Paarden met een slecht hart

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Paarden met een slecht hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 18:13

Wat is jullie ervaring met paarden en een slechter hart?

Hoe kwam je erachter/wat viel je op en hoe is de diagnose gesteld?

Wat was de exacte diagnose?

Zijn er medicijnen voorgeschreven?

Is er advies gegeven over de training/beweging?

En hoe oud was het paard?

Lees graag ervaringen. Kom het eigenlijk vrij weinig tegen of iig wat bekend is.

November108

Re: Paarden met een slecht hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:24

Ik heb een tijdje een paard bijgereden met een lekkende hartklep. Zijn de eigenaren toen achter gekomen bij de aankoop van het paard en ze hebben hem toen voor een zacht prijsje over kunnen nemen. Met rijden viel er niks aan te merken, hij zweette wel vrij vlot maar niet extreem. Hij kreeg geen medicijnen. Hij was rond een jaar of 9 uit mijn hoofd.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:54

Wat bedoel je precies met een slecht hart?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 23:46

Sim schreef:
Wat bedoel je precies met een slecht hart?

Dat zal per paard verschillen denk ik. Vraag daarom de ervaringen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 23:54

De mijne had een flinke hartruis. Was met 22 ontdekt. Vanwege zijn leeftijd reed ik al veel rustiger. Dat ben ik blijven doen. Tot 25 jaar. Toen wilde hij niet meer. Alleen stappen. Hij is uiteindelijk 30 jaar geworden en overleden aan koliek.
Hij heeft er nooit medicijnen of behandeling voor gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 23:59

cynthiar schreef:
De mijne had een flinke hartruis. Was met 22 ontdekt. Vanwege zijn leeftijd reed ik al veel rustiger. Dat ben ik blijven doen. Tot 25 jaar. Toen wilde hij niet meer. Alleen stappen. Hij is uiteindelijk 30 jaar geworden en overleden aan koliek.
Hij heeft er nooit medicijnen of behandeling voor gehad.

Merkte je er zelf veel van bij hem?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 00:15

Alleen dat hij sneller moe was en hij niet meer graag wilde draven. Maarja , hij was oud en had ook andere kwalen zoals ppid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 00:29

cynthiar schreef:
Alleen dat hij sneller moe was en hij niet meer graag wilde draven. Maarja , hij was oud en had ook andere kwalen zoals ppid.

Ik begrijp het. Dan is die van jou toch nog mooi oud ermee geworden! Lang geleden?? Sterkte iig

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 07:58

Heel lang geleden een paard gehad met een flinke hartruis. Paard met 3 jaar voor weinig verkocht aan iemand die hem in de verzekering heeft gedaan voor het maximale bedrag zonder keuren. Ze zijn ermee gaan springen, crossen en wedstrijden rijden. 3 jaar later is hij weer gekeurd en verkocht en geen hartruis meer te horen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:02

Ik heb een merrie bij wie we op haar 12e atrium fibrillatie ontdekten. Ze is behandeld in de kliniek maar dat is niet aangeslagen. Sinds staat ze op pensioen. Maar verder merk je niks aan haar. Alleen rijden is gevaarlijk omdat zo een paard in principe kan doodvallen onder jouw kont.
Ze wordt er volgende maand 27 en geniet nog steeds van haar pensioen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:14

superpony schreef:
cynthiar schreef:

Ik begrijp het. Dan is die van jou toch nog mooi oud ermee geworden! Lang geleden?? Sterkte iig

Nee niet lang geleden. 24 dec 2018
Dank je

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 12:09

Als je het weet en het is ernstig, zou ik ook voorzichtig zijn met rijden.

Suzanne, dat is toch ook apart? Leeft die nu nog en hoe oud is die nu??

Er wordt wel naar her hart geluisterd etc, maar kom tot nu toe vrij weinig tegen dat er behandeld wordt dmv medicatie of anders..
Wel adviezen; in beweging houden, maar geen prestaties vragen. Maar goed, dat heeft voor de ruiter toch wel enige risico's. Ik denk wel dat die er altijd zijn, maar bij hartproblemen zou het fijn zijn als je weet wanneer je stopt met inspanning of juist dan in een lager tempo vraagt etc.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:51

Mijn ruin is overleden aan hartfalen. Hij was 10, nog heel jong dus.

