Met de handen in het haar. Ik weet het niet meer.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met de handen in het haar. Ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:31

Ik weet niet meer welke stappen ik moet nemen en welke wegen ik moet bewandelen. Misschien weten Bokkers nog raad.

In oktober 2018 heeft mijn paard dunne mest gekregen. Veel water bij de mest en de structuur ging van redelijke mestballen tot koeienvlaai. Dierenarts erbij en mestonderzoek gedaan; veel water in de darmen te horen. Met een kuur yea sacc zou het beter moeten worden. Mestonderzoek wees verder niets bijzonders uit, maar zekerheidshalve toch een zandweg kuur gedaan. Verdenking was het vrij rijke en natte voordroog als oorzaak.
Omdat het niet overging ook een osteopaat en een tandarts erbij gehad. Er zaten wat blokkades in de rug en er zijn wat doppen uitgehaald. Beestje is 4.

Het ging alleen niet over; paard van stal veranderd. Werd niet beter; dus weer een dierenarts erbij. Mest en bloed onderzocht. Kwam niets uit; paard is gezond. Advies was echter hooi. Dit wilden de pensionhouders echter niet inkopen en opslaan. Voor toen was dat dus geen mogelijkheid.
Ook weer een osteopaat erbij gehaald. Paard was goed, geen behandeling nodig.

Uiteindelijk werd de structuur van de mest beter. Paard kreeg weinig voordroog en meer stro te eten. Paard werd daarvan echter te dun. Dus meer voordroog gaan voeren. Prima kwaliteit; niet nat. Maar wel uit plastic. En nu: mijn paard stopt wel 10 keer voordat hij gaat mesten, zwiept met de staart, draagt zijn staart scheef. Ook schacht hij steeds een beetje uit tijdens rijden en longeren en plast als hij op stal staat na het rijden of longeren een klein beetje. Niet normaal dus. Maar hee, de meer is wel goed.

Mijn paard heeft duidelijk pijn. Ik wil maandag weeeer een dierenarts bellen. En ik ben voornemens weer van stal te veranderen. Stallen waar onverpakt hooi wordt gevoerd zijn schaars, en ik moet hem weer aan een nieuwe omgeving laten wennen.
Wat kan het nog zijn? Ik word er moedeloos (en arm) van.

Gini

Re: Met de handen in het haar. Ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:34

Kan je zelf geen baaltjes hooi kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:35

Gini schreef:

Dat kan ik nergens opslaan. Willen ze niet aan op stal helaas. Zou dat nog steeds oorzaak zijn van de ellende?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:38

Misschien eens kijken naar probiotica?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:40

Het lijkt me toch zeker oplossing nummer 1 om uit te proberen. Je hebt van die ingepakte Jopack baaltjes hooi (niet de voordroog versie, maar echt droog hooi). Als je er daar een vijftal van koopt, die kan je gemakkelijk thuis of zelfs in je auto stockeren. Zijn wel duurder, maar dan kan je dus al uittesten of het voordroog dus daadwerkelijk het probleem is. Is de mest beter na een paar dagen/weken hooi, dan weet je dat het voordroog de oorzaak was. En dan kan je 1) toch nog eens om de tafel gaan zitten met je stalhouder om de mogelijkheden te bespreken of 2) een stal zoeken waar wel de mogelijkheid is om hooi te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:41

Babootje schreef:
Misschien eens kijken naar probiotica?

Heeft hij al gehad. Heeft niets geholpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:44

Misschien dan maar eens naar Den Hoek/Laarakkers. Gewoon ruim hooi is vaak wel een oplossing, maar misschien is je paard ergens allergisch/gevoelig voor. Dat is regulier heel lastig te vinden.

