Paard valt af

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blub93

Paard valt af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 10:32

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar tips en ervaringen. Ik heb een warmbloed ruin van 7, bijna 8 jaar oud. Ik heb hem zelf nu bijna een jaar. Helaas is mijn paard sinds de winter vermagerd en is zijn bespiering volledig weg. Echter lijkt hij met momenten weer bij te komen en valt vervolgens weer af.. Het schommelt eigenlijk..

Het paard heeft enorm veel energie tijdens het rijden, is in omgang niet suf en gewoon alert. Bij navragen vorige eigenaresse bleek dat het paard bijna elke winter wel afvalt.

Ik heb ong 2 maanden geleden de DA ingeschakeld. Er is bloedgeprikt en urineonderzoek gedaan (paard plast ook vrij veel). Hier kwam uit dat er verhoogde suikers waren en totaal geen eiwitten. Op advies toen Pavo gold E gaan voeren. Paard at deze brokken echter na een tijdje niet meer zo graag.. waardoor ik weer terug gestapt ben naar de onderhoudsbrok en op advies DA na het rijden 1,5 schep merrie-veulen muesli bij voer..

Verdere info:
Mijn paard staat op een pension stal. Hij krijgt 2x per dag brok. Einde vd middag en avond hooi. Loopt overdag op de paddock waar een hooiruif staat (paard staat echter laag in rang.. waardoor ik me soms af vraag of hij daar aan eten toe komt). Ik rij 4x per week recreatief (dressuur, buitenritjes). Na het rijden 1,5 schep merrie-veulen mueslie ivm de eiwitten die hij afbreekt. Paard is ontwormd en 1 jaar geleden zijn de tanden gedaan. Nieuwe afspraak tandarts staat gepland.

Paard heeft voordat ik hem had een jaar stil gestaan op een volle wei. Dit is volgens vorige eigenaresse een van de enige winters geweest waar hij op gewicht is gebleven.. Heb het rijden rustig opgebouwd met wat longeren en buitenritjes.

Hebben jullie tips/ideeën waar ik aan kan denken of verder moet zoeken? DA is betrokken, maar ben toch benieuwd naar andere reacties en tips.

Alvast bedankt!

Bralindy

Re: Paard valt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:38

Ruwvoer is een heel belangrijk onderdeel van het dieet. Als hij overdag weggejaagd wordt dan blijft er de rest van de dag niet veel voor hem over. Ik zou kijken of er een mogelijkheid is tot een tweede voederplaats waardoor hij meer kans heeft om te eten.

truiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:51

Mij merrie viel eind 2017 ook erg af (wel erg opgeblzazen) maar graat mager, ondanks onbeperkt ruwvoer en raakte alle bespiering in rap tempo kwijt. Mijn merrie was wel uiteindelijk wel erg futloos, dof in de vacht. Na bloedonderzoek bleek ze een zware leverbot infectie te hebben.

Hopelijk knapt je paadje snel weer op.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:55

Ik voer mijn merrie momenteel Fibrebeet om aan te komen. Dit is ruwvoer in slobber vorm. In warm water minimaal 15 minuten weken.
Als ik zo hoor krijgt jouw paard inderdaad te weinig voedingsmiddelen binnen. Merrie brok is wel hoog in eiwitten maar volgens mij ook in energie.. Wellicht een idee om je te verdiepen in ander voer?
Edit: ik zie dat je als aanvulling merriebrok geeft. Welk ander voer krijgt jouw paard 2 maal daags en hoeveel?

Als er mogelijkheid is tot meer kuil/hooi zal ik als ik jou was dit onbeperkt gaan voeren. Zo niet, dan is pavo Fibrebeet een heel mooi alternatief! Mijn merrie vind het heerlijk en die kan best lastig zijn met voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:57

Staat hij dan snachts op stal met hooi?
Kun je eventueel wegen hoeveel dat is en ligt er de volgende ochtend nog wat?
Mooiste is als je weet hoeveel kilo hooi er nou eigenlijk in gaat per dag.

Verder kun je kijken naar producten als seniores priores.
bietenpulp. gras of lucernebrok.
Grasmix,lucernemix, pavo daily
En misschien een product als muscle builder?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:15

Ik geef mijn merrie die ook aardig is teruggevallen in de spieren deze winter lucerne bij om aan te sterken. Misschien dat je dat kunt toevoegen aan je huidige dieet?

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:20

Inderdaad is kijken of hij wel genoeg ruwvoer binnen krijgt. Mijn paard doet het goed op 2x per dag een halve emmer geweekte pulp, luzerne, vitaminebrok en lijnzaad er door heen. En hij krijgt daar nu ook 1x per dag kuilgras extra bij ipv alleen hooi. Hij is er goed van aangekomen en begint ook spieren op te bouwen. En heb je ook een goede tandarts? Zit soms veel verschil in.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:31

2x hooi. Is dat twee keer een plak/pluk?
Ruwvoer is belangrijk voor alle paarden, maar voor sommigen nóg belangrijker.