Ik vermoed dat hij altijd al een slechter hart heeft gehad, al is het bij verscheidene DA momenten niet opgemerkt. Hij was altijd blij, altijd vrolijk maar kwakkelde het laatste half jaar wel wat met zijn gezondheid. Kwam slecht op gewicht, hield vocht vast en de laatste maand hoestte hij en had hij een versnelde ademhaling.

De laatste twee dagen ging het snel. Op zaterdag had hij een dikke koker (maar ja, juli dus voor hetzelfde geld een steekbeest?) en op zondag was hij heel ziek. DA erbij, die verdacht hem bij bezoek 1 van longontsteking en bij bezoek 2 toch van koliek. Hij knapte niet op van pijnstillers, koortsremmers, darmverslappers en parafine dus eind van de middag ingeladen en naar kliniek. Daar hebben ze na heel wat onderzoeken hartfalen geconstateerd en heb ik hem in laten slapen.

Als ik verder terug kijk dan heeft hij het al langer gehad. Was lastig op gewicht te houden (en da's knap voor een Tinker die op onbeperkt goed ruwvoer staat), had CPL, allerlei dingen die los van elkaar zo gek nog niet zijn maar bij elkaar.. Als veulentje was het al een mat ventje, wie weet hoe zijn hartje toen was?

De dierenarts omschreef zijn hartfalen als een sluipend iets, waarbij de 'touwtjes' waaraan het hart hangt één voor één het begeven, ook wordt het hart steeds een beetje slechter. Het lichaam kan dat in het begin wel opvangen, het hart moet wat harder werken maar je merkt er niet zoveel aan. Pas als het écht slecht wordt en het hart het niet meer trekt lopen ze vol vocht, gaan ze hoesten etc. Er is bij mijn weten geen medicijn voor, hartfalen is bij een paard ook niet te verhelpen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:00

Bij ons staat er een met een hartruis. Inmiddels 23 jaar oud. Heeft in het verleden Z gelopen. Is nu bij ons schoolpaard en loopt 5 uur per week van basis tot een M niveau.
Hij is wat sneller buiten adem dan de andere paarden, maar verder is hij gezond en fit voor zijn leeftijd.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:56

Ik heb er een paard op laten staan met keuren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:00

het Beste paard dat ik gehad heb heeft een lekkende hartklep. Dit kwam aan het licht tijdens de aankoop keuring van de nieuwe eigenaren. Zij hebben er toen een cardioloog hier bij laten komen voor het zekere en die maakte een echo
Zij adviseerde het paard juist in zijn conditie te houden en in een frisse omgeving te stallen. Eigenlijk zoals wij zelf al altijd deden en verder niks
Paard is nu 10 en loopt nog steeds in de sport.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:11

Mijn ruin heeft flinke ritmestoornissen, naast zijn dampig zijn. Hij is bijna 15 en al twee jaar grasmaaier. Rijden, inspanning, ziek worden of stress kunnen fataal zijn en kan hij zomaar dood neer vallen.

Hij stond 2 jaar terug ineens met 2 hele dikke achterbenen en dat terwijl hij 24/7 buiten staat, d.a laten komen en ik zei gelijk luister eens naar zijn hart........hier was niet naar te luisteren klonk vreselijk. Hij krijgt er niets voor, wel is het altijd spannend hoe gaat het als de tandarts komt en hij verdoofd moet worden.......met oud en nieuw de vuurwerk stress, als er een paard weggaat voor een training of wedstrijd hij loopt zich zo op te fokken dan. Maar hij is nog zo zot als een deur, eet en drinkt, plaagt, jaagt mij de stuipen op het lijf, is de grootste brokkenpiloot die ik ken maar hij gaat maar door.

