Te dik of te dun en onbespierd is dat niet net zo erg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fotografie91

Te dik of te dun en onbespierd is dat niet net zo erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 22:23

Nadat er 1,5 jaar geleden op mijn coupon een keer stond geschreven dat mijn pony overgewicht had vraag ik me dit wel is af, als een pony te dun/onbespierd is zeggen we dit dan ook?

Het valt mij namelijk op dat er wel is gereageerd wordt dat een pony te dik is of gevraagd is die drachtig? super grappig…. Not!
Maar ik zie toch echt geregeld op wedstrijd pony’s in slechte conditie en gewoon onbespierd, zal dat ook op de coupon geschreven worden?
Hebben jury leden ook lef om te zeggen dat er slecht voor een pony wordt gezorgd?
Mijn pony’s zijn altijd wat te dik (gewoon wat vetjes niet baggervet ;) ), ik ken ze ook niet anders! ;)
Maar mijn pony’s krijgen gewoon normaal hun hooi, hun brokjes.
Ze hebben het niet slecht, zijn ver van bevangen, kunnen alles prima volhouden maar zijn misschien wat rond.
Ach er zijn ook ronde mensen die sporten ;)

Praat ik nu goed dat mijn pony's te dik zijn?
Nee absoluut niet!
Maar ik ben mezelf er bewust van dat mijn pony's te dik zijn, zien mensen waar de pony's te dun zijn het zelf ook wel?

DiantaM

Re: Te dik of te dun en onbespierd is dat niet net zo erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:24

De meeste paarden in Nederland zijn te dik.. te dun zul je ze zelden tegen komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:30

Citaat:
Hebben jury leden ook lef om te zeggen dat er slecht voor een pony wordt gezorgd?

Ja hoor.
Heb wel eens gelezen dat een pony er te schraal uit zag.

En ja ik zie het ook dat 1 van mijn paardjes nu te dun is.
De andere was te dik, maar is nu weer goed gelukkig.
Het is wel moeilijker qua (stal/weide) beleid om 2 paarden te hebben met totaal verschillende behoeftes.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 22:32

DiantaM schreef:
De meeste paarden in Nederland zijn te dik.. te dun zul je ze zelden tegen komen.

Er zijn helaas genoeg paarden en pony's te dun in Nederland ;)

Brainless schreef:
Citaat:

Ja hoor.
Heb wel eens gelezen dat een pony er te schraal uit zag.

En ja ik zie het ook dat 1 van mijn paardjes nu te dun is.
De andere was te dik, maar is nu weer goed gelukkig.
Het is wel moeilijker qua (stal/weide) beleid om 2 paarden te hebben met totaal verschillende behoeftes.

Oke, ik had het nog nooit op een coupon gelezen :)
Bij facebook post valt mij ook altijd op dat te dun nooit wordt gezegd maar te dik wel want dan schijnt grappig te zijn....

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:33

Mijn pony is ook wat welvaren. Maar nooit commentaar gehad.

Vind ook niet dat een jury dat mag zeggen. We schrijven toch ook niet op t protocol ruiter is te dik/dun of lang/kort?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:45

Saaams schreef:

Vind ook niet dat een jury dat mag zeggen. We schrijven toch ook niet op t protocol ruiter is te dik/dun of lang/kort?

Aan te lang of kort kun je toch niets veranderen? Aan te dik wel.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:50

DiantaM schreef:
Saaams schreef:

Aan te lang of kort kun je toch niets veranderen? Aan te dik wel.

Waarom niet? Gaat hier momenteel even om ponys. Daar kan je best te lang voor zijn. Voor paarden is het inderdaad een ander verhaal :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:54

Zou wat mij betreft ook gezegd mogen worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:01

hoeft toch niet perse te betekenen dat er slecht voor gezorgd wordt. en zo ja, waarom wordt er voor een te dunne pony dan slechter gezorgd dan voor een te dikke? alles met 'te' is niet goed. Te dik kan ook heel vervelend zijn voor een pony. extra belasting op gewrichten, longen en hart etc.
Ik heb een merrie gehad die niet dik te voeren was, die bleef altijd schraal en magertjes... Terwijl ik er in mijn ogen toch heel goed voor zorgde en er alles aan deed om haar voller te krijgen.

Je kiest er zelf voor om met een paard in over- of onderconditie op wedstrijd te gaan, dan is er altijd een kans dat je daar (terecht) commentaar op krijgt.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:15

Voor zover ik weet werd dit altijd meegenomen bij het punt 'verzorging', dat niet alleen staat voor mooie knotten en een uitgeplozen staart, maar ook of je paard/pony wel in (sport)conditie is. Als je paard echt te mager of te dik is, dan zou dat je cijfer naar beneden halen.

Tegenwoordig heb je alleen in de B dressuur het punt voor verzorging. Als je paard door zijn onder- of overconditie moeite heeft met oefeningen dan zie je het in de klasses boven de B natuurlijk terug in je punten voor die onderdelen, maar dus niet meer bij een apart punt.

