Mijn 7 jarige FjordxPinto ruin die half blind is, hebben we afgelopen vrijdag van stalling verhuist. Hier heeft hij 3 jaar gestaan, en we zijn een jaartje weggeweest. Paard is super relaxt in zijn omgeving en lijkt ook heerlijk tevreden met zijn nu grotere box van 3x4 meter. Hij staat tussen 2 merrie's in, wat heel goed lijkt te klikken. Staat rustig naast elkaar, neust wat samen, maar geen gegil en slaan met de benen. Heel vredig samen.
Gister haalde ik hem normaal uit de box, heeft even op de paddock gestaan en stond hier rustig te grazen. Heeft dus niet gek gesprongen, gerolt of gerend. Voor het rijden haalde ik een enorme steen uit zijn straal die goed klem zat. Maar hij heeft hier heel normaal mee gelopen. Tijdens het rijden liep hij normaal en relaxt. Daarna hem afverzorgd en terug op de box gezet. Niks aan de hand.
Vanmiddag echter.. Kwam hij stok, maar dan ook stok kreupel uit de box.. Hij ontlast zijn rechter voor voet/been. Op het harde leek het iets beter, maar op zachte bodem dramatisch. Advies gevraagd van stal genoten en een hoef zweer werd genoemd. Zijn hoeven voelden alle 4 even warm qua temperatuur. Dus niet heet, of ander duidelijk verschil. Ik kan niks aan zijn straal ontdekken en kloppen/tikken op de hoef laat hij toe. Een hoefzweer lijkt mij niet, maar mijn hoefsmid komt morgen ochtend toch langs om te kijken. Dan kunnen we het in ieder geval uitsluiten.
Na verder advies vragen, wordt hij lichamelijk wat meer nagevoeld. Hij was best gevoelig op zijn rechterborst spier. Dit kan het vreemde ontlasten van zijn rechter voorbeen/voet ook verklaren. Richting zijn rechter rugspier, voelde hij ook hard en gevoelig.
Met het draven linksom, liep hij gewoon kreupel. Maar rechtsom was echt slecht, toen natuurlijk het gewicht erop viel.
Mijn paard is keihard. Die laat pas pijn zien als het echt te erg is. Hij is in al die jaren nog nooit kreupel geweest. Dus op dit gebied is zijn reactie nieuw voor mij. Ook een hoefzweer hebben we nooit meegemaakt.
Mijn gevoel zegt dat de borstspier op de een of andere manier een klap heeft gehad.. Door stoten, rollen of misschien verkeerd opgestaan na het liggen? Ik vind het maar vreemd en raar, wat er nu gebeurd zou kunnen zijn. Zijn er misschien mensen die een dergelijke situatie meegemaakt hebben? En hoe zag dit uit?
Hij gaat nu sowieso op box rust in te kijken of er over 2 a 3 dagen wel verbetering in zit. Want ik vermoed geen hoefzweer. Maar omdat ik geen kijk hierop heb, kan ik dit pas uitsluiten als iemand met verstand ervan gekeken heeft. Mocht dit langer aanhouden, wordt er uiteraard een dierenarts of osteopaat ingeschakeld.
Mijn paard heeft 2 jaar geleden een trap gekregen op de weide, waardoor zijn linkeroog kapot was. Hier bleef hij toen wonderbaarlijk rustig onder met alles. Uiteraard de shock, maar zelfs de kliniek was toen verbaasd hoe rustig hij bleef ondanks zijn pijn en plotselinge blindheid, zonder pijnstillers. Het is dus echt een stoere van karakter. Wat het voor mij als baasje toch wel lastig maakt.. Heb ik dan toch iets gemist gister?
linda_arnold
Geplaatst: 27-03-19 22:25
NAV je verhaal zou ik ook gokken op een zoolkneuzing, benieuwd wat je smid zegt.
Wij hebben vorig jaar een aantal paardjes gehad die met de vorst buiten stonden op de bevroren weides. De één na de ander kwam in de opvolgende week kreupel uit de stal, waaronder onze merrie. Zoolkneuzing, gevolgd door acute kreupelheid en een zweer. Na openen liep ze binnen 2 dagen weer 100%. Het proces verliep heel snel
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 27-03-19 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Lynn_Nikita
Geplaatst: 27-03-19 22:26
Hoef zweer was wel mijn eerste gedachte. Veroorzaakt door die steen
Ik denk dan eerder aan een hoefkneuzing door die steen dan aan een hoefzweer. Hoef was niet warm toch? Is hij kreupel aan het been waar hij die steen in had of is het een ander been? Heeft hij samen met andere paarden gestaan? Klap op zn borst spier kan natuurlijk ook..