Zolang hij nog plezier heeft, zijn longen nog enigszins het volhouden mag hij zijn ding doen, maar af en toe denk ik wel eens. :o ..........maar hij heeft daar nog geen zin in blijkbaar.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:30

Mijn oude paard had een hartblokkade/ Av blok. Werd ontdekt toen hij ca. 18 jaar was. Hij is uiteindelijk 37 geworden en heeft er nooit medicijnen voor gehad.
Mijn paard had wel wat problemen, vooral vochtophoping in zijn buik en rondom de koker maar verder geen klachten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:37

Hier een merrie met een hartruis. Maar of je dat een slecht hart kan noemen ? :?
Ontdekt toen ze 6 was ofzo.
Met rijden nooit wat aan gemerkt. Hittepit met een super conditie :+
Ze is nu 23 en huppelt nog steeds vrolijk rond.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:48

Mijn paard was in opdracht van de kopers onderzocht door http://www.esmp.be/
Zij komen op locatie en kunnen een volledige diagnose geven. Ook voor luchtwegen en maag problemen zijn ze zeer kundig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 15:52

Bedankt voor alle reacties!

Toch wel heel wisselend wat ik zo lees.

Popstra, en die hebben dus wel gezegd dat het paard met die lekkende hartklep gewoon kon blijven rijden.

Ik ben zelf niet zozeer bang dat een paard neervalt, maar wel waar de grens ligt wat ik mag vragen. Moet ik op geluid reageren? Is blijven bewegen goed of toch maar laten staan als een paard niet zo vlot loopt?
De diagnose is er, maar bij senioren paarden kun je helaas aankloppen wat je wil, maar loop je vaak tegen dichte deuren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:56

Ik denk dat het er helemaal vanaf hangt welk probleem het paard aan zijn hart heeft.
Ik heb zelf 2 lekkende kleppen, maar functioneer gewoon normaal :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 16:02

Pandora2 schreef:
Ik denk dat het er helemaal vanaf hangt welk probleem het paard aan zijn hart heeft.
Ik heb zelf 2 lekkende kleppen, maar functioneer gewoon normaal :+

Echt? Wordt er niks aan gedaan?

Maar als jij te weinig beweegt of ongezond leeft, zal je toch wel meer last hebben, dan als je in een basis conditie kan blijven??

Door mijn medicijnen loop ik nu ook meer risico's en persoonlijk vind ik het hart toch al snel ''eng'', maar dat komt ook door gebrek aan ervaring met hartproblemen in de omgeving. Zowel mens als dier eigenlijk.

Onze kat die we nu 3jr hebben, heeft een hartruis en doet het prima zo. Mijn moeders hondje had een hartruis, is een echo van gemaakt en hart was vergroot en krijgt wel pilletjes. Ik hou er dan wel erg rekening mee.

Maar onze merrie van 26 heeft geen hartproblemen bijv. Zij doet af en toe echt krankzinnig gek en denk vaak dat zij in 1 klap een keer dood blijft liggen.
De ruin met hart probleem heeft wel wat meer ''dingetjes'' maar je zou het zo ook niet zeggen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:05

Hartruis kan meerdere oorzaken hebben. Die moet je eerst laten onderzoeken voor je er iets zinnigs over kan zeggen. In mijn geval vond ik het niet aan mij om als koper het paard verder te laten onderzoeken met alle financiele risico's vandien. Ik weet eerlijk gezegd niet of de verkoper het alsnog heeft laten doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 16:09

Paard is al lange tijd van ons. Het probleem is dat er wel een diagnose is gesteld, maar ik er echt tegenaan loop elke keer weer dat MEERDERE veeartsen en tandartsen bijv paarden snel ''oud'' vinden en dan alles snel wegwuiven op leeftijd en geen probleem voor een rondje bos etc.

Het is in principe ook geen noodzaak om het paard overal heen te slepen voor vele onderzoeken, maar hoor graag ervaringen wat anderen voor diagnose kregen, wat er toen aan gedaan is, dus wel of niet medicatie en wat ze merken.