Hoe lang hengstig na dekking door ruin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe lang hengstig na dekking door ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:50

Hoe lang kan een merrie hengstig blijven na gedekt te zijn door een ruin?
De merrie van een vriendin stond de afgelopen maanden probleemloos in een gemengde kudde, maar toen de hengstigheid een paar weken geleden toesloeg liet ze zich eindeloos dekken door een ruin (the full monty dus, als het een hengst was geweest dan was ze nu drachtig). Inmiddels staat ze in een kudde met alleen merries, maar blijft hengstig reageren op ruinen. Ik ben benieuwd of anderen hier ook ervaring mee hebben. Klopt het dat de normale cyclus ontregeld kan worden als een merrie door een ruin gedekt wordt, en hoe lang duurt het voor die zich weer herstelt?

Anoniem

Re: Hoe lang hengstig na dekking door ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:54

Die van mij werd ook wel eens gedekt toen ze met ruinen in de paddock stond terwijl ze hengstig was. Hengstigheid bleef normaal en hield na 5-7 dagen op.
Ook toen ze door de hengst gedekt werd was het 5-7 dagen.

Ik denk dat iedere merrie er wel anders mee omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:59

Het lijkt bij deze merrie alsof de hengstigheid in die gemengde kudde in stand werd gehouden door het steeds weer opnieuw dekken. Ze gaat nu aan hengstigheid regulerende supplementen in de hoop dat die het weer wat normaliseren en anders laten ze er eens een dierenarts ernaar kijken, maar ik was wel benieuwd naar of anderen dit herkenden want ik heb alleen maar ervaring met (niet dekkende 8-) ) ruinen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:05

Was het de eerste hengstigheid sinds de winter? Tijdens het 'opstarten' in het voorjaar is het op zich vrij normaal dat een hengstigheid idioot lang kan duren. Pas vanaf de eerste eisprong van het jaar moet het regelmatig worden. Zou zo'n dier iig niet direct aan de supplementen zetten. Google maar eens op vernal transition :)

Edit: geen ervaring met dekkende ruinen maar het lijkt me niet best als een merrie van het dekken hengstig blijft :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:20

Tijd voor een eisprong dan. 8-)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:52

Het is hier niet vreemd dat begin seizoen merries tot 3 weken lang achter elkaar hengstig zijn, onze hengsten zijn er blij mee maar wij en de eigenaren wat minder :'), regelmatig laten we in overleg het ei (na een scan hoe het ervoor staat) afspuiten als we de twee weken gepasseerd zijn en dan stopt het ook altijd (en zijn ze bijna allemaal drachtig zoals hier gewenst is :P).
Misschien is het een optie het ei te laten afspuiten, of gewoon afwachten ,ooit stopt het :D, maar vreemd is het niet als het begin seizoen zolang duurt. Ik zou nog niet aan hormonen beginnen, kan altijd nog.