Paard is plots veel aan het snotteren en hoesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardje87

Paard is plots veel aan het snotteren en hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:21

Hoihoi

Voordat ik begin, mijn DA is volledig op de hoogte al en komt langs.

3 weken geleden was het een paar dagen erg lekker weer, zo rond de 18-20 graden en kreeg ik zelf veel last van de pollen. Dit kan overigens allemaal toeval zijn maar misschien is het van belang. Dat zelfde moment kreeg paard een enorme snotneus en begon hij veel te hoesten zonder enige inspanning te moeten leveren, zoals gewoon in de stal staan.
Ik, de druktemaker die ik ben hing al meteen aan de lijn bij mijn DA en op advies van hun het even een paar dagen moeten aankijken. Die zelfde dag ben ik nog langs de EJ geweest voor wat extra weerstand voor paard. De supplementen die ik toen heb gehaald zijn beide van NAF, senoir opkikker en Respirator boost 5 star. 2 dagen later was het weer het typische Nederlandse weer en had ik geen last meer van de pollen, ook paard zelf was weer kiplekker, hoe dat komt, geen idee.
Nu is het zo dat het afgelopen vrijdag sinds die vorige keer dat hij zo liep te snotteren weer lekker weer is geweest, en 3 keer raden, paard loopt weer te snotteren en te hoesten. Snot is groen/geel gekleurd maar neigt meer naar geel.
Nogmaals mijn DA is op de hoogte en adviseert mij het eerst weer een paar dagen aan te kijken en anders a.s vrijdag contact op te nemen.
Paard heeft in de tussentijd een weekje vakantie van mij gekregen om '' uit te zieken''.

Kan het zijn dat ik mij druk maak om niks? Of hebben meer paarden hier last van of hebben hier mensen ervaring mee.

Paard staat van 07.00-17.00 buiten en krijgt voldoende ruwvoer, staat op vlas en is 20 jaar oud en in de 10 jaar dat ik hem in mijn bezit heb, heeft hij nog nooit iets gehad.

antje_vip

Re: Paard is plots veel aan het snotteren en hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:22

Hmmm even denken... hoesten, snotterig... hij is denk ik verkouden.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:25

Ik denk meer aan een dipje in de weerstand waardoor hij snot krijgt en hoest.
Paarden zijn aan het verharen en het is wisselend weer. Dan pikken ze zomaar wat op.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:31

antje_vip schreef:
Hmmm even denken... hoesten, snotterig... hij is denk ik verkouden.

Ja snap ik natuurlijk wel. Maar het is 2 keer terug gekeerd in een korte tijd en dan maak ik mij altijd iets meer zorgen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:33

Niet te snel druk maken hoor ;) Je DA is al op de hoogte, top dat je die gebeld hebt, dus als het snel verslechterd kan deze direct ingrijpen. Hou het gewoon ff in de gaten, tenzij je paard er compleet lusteloos bijstaat valt het meestal wel mee.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:33

Chapeau2002 schreef:
Ik denk meer aan een dipje in de weerstand waardoor hij snot krijgt en hoest.
Paarden zijn aan het verharen en het is wisselend weer. Dan pikken ze zomaar wat op.

Dankjewel, waarschijnlijk ben ik weer een typische overbezorgde moeder haha :Y)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:34

Komt het snot uit 1 of 2 neusgaten?

Uit 1 neusgat betekend het een ontsteking

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:35

antje_vip schreef:
Niet te snel druk maken hoor ;) Je DA is al op de hoogte, top dat je die gebeld hebt, dus als het snel verslechterd kan deze direct ingrijpen. Hou het gewoon ff in de gaten, tenzij je paard er compleet lusteloos bijstaat valt het meestal wel mee.

Ja paard staat er gelukkig enorm actief en oplettend bij en temperatuur hem elke dag en tot zo ver niks vreemds. Ja dat niet te snel druk maken is een dingetje haha, DA neemt soms al lachend omdat ik weer aan de lijn hang :o

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:35

lianne484 schreef:
Komt het snot uit 1 of 2 neusgaten?

Uit 1 neusgat betekend het een ontsteking

De eerste dag liep het alleen uit zijn rechter neusgat, maar nu uit beide, alleen rechts wel iets meer dan links, maar weinig verschil.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:41

Okee. Zo te horen is dat het dus niet

Mijn vorig paard had opeens ook heel veel snot. En dat kwam uit 1 neusgat en ik dacht oh verkouden. Toch was ik info gaan opzoeken. En als veel slechte berichten. Toen maar de veearts erbij. Toen hij mijn paard 1 minuut zag wist hij het al. ( door de leeftijd van 29 jaar) was het toen einde oefening. Vandaar dag ik er huiverig op ben als mensen zeggen mijn paard is verkouden

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 10:51

lianne484 schreef:
Okee. Zo te horen is dat het dus niet

Mijn vorig paard had opeens ook heel veel snot. En dat kwam uit 1 neusgat en ik dacht oh verkouden. Toch was ik info gaan opzoeken. En als veel slechte berichten. Toen maar de veearts erbij. Toen hij mijn paard 1 minuut zag wist hij het al. ( door de leeftijd van 29 jaar) was het toen einde oefening. Vandaar dag ik er huiverig op ben als mensen zeggen mijn paard is verkouden

Ah nee toch, wat verschrikkelijk. Dan snap ik de gedachtegang zeker!

