Het duurt even, maar het werkt wel. Goedkope oplossing ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:18

Die van mij krijgen direct jeuk en wondjes door kuilvoer. Tinkers zijn erg gevoelig voor kuil, ik zou haar volledig op hooi zetten.
Google ook eens op CPL, wellicht klinkt dat herkenbaar. Veel tinkers hebben daar in lichte of zwaardere mate last van, en dat veroorzaakt ook wondjes/mok.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:24

At ze op haar vorige adres ook kuil of onverpakt hooi? Het kan zomaar aan het kuil liggen!

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 13:17

troi schreef:
At ze op haar vorige adres ook kuil of onverpakt hooi? Het kan zomaar aan het kuil liggen!

Ik heb geen idee, maar kuilgras wisselen voor hooi gaat helaas echt niet lukken. Zou ik haar kunnen helpen met een subliment? Heeft iemand daar ervaring mee?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:55

CureMok heb ik goede ervaringen mee.

Maar juist in het kuilgras moet je het eerst zoeken, als je ze daar af haalt en hooi gaat geven dan heb je meer kans op verbetering, dan dat je de oorzaak houdt en met supplementen gaat bestrijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:58

Supplementen zijn goed om iets aan te vullen wat een paard tekort komt, niet om schadelijke stoffen uit de voeding te halen.
Ik zou toch eens zoeken of er een oplossing te vinden is. Een stukje weiland afzetten, zelf hooi inkopen, of desnoods verhuizen als de kuil echt de boosdoener blijkt te zijn.
Een van onze paarden heeft helaas blijvende schade aan kuil/voordroog overgehouden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:09

Kuilgras is sowieso geen paardenvoer, maar even aannemend dat je voordroog bedoelt en daar echt niet van wilt switchen: paard verkopen. Oa tinkers zijn echt berucht dat voordroog fout gaat, als je dat dan niet wil/kan veranderen zal je een paard moeten zoeken dat het wel verdraagt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:14

Ik zou eerst kuilgras vervangen voor gewoon goed hooi.

Als je alleen maar cola drink en patat eet kan je er wel een vitamine pilletje nemen, maar dat kan nooit gezonde voeding vervangen.
Dat is hier ook zo, als je geen goede basis heb kan je bijvoeren (of er op smeren) wat je wil, maar dat gaat dan niet helpen.

Goed hooi en een vitamine brokje is de basis imo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:18

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 15:02

We hebben inderdaad voordroog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 23:10

Kun je misschien voor 2 weken zelf hooi inkopen en voeren om te kijken of dat helpt?

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 07:50

Tessebes schreef:
Kun je misschien voor 2 weken zelf hooi inkopen en voeren om te kijken of dat helpt?

Nee dat is echt geen optie helaas

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:37

irisskib schreef:
Tessebes schreef:

Nee dat is echt geen optie helaas

Waarom niet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:50

Als ander voer op die stal niet mogelijk is dan blijft alleen verhuizen over als je het paard gezond wil houden.
Tinkers reageren nu eenmaal vaak heel heftig op voordroog.
Hoe lang staat hij buiten per dag? Op een wei of in een paddock?

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:05

Mijn paard had mok, die van een vriendin rasp. Wij hebben wat hydrocortiderm gehaald bij de veearts en paar dagen gesmeerd. Weg !

irisskib

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 19:11

Yvon schreef:
Mijn paard had mok, die van een vriendin rasp. Wij hebben wat hydrocortiderm gehaald bij de veearts en paar dagen gesmeerd. Weg !

Dat is een hele goede om te onthouden!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 23:08

irisskib schreef:
Yvon schreef:

Dat is een hele goede om te onthouden!

Dit is echt symptoombestrijding, belangrijker is de oorzaak te vinden en die weg te nemen.
Van hydrocortiderm wordt de huid heel dun, dus des te kwetsbaarder voor huidproblemen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 23:25

Ga eerst eens behandelen tegen mijt. Grote kans dat je Tinker daar last van heeft. Als de mijt weg is verdwijnt waarschijnlijk ook de mok. Bye-Mite kun je hiervoor bij de dierenarts halen. Wel zorgen dat je tot op de huid natmaakt, niet alleen de haren. Ook borstels wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 23:32

Inderdaad eerst het voer aanpakken. Een goede kwaliteit ruwvoer, maar in ruwvoer zit niet alles wat ze nodig hebben dus ook een vitamine/mineralen brokje erbij. Kies er dan wel een die laag is in suiker, zoals Vitalbix. Mok en mineralen gaan vaak samen.
Ik heb goeie ervaring met de mokzalf van Efrata. Heel fijn spul, natuurlijk spul waar de huid verder niet kwetsbaarder van wordt. Een paar weken smeren in combinatie met goed voeren en de korstjes waren bij mijn paard helemaal weg. Helaas werkt het niet voor de verdikte huid, olifantenhuid, maar wanneer je paard nog maar net mok heeft denk ik dat dat nog niet het geval is. Laat ook even een plukje haar testen bij de dierenarts. Misschien is het mijt, dan kun je je wel rot smeren maar moet je iets hebben dat die beestjes dood. Mok komt vaak door een verminderde weerstand, verhuizen en ander voer leveren stress op dus dan gaat de weerstand ook naar beneden, dus is vrij logisch dat ze dan mok krijgen. Je kunt ook wat afwisselen met de producten, dus de ene week zinkzalf gebruiken, dan een weekje sudo crème, en dan weer de Efratazalf. Zo pak je de verschillende bacterie stammen op de plekjes aan en word je paard minder snel resistent voor een middel omdat de bacteriën zich aan gaan passen aan een middel en dan werkt het middel niet meer. Hydrocortiderm zou ik echt als laatste redmiddel doen als niks anders helpt, want dat is best wel heftig spul en zitten ook hormonen in en dat komt dan weer in het bloed terecht en is niet mega gezond