Plotseling mank lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silverapple

Plotseling mank lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 19:35

Hoi bokkers
Ik heb een probleempje hier, ik heb sinds 2 weken een nieuw paard. We zijn wezen kijken en laten keuren en alles was goed. Nu gaan we vandaag rijden en zien dat hij kreupel loopt en met zn hoef over de grond sleept met zijn linker voor been. Hij lijkt geen pin te hebben in zijn been en op het 1e gezicht zit er niet iets in te zitten. Heeft iemand bij deze signalen een idee? Misschien valt het helemaal mee maar ik wilde toch even vragen of iemand hier iets van weet.

daantjuhhh

Re: Plotseling mank lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:46

Op basis van deze info kan ik je niet helpen. Misschien even iemand laten kijken met veel verstand van paarden. Of een DA?

Wel de vraag: loopt hij op het harde en zachte kreupel?
En loopt hij kreupel links of rechts? En wordt het erger als je linksom of rechtsom longeert?

silverapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 19:49

daantjuhhh schreef:
Op basis van deze info kan ik je niet helpen. Misschien even iemand laten kijken met veel verstand van paarden. Of een DA?

Wel de vraag: loopt hij op het harde en zachte kreupel?
En loopt hij kreupel links of rechts? En wordt het erger als je linksom of rechtsom longeert?

Op harde bodem loopt hij het ergst kreupel, hij loopt links voor kreupel en we hebben niet gelongeerd maar even met hem gaan lopen om te kijken of hij wel echt mank liep.
We willen de DA bellen maar we gaan morgen nog even kijken of het minder word en anders gaan we gelijk bellen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:22

Heb je hem klinisch en röntgenologisch laten keuren?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:19

Hoefzweer?

silverapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 23:34

silverapple schreef:
Hoi bokkers
Ik heb een probleempje hier, ik heb sinds 2 weken een nieuw paard. We zijn wezen kijken en laten keuren en alles was goed. Nu gaan we vandaag rijden en zien dat hij kreupel loopt en met zn hoef over de grond sleept met zijn linker voor been. Hij lijkt geen pin te hebben in zijn been en op het 1e gezicht zit er niet iets in te zitten. Heeft iemand bij deze signalen een idee? Misschien valt het helemaal mee maar ik wilde toch even vragen of iemand hier iets van weet.

Wat ik vergeten was te vertellen is dat hij bokbenig is. Zou het daar door komen? Is het op te lossen? Helpen ijzers?

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 00:40

Als hij zo van de 1 op andere dag stok kreupel loopt, zou ik de hoefsmid bellen, groot de kans dat hij dan een hoefzweer heeft, ik zou er niet een paar dagen mee wachten met bellen, de onze liep dinsdag ook ineens op 3 benen, hoefsmid kwam later in de middag en heeft hem uitgesneden, liep zo goed als meteen weer normaal.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 01:11

Ik dacht dat een paard bokbenig is, dat je daarop niet mag rijden

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:56

pompadour schreef:
Ik dacht dat een paard bokbenig is, dat je daarop niet mag rijden

Bokbenig is een exterieur afwijking, je zou verwachten dat dit meegenomen is in het advies voor het gebruiksdoel bij keuring door de dierenarts.

Een hoefzweer is een mogelijkheid, maar ook een verrekking van een spier na een dolle actie in de wei kan kreupelheid veroorzaken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:27

Hoe gaat het nu met je paard?
Als een paard plotseling stok kreupel is, kan idd een hoefzweer zijn.
Maar het kan natuurlijk even goed iets anders zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:18

silverapple schreef:
silverapple schreef:
Hoi bokkers

Wat ik vergeten was te vertellen is dat hij bokbenig is. Zou het daar door komen? Is het op te lossen? Helpen ijzers?

Als hij voorheen gewoon goed liep zonder ijzers, kan dat niet de oorzaak zijn.

Bij slepen denk ik eerder aan een verstapping, dan aan een hoefzweer. Omdat je hem pas net hebt, zou ik de dierenarts laten komen op korte termijn. Misschien is het een verborgen gebrek, of ken je het paard al langer?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:40

Heb je bij de keuring bloed Laten trekken? Zo ja dan even laten testen op pijnstillers.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:43

SjonnieZ schreef:
Heb je bij de keuring bloed Laten trekken? Zo ja dan even laten testen op pijnstillers.

Daarom vroeg ik ook al of hij ook röntgenologisch gekeurd was maar daar kreeg ik geen antwoord op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:10

Gaat het al beter ts? Anders kun je het beste de veearts vragen.

silverapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 21:09

Suzanne F. schreef:
SjonnieZ schreef:

Daarom vroeg ik ook al of hij ook röntgenologisch gekeurd was maar daar kreeg ik geen antwoord op.

Hij is klinisch gekeurt :)

silverapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 21:11

Hey gaat nu al weer wat beter, het is nog niet weg maar we gaan het goed in de gaten houden en als het terug komt direct de DA bellen.
Hij was niet dat hij echt niet meer er op wilde staan maar meer dat hij of er door heen zakte of er korte passen op nam. Maar het ga nu beter en we hopen dat het niet terug komt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:30

Ik was al bang dat hij alleen klinisch gekeurd was. In het slechtste geval heeft hij pijnstillers gehad vlak voor de klinische keuring om hem erdoor te krijgen en mankeert hij wat op de foto’s.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:32

Is het paard wat aan de dikke kant?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:21

Fijn dat het al iets beter gaat!
Als je paard niet helemaal rad gaat lopen in de komende tijd, kun je een kreupelheidsonderzoek laten doen op een kliniek.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:51

Als ik jou was zou ik m nogmaals laten keuren. Bij voorkeur door andere dierenarts als de eerste keer.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:56

Ik zou sowieso een dierenarts kreupelheidsonderzoek laten doen, misschien komt er iets uit, wat hij al had. Het is nu het moment om voor zekerheid te gaan. Is er bloed afgenomen bij de keuring?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 23:21

Ik zou het wel nakijkrn. Mocht hij een verborgen gebrek hebben kun je er nu nog iets mee doen, later helaas niet meer. Al kan het ook een simpele verstapping zijn.