help...een hoefzweer of toch niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

help...een hoefzweer of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 16:45

Hallo Bokkers,

Mijn paard voelde zaterdag met het rijden niet lekker aan. ik ben er toen afgegaan en hem aan de longe gedaan. Hierbij ontdekte ik dat hij kreupel liep. direct gestopt en mijn instructeur erbij gehaald om te kijken. op de stenen op een volte en rechte lijn loopt hij bijna helemaal goed. op de volte rechtsom iets stijver, maar zeker niet kreupel (in stap). daarna op een rechte lijn in draf in de bak, overduidelijk kreupel rv. (staat op ijzers)
voet afgevoeld en 1 plek reactie, r.v. aan de binnen kant. hier was ook een verkleuring te zien (rood).

conclusie: Hoefzweer (alleen kreupel in de bak ivm ijzers en dus op de stenen geen druk op de hoeven)
dus in het soda water.

Zondag eind vd dag werd de gekleurde plek steeds duidelijker en mocht ik ook met de borstel van de hoevenkrabber er niet meer aan zitten. In overleg een klein laagje weggesneden, helaas, bloed.

Maandag is een collega van mij (dierenarts) langsgeweest om te kijken en heeft hem open gesneden, weer alleen maar bloed.

Het is dus open geweest en waarschijnlijk tot op het leven. er zit nu in het gat een soort zacht weefsel....

Hebben jullie zoiets wel eens meegemaakt? en denken jullie aan een hoefzweer of toch wat anders.

even op een rijtje:
- alleen kreupel in het zand, op het harde op de rechte volte wat stijf (staat op ijzers)
- Zaterdag verkleuring op de zool op de plek waar hij gevoelig is met visiteertang
- Zondag eind van de dag extreem gevoelig, bij iets wegsnijden bloed
- Maandag dierenarts ook alleen maar bloed

na de dierenarts was hij gevoeliger dan ervoor (kan ik me wat bij voorstellen), maar hij is nog steeds erg gevoelig, zeker wanneer hij een klein stukje met zijn ingepakte voet door droog zand moet. echter heb ik het idee dat hij er smorgens als hij zijn stal uit komt er meer moeite mee heeft. (kan ook verbeelding zijn, loop met 3 paarden dus niet altijd goed te beoordelen)

Tips van harte welkom, commentaar helpt mij niet verder. Ik hou hem nauwlettend in de gaten en hij staat 2x daags in de soda en krijgt daarna een nieuw verband om het schoon te houden.

Yvon

Re: help...een hoefzweer of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:49

Mijn ervaring met hoefzweren is dat ze echt stokkreupel zijn... Verschillende paarden allemaal even kreupel... Tot dat ie open gaat en dan ineens lopen ze weer goed. Kan dit niet gewoon een hoefkneuzing zijn ?

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 16:51

uitsluiten kan ik het natuurlijk niet, maar ik ben maandag het bos in geweest en kan me niet iets voorstellen in de wei waar dat van kan komen...of kan dat al van een klein steentje?

ik heb het niet eerder meegemaakt vandaar (zowel hoefzweer als kneuzing)
:)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:56

misschien gewoon een bloedblaar?

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 17:01

Afbeelding
Zo zag het eruit na iets weggekrabt te hebben. Je kan nog iets de kleur erdoor heen zien

Afbeelding
Dit is na het opensnijden van de dierenarts

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:02

mijn merrie trapte zich met achterhoef tegen voorhoef, gelijk kreupel, dus da heeft bloeddruk weggenomen, omdat ze dus een bloedzweertje/blaartje in hoef,vergelijkbaar met bloedblaar onder je nagel, dat doet ook pijn, dus ook alleen maar bloed, geen pus, 2 weken op rust en weer goed.

hoef in ingezwachteld met van die hoefverband , zodat er op de wei geen modder in wondje kwam. want ze liep wel gewoon elke dag 8 uur op de weide. met rust dus niet rijden.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:04

en als ze steentje in hoef heeft en trapt nog op een steentje, kan die lelijke zweertje of kneuzingen geven. dus kan wel in bos, hoeven vol met modder steentje, en dan op t harde op steentje trappen///

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 17:05

ik kan me niet indenken dat ik maandag het bos in ga en die kneuzing zaterdag pas tot uiting komt...in de tussentijd heeft hij ook gewoon in de bak gelopen namelijk. Dan zou het in de wei gebreurd moeten zijn

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:16

paard kan zichzelf ook aantikken, met hoef op andere hoef, zo kreeg mijn merrie dus bloedblaar/bloedzweer.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:17

Heeft ze dunne zolen misschien? Lijkt alsof er niet veel zool weggesneden is vooraleer je op de lederhuid zit? De rest van de zool zijn ook wat rozige plekken in (kneuzingen). Met hoefijzers zou ze dan misschien minder last hebben op de harde grond, terwijl zachte grond wel tegen haar zolen kan gaan duwen?

