Shetlander word rustig en mager

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeSonja

Shetlander word rustig en mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 12:49

Hoii,
Ik heb nu net ongeveer een jaar mijn eigen Shetlander. Helaas heb ik het idee dat het niet goed gaat met haar :(

Ik zal even omschrijven welke verandering ik zie.

De pony (genaamd Meissie) is vroeger van een kinderboerderij geweest. Ik verzorgde haar daar al best lang. Altijd als je met halster in die wei ging lopen, was ze enorm druk en enthousiast en springen deed ze heel graag. Toen de kinderboerderij ging sluiten, heb ik haar overgenomen en is ze in een groepje van 4 andere Shetlanders komen te staan. Omdat dit plekje niet echt van mij en mijn ouders was, hebben we haar verhuisd naar een ander plekje. Dit was wel echt van ons. Na twee maanden hebben we een andere Shetlander erbij gezet. Meissie was eerst een beetje de baas over haar, maar dat veranderde snel. Indy (de andere Shet) werd de baas en jaagt haar wel vaak weg met eten. Niet als ik hooi geef, want de hooiruif is groot genoeg om ze allebei te laten staan op hun eigen plekje en dat ze elkaar niet in de weg staan. Wanneer ik brokken gaf, (die ik nu geef als bijvoer omdat Meissie ook te mager word) kwam Indy Meissie weg jagen als haar eten op was. Nu geef ik ze allebei op een aparte plek brokjes. Indy krijgt echter niet heel veel, omdat zij wel op een gezond gewicht is. Toch zie ik nog geen verandering, want ze blijft mager.

Ook merk ik dat ze heel erg sloom is geworden. En zoals ik al beschreef, was ze altijd erg enthousiast met rennen door de wei en springen. Dit is pas verminderd na de zomer, dus dat was al op het nieuwe plekje. En toen stond Indy er ook al bij, dus het zal niet kunnen liggen aan dat ze geen maatje had.

Ik weet niet of dit er misschien bij hoort, maar erbij vermelden kan altijd; Als ik met Indy ga lopen, maar dan niet in de wei, maar ergens waar Meissie haar niet meer ziet, gaat ze enorm hard hinniken. Ze word dan altijd heel erg zenuwachtig en het liefst wilt ze mee. Maar ik ben vaak alleen en ik vind het zelf niet zo prettig om met twee paarden te lopen, soms doe ik dat wel, maar vaak loop ik met alle twee apart.

Ik hoop dat iemand weet wat dit is. Ik heb zelf het idee dat het slome gedrag en dat ze mager word iets met elkaar te maken heeft. Het lijkt me trouwens niet dat het komt omdat ze ouder word, want toen Meissie 14 was, was ze nog heel druk en het is echt in een paar maanden heel erg veranderd.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Als jullie willen dat ik foto’s plaatst van hoe ze er eerst uit zag en hoe nu om het verschil qua breedte te zien, kan ik dat wel doen.

Groetjes Marije

Setteli

Re: Shetlander word rustig en mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:50

Ik zou haar eens laten testen op cushing. Dit is nl het eerste wat in mij opkomt

annibel

Re: Shetlander word rustig en mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:53

Wat vervelend dat het niet goed gaat met je pony..
Wanneer is ze voor het laatst ontwormd en met welk middel?
Geef je weleens een zandweg kuur? Hoeveel hooi krijgen ze per dag?

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 12:55

annibel schreef:
Wat vervelend dat het niet goed gaat met je pony..
Wanneer is ze voor het laatst ontwormd en met welk middel?
Geef je weleens een zandweg kuur? Hoeveel hooi krijgen ze per dag?

Hoii,
Ik ga haar vanmiddag ontwormen en dan doe ik gelijk ook mijn andere Shetlander. Ik geloof dat we dat in de herfst hebben gedaan, maar met welk middel weet ik niet precies. We hadden di toen van de dierenarts gekregen.
Nee dat geloof ik niet. Ik vul iedere dag de hooiruif en een hooi net.

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 12:56

Setteli schreef:
Ik zou haar eens laten testen op cushing. Dit is nl het eerste wat in mij opkomt

Ah, dankuwel. Ik ga zo eens opzoeken wat de symptonen hiervan zijn, dan kan ik een beetje kijken of dit er inderdaad op lijkt. We zijn van plan nadat ik wat antwoorden op bokt heb gekregen, de dierenarts te laten komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:58

Setteli schreef:

Bij mij ook..
Mijn welsh werd ook sloom en dun. Als ze op het gras mocht dan sjokte ze erheen waar ze vroeger in volle galop ging. Nu met pilletjes is ze weer lekker levendig

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:59

Wanneer is ze voor het laatst naar de tandarts geweest?
Heb je ook wel eens mest onderzoek laten doen of ontworm je zomaar?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:00

MarijeSonja schreef:
Hoii,
Ik ga haar vanmiddag ontwormen en dan doe ik gelijk ook mijn andere Shetlander. Ik geloof dat we dat in de herfst hebben gedaan, maar met welk middel weet ik niet precies. We hadden di toen van de dierenarts gekregen.
Nee dat geloof ik niet. Ik vul iedere dag de hooiruif en een hooi net.

Teveel ontwormen is ook zeker niet goed, daar zou ik dus mee uitkijken. Het is wel belangrijk om zeker in de wintermaanden elke maand een zandkuur te geven. Omdat het gras kort is krijgen ze veel zand binnen en dit kan dan lijden tot koliek. Het kan ook zijn dat ze door het zand in de darmen de voedingsstoffen niet goed opneemt en daardoor mager is geworden.
Het beste kun je inderdaad even de dierenarts laten komen, hij kan haar dan goed onderzoeken en zeggen wat je het beste kunt doen om haar weer op gewicht te krijgen. Wij op Bokt zien alleen je verhaal, maar kunnen verder niet precies weten wat ze mankeert.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:00

Inderdaad; wanneer en met welk middel ontwormd? Heb je foto's? Tandarts ook nog geweest? Verder mest wel prima, of diarree?

Vwb het 'voer'probleem; je kan ze dit aanleren; werkt echt super (is inmiddels een oud filmpje van mij; de paddock ziet er anders uit en we hebben een nieuwe stal) maar dan heb je een idee.

Zo verloopt voertijd bij mij; een lopend buffet

Ze brengen in principe zelf hun emmer weer terug. Ik gebruik het al járen en het werkt echt heel fijn.

MarijeSonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 13:01

capopjekop schreef:
Setteli schreef:

Bij mij ook..
Mijn welsh werd ook sloom en dun. Als ze op het gras mocht dan sjokte ze erheen waar ze vroeger in volle galop ging. Nu met pilletjes is ze weer lekker levendig

Ja, dat gebeurd bij mij dus ook. Normaal rende ze de hele tijd rond en spelen met de andere Shetlanders (en toen nog geitjes en schaapjes :D )

Ik zal mijn ouders erover inlichten zo. Erg fijn dat bokt bestaat. Je krijgt zo snel reactie en het helpt meestal heel erg! :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:02

Inderdaad dacht ik ook aan wormen en eventueel een vitamine mineraal kuurtje erin. Sandweg clear is ook nog een goede. Onze 24 jarige is erg opgeknapt van de wormenkuur en vitamine. Twee weekjes en het matte slome was helemaal weg. Succes met je pony!