Dikke koker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Dikke koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 09:49

Een kleine drie weken geleden trof ik mijn ruin (20 jaar) aan met een wat verdikte koker. Nog geen paniek, dus wat gekoeld en gestapt met hem. Helaas werd de koker alleen maar dikker in plaats van dunner, dus kwam de dierenarts langs. Gezien de koker erg dik was besloten een vochtafdrijver te geven, gezien er ook geen koorts aanwezig was, en te starten met een pijnstiller.

Helaas deed de vochtafdrijver helemaal niks, dus na het weekend de dierenarts weer laten komen. Gezien ik hem wel goed zie uitschachten durfden we het aan om hem ook uit te laten schachten voor onderzoek. Ook dit onderzoek geen enkel probleem gevonden, alles is mooi schoon, geen hobbels/bobbels of afwijkingen gevonden.

Laatste optie dus, bloedonderzoek. Gisteren het belletje gehad, wederom perfecte waarden die niet aangeven dat er problemen zijn. Kortom, mijn dierenarts (en het team) hebben werkelijk geen idee wat hij mankeert.

Hij staat momenteel nog op de metacam, ik probeer deze toch af te bouwen. Gezien zijn zicht zeer matig is, durf ik hem niet meer goed te vervoeren. Alleen zijn in een vreemde omgeving zal hem veel stres geven en ik ben helaas niet in bezit van een auto die een tweepaards trailer kan trekken om hem met een maatje te kunnen vervoeren (al denk ik dat ze daar op de kliniek ook niet blij mee zouden zijn, maar zijn welzijn gaat voor hun mening).

Iemand dit misschien al eens meegemaakt en tips waar we nog naar kunnen kijken?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:12

Een van mijn paarden heeft dit ook wel eens gehad. Dat kwam door een allergische reactie op een insect. Na een week of 2 werd het wel minder en zakte het af en uiteindelijk is het helemaal vanzelf weggegaan. Ik heb het alleen gekoeld iedere dag en er verder niks aan gedaan.

Dus je zou eens kunnen kijken of hij door insecten wordt geprikt.

Tessebes

Re: Dikke koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:18

Wat is er onderzocht bij het bloedonderzoek? Ook leverwaarde? Is hij wel eens voor cushing gecheckt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:24

Die van mij (is 26) heeft het soms als hij teveel stilstaat.
Ook al staat hij altijd buiten..zeker bij slecht weer beweegt hij dan alleen van voerbak naar waterbak en dan word zijn koker dus dik.
.dan is het vergelijkbaar met stalbenen,alleen word de koker dan dik.
Na beweging trekt het vaak wel weg.

En soms gezien bij overgang op nieuw gras.
Is er in de voeding wat veranderd?
Hij is verder ook medisch nagekekn, hart etc?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 11:34

Tessebes schreef:
Wat is er onderzocht bij het bloedonderzoek? Ook leverwaarde? Is hij wel eens voor cushing gecheckt?

Hij is in het najaar gecheckt op Cushing. In het bloedonderzoek zijn de nier en leverwaarde gecheckt en iets met de eiwitopname volgens mij.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 11:36

ellepel schreef:
Die van mij (is 26) heeft het soms als hij teveel stilstaat.
Ook al staat hij altijd buiten..zeker bij slecht weer beweegt hij dan alleen van voerbak naar waterbak en dan word zijn koker dus dik.
.dan is het vergelijkbaar met stalbenen,alleen word de koker dan dik.
Na beweging trekt het vaak wel weg.

En soms gezien bij overgang op nieuw gras.
Is er in de voeding wat veranderd?
Hij is verder ook medisch nagekekn, hart etc?

Hij staat 24/7 in de paddock, geen weidegang nog. Hij krijgt al 2 jaar exact het zelfde, ruwvoer van eigen land. Hij is geheel nagekeken, 2x inmiddels, geen afwijkingen. Ik zou het geen probleem vinden als de koker enkel dik was, maar hij heeft er pijn aan en dat vind ik niet ok.

Vanwege het gebrek aan goed zicht is hij met pensioen. Wel wandelen we sinds de koker dik is dagelijks 20 minuten met hem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:55

Hij is ook niet ir?

Mijn ene ruin is ir en heeft ook altijd een iets dikkere koker. Maar zie niet dat het pijnlijk is. Bij hem wel een vicieuze cirkel van; blessure, minder bewegen, overgewicht. Hij staat ook 24/7 op mini pp met alleen hooi, nooit verpakt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:59

Idd ir kan het veroorzaken en ook ooit een spierbevangen pony gehad die hierdoor maanden een dikke koker had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:54

Mijn vorige pony heeft het een periode gehad in combinatie met wat andere klachten.
Die zat vol met afvalstoffen die het lijf niet meer verwerkt kreeg, nadat ik hem een periode verkeerd had gevoerd.
Gelijk alle rommel geschrapt, iets gegeven twe ondersteuning van de lever.
Nooit meer terug gekomen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:12

1 paard van ons heeft het altijd maart, april. Er zitten rond die tijd altijd kleine vliegjes die daar (bloed) prikken

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:27

Dat had mijn ruin vorige jaar ook 4 jaar ik bang dat hij iets had komt de DA en blijkt hij gewoon troep in zijn koker te hebben en daarom was die dus dik...heb het schoon leren maken met instructies van de Da en hij is gewoon een troep collector in zijn schacht....echt de eerste ruin in 24 jaar paarden die dit dus had. Heel onschuldig, maar kan als het te lang blijft zitten gaan irriteren met alle gevolgen van dien!