castratie dilemma

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vrijbuiter34

castratie dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 17:22

Hallo allemaal,

Ik heb een 11 maanden oude quarterhengst die al enige tijd in een gemengde kudde loopt. Ik wilde hem van de week laten castreren, echter de veearts kon 1 bal niet vinden. Hij stelde voor dat ik naar de kliniek kom om hem te laten castreren want hij dacht dat met deze leeftijd de bal niet meer gaat zakken en dat het dan een klophengst is. Nu twijfel ik tussen de volgende opties:

1) Gewoon laten staan in de gemengde kudde en wachten tot hij anderhalf?? is?
2) Naar een veulenopfok brengen (Lelymare) en hem daar laten totdat zn ballen ingedaald zijn.
3) naar de kliniek voor een operatie.

Wat vinden jullie?

karuna
Drukke kabouter

Re: castratie dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:26

1,5 en een gemengde kudde? Dat is bijna wachten op dekkingen. Als je nu niet wilt castreren in een opfokgroep met mannelijke dieren zetten en jaartje wachten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:28

karuna schreef:
1,5 en een gemengde kudde? Dat is bijna wachten op dekkingen. Als je nu niet wilt castreren in een opfokgroep met mannelijke dieren zetten en jaartje wachten

Eens.
Tenzij alle merries drachtig zijn zou ik je hengst in ieder geval uit de kudde halen.
Je kunt nog even afwachten of de bal nog daald. Maar dan wel in een hengstenweide.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:29

Jup, ook eens.

Kans op merries dekken wordt echt te groot in gemengde kudde.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 17:33

karuna schreef:

Hi Karuna,

Anderhalf jaar was een gokje, wilde eigenlijk wachten met castratie tot beide ballen zicht- of voelbaar zijn omdat ik voorkeur had voor een bepaalde castratie. Als ik hem nu laat castreren op de kliniek, moet hij op boxrust omdat de wond dichtgenaaid wordt, en dat wil ik liever niet, vandaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:35

Jong ding hier probeerde met 6 maanden al te dekken. Dat was dus meteen hakkie takkie weg zakkie

Ik zou vanaf die leeftijd ze al niet meer gemengd neerzetten

Mijn oude tinker is op tafel gecastreerd ivm twijfelballen. Dierenarts noemde hem een fophengst. :+ Die heeft een dag boxrust gehad en daarna gewoon overdag de wei op. :j

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:41

Vrijbuiter34 schreef:
karuna schreef:

Hi Karuna,

Anderhalf jaar was een gokje, wilde eigenlijk wachten met castratie tot beide ballen zicht- of voelbaar zijn omdat ik voorkeur had voor een bepaalde castratie. Als ik hem nu laat castreren op de kliniek, moet hij op boxrust omdat de wond dichtgenaaid wordt, en dat wil ik liever niet, vandaar.

Als je dat niet wil zou ik hem in een hengsten opfok plaatsen, anders krijg je geheid ongewenste veulentjes.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:46

Ons paard had ook een bal heb gewacht tot 1,5 jaar en toen had hij er ook 2.
In een gemengde kudde zeker niet doen.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 17:49

Jullie zijn lekker eensgezind :)...dat wordt dus of zo snel mogelijk op de kliniek, of naar de opfok. Wordt dan denk ik toch de kliniek aangezien ik hem graag dichtbij wil houden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 17:57

Maar dat graag bij huis willen hebben betekend misschien wel een grotere ingreep

Je weet zeker dat hij maar 1 bal heeft.
Die van mij trok m weg toen de da ging voelen. Maar kwam toch weer tevoorschijn.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 18:10

Ja, daarom vind ik de keuze ook zo lastig. Ik heb te weinig kaas gegeten van ballen om met zekerheid te zeggen dat er echt eentje mist. De dierenartsen konden beiden niks vinden aan de rechterkant, dus ik ga er dan vanuit dat dat echt zo is. Ook met verdoving voelden ze beiden niets. Ik ben bang dat ik hem een half jaar bijvoorbeeld in een opfok zet, en hem vervolgens alsnog via de kliniek moet laten castreren, dan hou ik hem liever thuis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:15

Voelden ze hem niet in de lies? want een lies of buikoperatie is ook een verschil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:41

Alleen wanneer hij via de lies te castreren is zou ik het doen en anders toch maar in de hengstenweide. Zijn al die andere dieren ook van jou? Zo niet dan snap ik niet dat de eigenaren dit risico willen lopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 19:12

Als je dan toch wil castreren dan zou ik dat gelijk laten doen.
Ik had vorig jaar een klophengst in de kliniek laten castreren, hij was inmiddels 3 Bal zat echt heel diep. Is er best een tijdje door uit de running geweest. Als ik dat vantevoor wist had ik hem ook eerder dus op jongere leeftijd voor hij aan het werk ging laten doen.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 20:00

Nee, ze voelden hem niet in de lies, ze hadden het erover dat ze hoopten het via de zaadleider eruit te kunnen trekken. Hij vertoont nog totaal geen hengstentrekjes, maar wil het gedaan hebben voordattie dat wel gaat doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:15

Sowieso is een tijdje met andere boys samen lopen goed voor zijn sociale opvoeding. Ik zou hem niet gemengd zetten en ook niet laten opereren vooralsnog.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:13

Ja lastig dilemma, het is een beetje wat je zelf wilt..opereren geeft risico, maar de opfok ook.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:56

Ik zou hem deze zomer dan in ieder geval in de opfok doen en dan kun je daarna kijken wat je er mee wil.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 10:02

Dierenarts zei, het is een klophengst dus je kunt hem beter in de kliniek laten helpen. Maar na watonderzoek vraag ik me af of je dat al kunt zeggen van een 11 maanden oud veulen. Overigens zat die andere bal ook nog 'ver' weg.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 10:35

Ik zou'm nog een half jaartje gunnen. Hij is nog wel erg jong. Indalen kan nog met gemak even duren. En dan kijken hoe de zaak erbij hangt. Het is toch niet zo erg om een half jaar te overbruggen? Mocht de boel dan onveranderd zijn, dan kan hij alsnog in de kliniek gecastreerd worden, maar om met 11 maanden al zo'n wellicht onnodige ingreep te laten doen...?