Mijten, hoe behandelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MiniKenzo

Mijten, hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 21:02

Hoi!
Ik heb een lieve mini shet van 77cm.
Hij heeft onder zijn buik wat korstjes en op zn hals aan beide kanten kale plekken van het schuren. Ook schuurt hij met zn billen tegen het hek/voerbak aan waardoor dat ook kaler begint te worden. Over zijn hele lichaam heeft hij jeuk.. hij verhaard wel enorm. Op stal denken ze dat hij mijt heeft. Ik ben al van plan hem te scheren, maar met wat kan ik hem het beste behandelen?
Alvast bedankt :)

SimplySusan

Re: Mijten, hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:08

Waarom denken ze op stal aan mijten? Luizen kunnen ook jeuk veroorzaken. Ook het zomerexceemseizoen is weer begonnen. Dat wordt veroorzaakt door mugjes. Ik denk dat je eerst de oorzaak moet weten voordat je kunt behandelen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:10

Ik zou eerst laten checken wat hij precies heeft dmv afkrabsel.

Mocht het idd mijt zijn kan je hem wassen met sebacil of druppelen met cydectin pour on.
Is allebei troep, maar wel heel effectief, maar daarom eerst zeker weten wat je moet gaan behandelen ;)

8nnemiek

Re: Mijten, hoe behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:23

Mijten zitten meestal vooral op de benen.
Hier zijn de paarden momenteel enorm in de rui. Dat kan ook jeuk en kale plekken geven.
Ik zou even een dierenarts laten kijken. Het kan inderdaad ook luis zijn.
Middeltjes tegen mijt of luizen moeten sowieso via een dierenarts worden gekocht.