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:04

Mijn shetlander is momenteel ook aan het hoesten en snotteren. Ik denk zelf ook dat het misschien door de pollen kan komen en ik ben laatst gewisseld van weidehooi naar graszaadhooi. Nu heb ik afgelopen zaterdag het weidehooi weer gehaald en ik merk al een beetje verschil dat het hoesten en snotteren minder word. Maar als het aanhoud dan ga ik er de dierenarts ook bijhalen. Dus het zou ook door het hooi kunnen komen, ben je misschien gewisseld van hooi?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:18

Mijn oudere pony heeft er ook last van met droog weer. Sinds ik zijn hooi nat maak gaat het een stuk beter. Hij hoest alleen nog een paar keer na het eten van zijn muesli.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 11:20

Gerdjee schreef:
Mijn shetlander is momenteel ook aan het hoesten en snotteren. Ik denk zelf ook dat het misschien door de pollen kan komen en ik ben laatst gewisseld van weidehooi naar graszaadhooi. Nu heb ik afgelopen zaterdag het weidehooi weer gehaald en ik merk al een beetje verschil dat het hoesten en snotteren minder word. Maar als het aanhoud dan ga ik er de dierenarts ook bijhalen. Dus het zou ook door het hooi kunnen komen, ben je misschien gewisseld van hooi?

Nee als het goed is heeft mijn stal bazin niet van hooi veranderd, maar ik zal het even navragen voor de zekerheid. Zelf dacht ik ook aan de pollen, maar kunnen paarden daar net zoals mensen ook daadwerkelijk last van hebben?

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 11:20

happyjoyce schreef:
Mijn oudere pony heeft er ook last van met droog weer. Sinds ik zijn hooi nat maak gaat het een stuk beter. Hij hoest alleen nog een paar keer na het eten van zijn muesli.

Dankje dat is een goede tip, ik dacht er al aan het te doen en het kan geen kwaad. Ik ga eens kijken of het wat helpt.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:08

Mijn gedachte was meteen; hooikoorts?

Vooral omdat je het zo specifiek hebt ervaren op de momenten waarvan ik weet dat mensen met hooikoorts ook flink liepen te snotteren (mijn vriend o.a.). Ook afgelopen weekend was het hier weer raak.

Even los van de andere mogelijkheden, want het is inderdaad ook de tijd van het jaar dat de weerstand wat lager ligt en het afwisselend droge/natte/warme/koude weer helpt daar ook niet echt bij. :) Sterkte!

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 12:20

Serenity350 schreef:

Vooral omdat je het zo specifiek hebt ervaren op de momenten waarvan ik weet dat mensen met hooikoorts ook flink liepen te snotteren (mijn vriend o.a.). Ook afgelopen weekend was het hier weer raak.

Even los van de andere mogelijkheden, want het is inderdaad ook de tijd van het jaar dat de weerstand wat lager ligt en het afwisselend droge/natte/warme/koude weer helpt daar ook niet echt bij. :) Sterkte!

Ja dat was mijn eerste gedachte ook, maar twijfelde er aan want kunnen paarden daadwerkelijk hooikoorts ervaren zoals wij mensen dat doen?
Dankjewel! :j

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:38

paardje87 schreef:
Serenity350 schreef:

Ja dat was mijn eerste gedachte ook, maar twijfelde er aan want kunnen paarden daadwerkelijk hooikoorts ervaren zoals wij mensen dat doen?
Dankjewel! :j

Het schijnt steeds vaker voor te komen als ik de mensen om me heen mag geloven (dus niet echt wetenschappelijke bron), verder heb ik zelf een tijd met een paard gereden dat daadwerkelijk hooikoorts had en daarvoor ook medicatie kreeg (dan ging het best redelijk, zonder was het geen doen). Het is wel belangrijk om eerst al het andere mogelijke uit te sluiten, omdat de symptomen vrij algemeen zijn en dus ook makkelijk kunnen duiden op iets anders. :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:31

Hooikoorts is niks anders dan een allergie op bepaalde pollen etc; op welke je precies reageert verschilt ook vaak per persoon. Een paard kan dus ook zeker hooikoorts hebben, maar voor zover ik weet uit zich dat eerder in meer briesen, headshaking, dat soort dingen.

Je hebt wel bijvoorbeeld dit middel, Puur Pollen: https://www.paardendrogist.nl/product/p ... en/102009/

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:44

Zo te horen inderdaad hooikoorts. :j Ik heb ook goede verhalen gelezen over Puur Pollen, maar ook LongVitaal heb ik afgelopen pollenseizoen veel goede ervaringen over gehoord!