Peesblessure weg, hoe opbouwen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Peesblessure weg, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 15:33

Beste bokkers,

Een jaar geleden had mijn pony een peesblessure. Hij heeft lange tijd stil gestaan. Toen op mogen bouwen met stappen aan de hand. De laatste echo van de pees was goed. Been is niet meer dik of warm geweest. Ik mag het weer voorzichtig gaan stappen onder de zadel op een zachte bodem. Dit is aan de hand al opgebouwd naar 10 min. Ik mag hem per week met 5 minuten opbouwen. Wel voor het stappen onder de man eerst nog op het harde stappen. Ik ben al een aantal weken aan de hand aan het stappen met zijn zadel erop. Om weer te wennen. Nu ga ik dus morgenavond er voor het eerst erop met begeleiding vanaf de grond. Ik neem aan de eerste periode vooral alleen maar lange rechte stukken? Hoevaak zouden jullie hem onder het zadel laten lopen per week?
Het gaat hierbij nog alleen maar om stappen, verder niets. Dit word met de tijd uitgebouwd..

Ik zou graag horen wat jullie doen.

Groetjes

_Dracarys

Re: Peesblessure weg, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:39

Meestal geeft de arts een schema mee om op te bouwen. Heb je die niet mee gekregen?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:42

Enige advies wat ik je kan geven is terug de DA opbellen en om een opbouwschema vragen. Moet je nog een keer terug voor een controle echo?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:48

Idd een schema aan de da vragen. Wij moesten destijds eerst een week of wat stappen onder de man, opbouwen naar 30 minuten. Gaat dat goed dan het draven opbouwen 2 minuten, 2 weken later 4 min enz tot je 10 minuten kan draven. Gaat dat goed kun je de galop erbij pakken en ook met 2 minuten per 2 weken opbouwen. Wij reden trouwens gewoon in de bak. Meestal binnen omdat hij daar het meest relaxed was.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 15:53

stitchlover schreef:
Enige advies wat ik je kan geven is terug de DA opbellen en om een opbouwschema vragen. Moet je nog een keer terug voor een controle echo?

Ja maar die is pas over een hele tijd als we al n stuk hebben opgebouwd.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 15:54

SusanH schreef:
Idd een schema aan de da vragen. Wij moesten destijds eerst een week of wat stappen onder de man, opbouwen naar 30 minuten. Gaat dat goed dan het draven opbouwen 2 minuten, 2 weken later 4 min enz tot je 10 minuten kan draven. Gaat dat goed kun je de galop erbij pakken en ook met 2 minuten per 2 weken opbouwen. Wij reden trouwens gewoon in de bak. Meestal binnen omdat hij daar het meest relaxed was.

Oke dankjewel. Ik mag per week met 5 min stappen opbouwen. Hoevaak stapte je onder het zadel toen je opboiwde naar de 30 min?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:05

Pff wat een lange adem he zo‘n peesblessure.
Ik stapte vrijwel alleen maar onder de man en op het harde omdat mijn paard aan de hand of op zand explodeerde.
Ik zou in jouw geval iedere 2e dag doen, dan zou je voldoende herstelfase moeten hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:46

Wij stapten elke dag. Het gaat erom dat hij weer sterker wordt. En conditie terug opbouwt. Wij kregen advies om wel elke dag te stappen. Hij had daarnaast volledige boxrust.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:52

boxrust is best wel achterhaald bij peesblessures...

Gewoon de dierenarts vragen om een schema. Wij zijn weer aan het opbouwen na een peesblessure, wandelen 30 minuten of 20 minuten onder het zadel. Volgende week weer een echo en dan vervolgplan bepalen. Paard staat gewoon buiten de hele dag, we hebben wel laserbehandelingen en magneettherapie gedaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:02

Amyyy schreef:
boxrust is best wel achterhaald bij peesblessures...

Gewoon de dierenarts vragen om een schema. Wij zijn weer aan het opbouwen na een peesblessure, wandelen 30 minuten of 20 minuten onder het zadel. Volgende week weer een echo en dan vervolgplan bepalen. Paard staat gewoon buiten de hele dag, we hebben wel laserbehandelingen en magneettherapie gedaan.

Dat 1e kun je niet 1 op 1 stellen dat boxrust achterhaald is. Weidegang is bijvoorheeld geen optie als je paard als een halve gek door de wei gaat lopen crossen zoals die van ons deed. Dan wordt de pees overbelast en kan niet herstellen. In dat geval is boxrust ivm gecontroleerd bewegen het best.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 19:32

Sizzle schreef:
Pff wat een lange adem he zo‘n peesblessure.
Ik stapte vrijwel alleen maar onder de man en op het harde omdat mijn paard aan de hand of op zand explodeerde.
Ik zou in jouw geval iedere 2e dag doen, dan zou je voldoende herstelfase moeten hebben.

Is zeker een lange adem.. En vooral niet te snel willen want dan kan alles voorn niets zijn geweest... Dus jij stelt voor om de dag onder de man?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 19:33

Ik stap zowiezo iedere dag met hem. Maar het ging er mij nu even om hoevaak ik hem mag berijden (extra belasting). Boxrust heeft ie 2 maanden gehad. Daarna in een hele kleine wei waar hij niet in kan draven en daar staat ie nu nog steeds in. Dus hij staat wel de hele dag buiten

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:29

Ik ben met mijn paard aan revalideren van een aanhechting tussenpeesblessure van het achterbeen.
We zijn begonnen met zes weken twee keer per dag 25 min stappen liefst op het zachte aan de hand. Toen echo, 6 weken 40 mijn stappen onder de man, ik deed dit elke twee dagen en dan dag aan de hand. Na controle mochten we 20 min op harde instappen en 3 keer 2 min draven. Vanaf dat moment ben ik met tranquigel gaan rijden aangezien die van mij ging flippen. En moet zeggen dat ik ook angstig werd om explosie te voorkomen. Inmiddels zijn we in de volgende fase aanbeland, drie keer 3 min draven met 5 min stap ertussen en gaan we galopperen. Ik vind mega moeilijk ook omdat je het liefst bolletjes plastic om ze heen wilt leggen en ik ging ook zo rijden. Ik rijd nu 2 Dgn. En dan dag aan de hand stappen en dan weer twee dagen rijden.

Succes!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 17:25

Chesss schreef:
Ik ben met mijn paard aan revalideren van een aanhechting tussenpeesblessure van het achterbeen.
We zijn begonnen met zes weken twee keer per dag 25 min stappen liefst op het zachte aan de hand. Toen echo, 6 weken 40 mijn stappen onder de man, ik deed dit elke twee dagen en dan dag aan de hand. Na controle mochten we 20 min op harde instappen en 3 keer 2 min draven. Vanaf dat moment ben ik met tranquigel gaan rijden aangezien die van mij ging flippen. En moet zeggen dat ik ook angstig werd om explosie te voorkomen. Inmiddels zijn we in de volgende fase aanbeland, drie keer 3 min draven met 5 min stap ertussen en gaan we galopperen. Ik vind mega moeilijk ook omdat je het liefst bolletjes plastic om ze heen wilt leggen en ik ging ook zo rijden. Ik rijd nu 2 Dgn. En dan dag aan de hand stappen en dan weer twee dagen rijden.

Succes!

Dankjewel! Inmiddel contact gehad met mijn DA en ik mag 2 dagen rijden en 1 dag aam de hand dan weer 2 dagen rijden ect..

Dankjulliewel voor alle tips!