Maroesjka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:58

Ons paard heeft dit ook gehad.Sinds de verhuizing alleen maar dunne mest. Dit kwam echt door het verpakte voordroog. Ook de jopack geprobeert hiervan werd het nog erger. Hij krijgt nu alleen nog maar hooi en hij heeft nergens geen last meer van. Ik nam zelf voer mee in een net toen hij nog op de pensionstal stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:04

Ik denk ook aan probiotica, verlaag het suikergehalte in je voer waar mogelijk, een brok met biergist voeren is goed voor de darmen, een reinigingskuur (alleen wanneer de andere organen wel goed functioneren), desnoods naar een stal verhuizen waar ze dan misschien niet zelf het hooi in kopen maar waar jij wel je eigen hooi mag opslaan. Een deel van het ruwvoer vervangen door iets van agrobs wiesencobs oid

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:40

Maroesjka75 schreef:
Ons paard heeft dit ook gehad.Sinds de verhuizing alleen maar dunne mest. Dit kwam echt door het verpakte voordroog. Ook de jopack geprobeert hiervan werd het nog erger. Hij krijgt nu alleen nog maar hooi en hij heeft nergens geen last meer van. Ik nam zelf voer mee in een net toen hij nog op de pensionstal stond.

Dat dus.
2 opties: hooi kopen, iets verzinnen voor opslag (ik sloeg het op in de trailer) of verhuizen naar een plek waar ze wel hooi voeren of je van opslag willen voorzien.
Je paard gaat anders nooit beter worden en verzuurt alleen maar meer. Probiotica kan ondersteunen, maar als het ruwvoer van de stalling gewoon niet wordt verdragen door je paard kan dat het probleem echt niet oplossen. Ik heb het een tijd thuis opgeslagen (kon een baaltje of 20 kwijt) en nam steeds voor een dag hooi mee van huis.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:44

Den Hartog grasmix krijgen ze echt betere mest van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:54

Jij had al eerder een topic geopend over je paard?
Want het kwam me bekend voor en na zoeken kwam ik je topic uit februari tegen.
Is dus niet veel veranderd.
Ik kan me ergens voorstellen dat als de mest nu wel goed is hij dan misschien toch een wat mindere darmwerking heeft en er last van heeft.
Dat uitschachten tijdens het rijden kan vanuit de blaas komen.
Zou denk ik even verder laten kijken,zeker gezien het scheef dragen van,de staart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:20

ellepel schreef:
Jij had al eerder een topic geopend over je paard?
Want het kwam me bekend voor en na zoeken kwam ik je topic uit februari tegen.
Is dus niet veel veranderd.
Ik kan me ergens voorstellen dat als de mest nu wel goed is hij dan misschien toch een wat mindere darmwerking heeft en er last van heeft.
Dat uitschachten tijdens het rijden kan vanuit de blaas komen.
Zou denk ik even verder laten kijken,zeker gezien het scheef dragen van,de staart

Dat was ik idd!
Alleen de structuur is beter, maar krijg er allerlei andere klachten voor terug.

Opvallend is wel dat hij zijn staart niet naar 1 kant scheef draagt. Hij draagt zijn staart naar links of naar rechts en soms ook wat naar boven, dus van de achterkant af gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:33

Zijn er nog andere ideeen of tips?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:38

Joman schreef:
Gini schreef:

Dat kan ik nergens opslaan. Willen ze niet aan op stal helaas. Zou dat nog steeds oorzaak zijn van de ellende?

Sommige paarden zijn wat gevoeliger, bijvoorbeeld door beschadigingen aan de darm die in het verleden zijn opgelopen. Voor mijn vorige paard kocht ik zelf kleine baaltjes in. Bewaren kan bijvoorbeeld in een trailer.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:43

Is zo'n hartog grasmix slowfeeder voerbak geen optie? Die vullen met de digest of grasmix? Heb je in ieder geval de gehele dag ruwvoer die je kan aanbieden!?

Daarnaast zou ik in mijn trailer zelf baaltjes gaan opslaan..

(Ikzelf was meteen weg gegaan maar je zal daar vast een reden toe hebben, anders vraag je dit niet)

Ik hoop dat je vind wat de oorzaak nou echt is!

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:48

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat stalhouders zo niet meewerkend/denkend zijn. Een paard moet de voeding krijgen die het nodig heeft. Wij hebben eigenlijk altijd kleine pakjes hooi en stro liggen voor het geval een paard last heeft van de darmen.