Zoolkneuzing dacht ik ook aan. Soort vergelijkbaar met een blauwe plek. Onder je nagel. Kan heel pijnlijk zijn. En als er bacteriën in komen, kan het een abces worden, aka hoefzweer. Harde spieren kunnen ook het gevolg zijn van ontlasten van dat been
Ze kunnen ook vaag kreupel zijn aan een hoefzweer hoor.
Hoefsmid laten komen.
Runa
Geplaatst: 27-03-19 23:34
Klinkt voor mij ook als een hoefzweer. Toen mijn paardje eentje had, reageerde ze ook niet op op de hoef kloppen. Alleen met een tang er (hard) in knijpen reageerde ze op en ze was er heel kreupel mee, veel ontlasten enzo.
Gevoelige spier kan ook andersom komen, dat die stijf is doordat dat been steeds opgetrokken wordt en de spieren compenseren om de balans te houden.
Als je het been van de grond haalt en beweegt, reageert hij daar dan op? Gewoon eens strekken en naar achter toe enzo
Zou dit niet warm moeten aanvoelen in het been? Over 1,5 uur weet ik hopelijk meer
Serenity350
Geplaatst: 28-03-19 11:18
Orsje schreef:
geerke schreef:
Voor mij klinkt het als een peesontsteking
Zou dit niet warm moeten aanvoelen in het been? Over 1,5 uur weet ik hopelijk meer
Ben benieuwd wat de smid zegt maar ik ga mee in de bovenstaande reacties dat ik denk dat de kiezel de boosdoener is geweest. Het is niet ongewoon dat pas enige tijd na het weghalen van een "vreemd object" de boel pijn gaat doen. En die harde spier zou prima kunnen doordat het been ongewoon gespannen en opgetrokken is geweest van de pijn. Mensen hebben dat ook, als je je voet bijvoorbeeld ontlast doordat je pijn hebt ga je je spieren anders gebruiken en dit kan dan weer spierpijn opleveren.
Ik kan me niet zo vinden in de woorden van je instructrice over dat hij zn voet nog teveel belast voor een mogelijke zweer. Per paard is dat zo divers en verschillend, ook afhankelijk van de ernst van de zweer, dat daar geen conclusie uit gehaald kan worden. Zelfs hier vanaf de computer kunnen we alleen maar vermoedens en aannames delen. Fijn dat je de smid straks ziet, denk zelf dat diegene momenteel het beste met je mee kan kijken. Sterkte!
Ik denk stiekem ook dat het komt door die steen...
En wb een hoefzweer, mijn paard is afgelopen zomer ook wat kreupel geweest. Toen vermoedde ik ook een hoefzweer, maar de omgeving meende van niet want daar liep hij niet pijnlijk of kreupel genoeg voor.
Heb mijn hoefsmid laten komen en het was dus toch wel een hoefzweer...
Dus wat ik daarmee wil zeggen; niet elk paard loopt even pijnlijk op een hoefzweer. De mijne is ook een harde
Orsje
Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-19 13:44
Hoefsmid is geweest. Mijn paard gaf een vrij duidelijke reactie toen de smid met de tang kneep in zijn "teen" zeg maar. Dus daar gaan zoeken. Het zat vrij diep maar uiteindelijk hebben we toch een hoefzweer gevonden. De druk hebben we eraf kunnen halen en je zag de rotzooi eruit lopen. Het is maar heel klein, maar het zit er. Na D behandeling liep hij al zichtbaar beter terug naar stal. Dus vanmiddag ga ik terug om opnieuw te kijken en een stukje over het verharde stappen.
Dus toch een hoefzweer. Het zou ook inderdaad kunnen verklaren waarom hij last heeft van zijn borstspier en rug, vanwege het ontlasten. Hij zou dus binnen 2 dagen weer normaal moeten lopen. Ben op dit moment dus zeer opgelucht dat het niet in zijn spieren blijkt te zitten.
Na de vondst en druk eraf, lekker voetje op rust achter.
je kunt er bijna wel van uit gaan bij zo acuut kreupel dat het een hoefzweer kan zijn, dan heb je juist gehandeld door de hoefsmid er bij te halen, nu de druk er af is zal hij zich al veel beter voelen.
Fijn dat het toch een hoefzweer is! De dierenarts zei toen tegen mij dat dat de beste kreupelheid is die je kunt hebben omdat het het beste herstelt. Wanneer de hoef is uitgegroeid, is het gewoon weg.
Wel even vervelend voor je paard maar nu de druk eraf is, gaat het vast snel beter.
Fijn dat je de oorzaak gevonden hebt, en ook fijn te lezen dat het nu alweer een stukkie beter gaat. Veel sterkte samen en hoop dat het snel weer genezen is.