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:41

Heeft er al een hoefsmid naar gekeken?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:45

Je zit zo te zien op het leven. Dit doet je paard veel pijn en heeft ook wel risico's. Heeft je dierenarts hier verder niets over gezegd? Verband? Hoefschoen? Desinfectie enz? De hele hoef lijkt kneuzingen te hebben. Heb je stenen in de wei of rij je over een steenachtige grond of weg? Ik zou hier niet te simpel over denken, het is zo te zien een wonder dat je paard niet eerder kreupel was.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:48

Hoefkneuzingen kunnen knap pijnlijk zijn. En soms overgaan in hoefzweren.

Sommige paarden hebben er sneller last van dan andere.
Dikte zool kan verschil maken, en nog wel wat dingen.

En ja, gewoon een steentje dat even banketstaaf onder de hoef zit kán maar zo een kneuzing veroorzaken.
Dus dat kan ook 'gewoon' in het bos, of met pech in een bak, paddock of weiland.

Ziet eruit alsof de boel aardig gekneusd en gevoelig is.

Ik zou dit ook even overleggen met je smid.
Die hebben vaak nog wel wat goede ideeën!

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 12:45

Het paard staat al sinds ik hem ken op ijzers, dus daar zal het niet aan liggen. Maandag bos en zaterdag pas kreupel lijkt mij te lang voor een kneuzing...? Als ik wat keus dat dat direct of de dag erna al zeer, daar zit geen 5 dagen tussen??

Gezien de datum van dit bericht kan je je wel voorstellen dat we al even geleden actie hebben ondernomen. Hij heeft 4 dagen met druk verband gestaan en staat nu een dag of 3 zonder. Het lijkt al stukken beter en word onderhouden met blauwspray.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 12:47

Rizette schreef:
Je zit zo te zien op het leven. Dit doet je paard veel pijn en heeft ook wel risico's. Heeft je dierenarts hier verder niets over gezegd? Verband? Hoefschoen? Desinfectie enz? De hele hoef lijkt kneuzingen te hebben. Heb je stenen in de wei of rij je over een steenachtige grond of weg? Ik zou hier niet te simpel over denken, het is zo te zien een wonder dat je paard niet eerder kreupel was.

Er is nauw contact met de dierenarts gezien ik er zelf werk. Paard heeft met druk verband gestaan en had al 2 dagen antibiotica gehad. In wei/bak liggen zeker geen stenen, er word regelmatig gecontroleerd en van gehooid. Ook word er niet over een steenpad gereden.

Paard heeft eigenlijk als ik de rest bekijk geen heel dunne zool, wel vind ik de kant van de zweer dunner dan de andere helft van de hoef.

Ondertussen loopt het paard op de harde grond 100% goed en zijn we dus begonnen met stappen over de weg om hem toch wat te laten doen

Edit:een klein deel van de hoef lijkt gekneusd. De rest vertekend op de 1e foto en de 2 foto zit er teer op

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:17

Had de datum even gemist. Maar goed de actie was hier niet vermeld en ik schrok toch wel van de voet. Fijn dat de dierenarts er goed naar gekeken heeft en dat er actie ondernomen is.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 13:27

Rizette schreef:
Had de datum even gemist. Maar goed de actie was hier niet vermeld en ik schrok toch wel van de voet. Fijn dat de dierenarts er goed naar gekeken heeft en dat er actie ondernomen is.

Ik heb op het opensnijden na verder de behandeling zelf gedaan, na overleg met mijn collega natuurlijk

Feromisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:45

Het lijkt er wel op, ik zou in ieder geval een arts raadplegen hier over.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 08:07

Over de oorzaak, een steentje kan onder de hoef zitten en er steeds verder ingedrukt worden, dat hoeft niet acuut een probleem te geven. Er zijn veel mogelijke oorzaken te vinden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:10

Een kneuzing of zweer kan ook later pas tot uiting komen is mijn ervaring.

Een van onze paarden trapte in de wei in een afgetrapt ijzer, pas 2 weken later stond hij stokkreupel met een zweer op die plek.

Met een kneuzing ook een er ervaring gehad dat het een paar dagen later kreupelheid gaf.

Met alleen bloed lijkt het me eerder een flinke kneuzing dan een zweer.