Als je paard al zolang last heeft van de darmen, kan dit best andere problemen veroorzaken.
Ik heb er een staan die na een dunne darmontsteking gevoelig is gebleven voor suikers, deze krijgt dan ook geen tot bijna geen suikers in zijn basis voeding.
Wellicht kun je dat proberen. en anders uitgebreid darmonderzoek laten doen bij een goede dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:53

Cheminee schreef:
Is zo'n hartog grasmix slowfeeder voerbak geen optie? Die vullen met de digest of grasmix? Heb je in ieder geval de gehele dag ruwvoer die je kan aanbieden!?

Daarnaast zou ik in mijn trailer zelf baaltjes gaan opslaan..

(Ikzelf was meteen weg gegaan maar je zal daar vast een reden toe hebben, anders vraag je dit niet)

Ik hoop dat je vind wat de oorzaak nou echt is!

Nouja, er zijn wel een aantal redenen: ik moet hem weeer gaan verhuizen. Daarnaast; ik kan enkel een stal op 40 min enkele reis afstand vinden die bereid is om onverpakt hooi voor hem te regelen.

Ik heb geen trailer waarin ik baaltjes kan opslaan. Iedere dag met de auto hooi gaan brengen, dat zie ik niet zitten. Dan verhuis ik liever :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:55

Mariloulou schreef:
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat stalhouders zo niet meewerkend/denkend zijn. Een paard moet de voeding krijgen die het nodig heeft. Wij hebben eigenlijk altijd kleine pakjes hooi en stro liggen voor het geval een paard last heeft van de darmen.

Als je paard al zolang last heeft van de darmen, kan dit best andere problemen veroorzaken.
Ik heb er een staan die na een dunne darmontsteking gevoelig is gebleven voor suikers, deze krijgt dan ook geen tot bijna geen suikers in zijn basis voeding.
Wellicht kun je dat proberen. en anders uitgebreid darmonderzoek laten doen bij een goede dierenarts.

Ik ga idd wederom een dierenarts raadplegen
Eens overigens met hetgeen je zegt. Ik betaal iedere maand een godsvermogen maar er wordt niet meegedacht. Dit omdat zij er zelf geen problemen in zien. Gisteren kreeg ik naar mijn hoofd: alle beesten hebben wel iets.
Oké, dat verhuizen is wel erg duidelijk :)

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:57

Geen problemen zien in een paard dat duidelijk ongemak heeft? Ai... Daar ben je lekker mee als stalbaas.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:59

Probeer Moorbalans van de Paardendrogist eens. Wel even geduld hebben.
Ik was (ook) sceptisch, wist het niet meer. Heb een totaal ander paard nu, zag na ongeveer een week of drie/vier (blijvend!!) resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 17:09

Shae schreef:
Geen problemen zien in een paard dat duidelijk ongemak heeft? Ai... Daar ben je lekker mee als stalbaas.

Erg he.
Ze zoeken het ook niet in het voer, terwijl een dierenarts waar ze bij stond ook letterlijk heeft gezegd dat hij onverpakt hooi moet krijgen.
Ze vertellen alleen hoe mooi hun voordroog is :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-19 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 17:09

Jemawi schreef:
Probeer Moorbalans van de Paardendrogist eens. Wel even geduld hebben.
Ik was (ook) sceptisch, wist het niet meer. Heb een totaal ander paard nu, zag na ongeveer een week of drie/vier (blijvend!!) resultaat.

Dank voor de tip. Daar zal ik nog eens naar kijken

jazz27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 17:24

Goed, droog,lang stengelig hooi!!!!!! Als je dat niet voor elkaar hebt dan hoef je verder geen andere activiteiten te ondernemen. Weggegooid geld. Goed onbeperkt ruw voer is de basis

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 17:25

Ik vind het inderdaad erg dat een pensionhouder niet meedenkt als er iets is met een paard.Vaak is het zo dat je het maar moet doen met het standaardvoer en management op een stalling. Iets anders vinden ze dan te veel moeite. Dan rest er niets anders dan een andere stalling zoeken. Overigens vind ik 40 minuten reistijd enkele reis normaal. Bij mij is het nog wel iets meer....Maar het lukt me dan ook niet om zo vaak te gaan als ik eigenlijk zou willen. Als je de verzorging vertrouwt is dat toch okay.