Overigens ben ik 't eens met DiantaM: in NL zijn er (veel) meer paarden te dik dan te dun.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:34

Veel paarden die wij Belgen en Nederlanders te dun vinden zijn eigenlijk goed qua gewicht. Al de rest is te dik. Schuldig, mijn paarden zijn ook te zwaar, maar ik doe wel alle moeite van de wereld om ze wat slanker te krijgen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:40

Maar wat is dan dik en wat is dun? Als een paard een iel halsje heeft en amper bespiering op de rug vind ik het dun. Ookal zie je de ribben dan niet.

Je moet ook wat vet hebben om iets om te zetten in spier O:)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:44

Inderdaad, zelfs paarden die veel mensen ok vinden qua gewicht zijn eigenlijk te dik.
Ik ken er een die vond dat haar paard te schraal werd, want als ze rechts van het paard stond en hij boog helemaal in om zn linkerbil te krabben, kon ze net zien waar de onderste rib was (dan krijg je zo´n lijn te zien). Paard zat in zomervacht en was net gedoucht.

Normaal hoor je in zo´n houding echt ribben te kunnen tellen. Niet dat dat het enige punt is om naar te kijken om conditie te scoren, maar toch..

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:49

Nynkster schreef:
Maar wat is dan dik en wat is dun? Als een paard een iel halsje heeft en amper bespiering op de rug vind ik het dun. Ookal zie je de ribben dan niet.

In mijn ogen is dat dus niet te dun, maar ongespierd. Als je de ribben niet kunt zien, dan heb je immers al wel vet om om te zetten. Extra vet erop gaat niet helpen om die hals en rug te verbeteren, dat lukt alleen met training.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:57

Ik erger me er juist aan dat mijn stalgenoten mijn paard ook niet te dik vinden terwijl hij een paar maanden terug nog gevaarlijk obees was (op het ergst met kuiltje in zijn rug bij de ruggengraat). Nu staat hij op een streng afgewogen hoeveelheid voer, waardoor zijn ribben in ontspannen toestand iets voelbaar zijn. We zijn er dus nog niet, van mij mag er nog iets meer af.
Ik vind het dus, ook in het algemeen, vervelend dat mensen niet zien wanneer paarden dik zijn, en ik zou het juist op prijs stellen om hier ook op gewezen te worden. Aan de andere kant vind ik dat je met een te licht (dus niet tijdelijk schraal vanwege vachtwissel of zo maar duidelijk structureel te weinig voer) of een onbespierd paard niks te zoeken hebt op wedstrijden, en hoop ik dat de mensen die wel met dit soort paarden op evenementen verschijnen hier ook commentaar op krijgen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:14

Dan vrees ik dat mijn 2 jarige ook te dik is :+
Afbeelding

Vorig jaar was mijn nu 5 jarige veel te dun voor mijn mening. Maar toch zag je geen ribben
Afbeelding

Die herken je nu niet meer terug. Ze is nu te vet masr ook hoogdrachtig dus ga haar absoluut niet op dieet zetten. Als veulen eruit is trekt het wel weer bij
Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:37

Nynkster schreef:

Onzin. Om spieren op te bouwen moet je bouwstenen voeren en trainen. Een dikke laag vet heb je niks aan, het moet net het zicht op de ribben weg nemen, meer niet.

Let wel op dat schijn kan bedriegen! Mijn fjord is momenteel echt een buffel, veel spier en veel hooibuik, maar niks te vet. Beest is vetter geweest terwijl het er slanker uit zag.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:44

Ik herken je gevoel. Bij mijn vorige paard was ook nooit een rib te zien. We hadden een strikt voerbeleid en dagelijks beweging. Maar dan dat commentaar van iedereen... om woest van te worden. Van een jury zou ik het sportiever vinden, als ze het gesprek aangaan, misschien wat tips geven. Op een protocol commentaar schrijven is wel erg makkelijk.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:18

Nies_ schreef:
Nynkster schreef:

Onzin. Om spieren op te bouwen moet je bouwstenen voeren en trainen. Een dikke laag vet heb je niks aan, het moet net het zicht op de ribben weg nemen, meer niet.

Let wel op dat schijn kan bedriegen! Mijn fjord is momenteel echt een buffel, veel spier en veel hooibuik, maar niks te vet. Beest is vetter geweest terwijl het er slanker uit zag.

Dikke laag vet is ook weer overdreven, maar het gewoon fijner als er er wat vetjes opzetten om spieren te kweken. Eerst worden vetreserves aangesproken. Zijn die er niet dan wordt de energie uit spieren gehaald. Spierafbraak dan i.p.v. spieropbouw. Uiteraard moet je ook zorgen voor goede voeding.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:30

Ik kreeg letterlijk eens "te weinig vlees op zijn bast". Nu was het een merrie en, ook op haar formulier te lezen, van 28 ofzo. Ik weet niet wat ze verwachten bij een bejaard paard, en gezien het feit dat ze sinds ik haar had gered als scharminkelig 25 jarige en flink was aangekomen en mooi in de spieren zat, ze tegen je op glom en geen ribben te zien waren, viel het nogal tegen. Het was een Anglo Arabier, dus ook niet een type paard dat normaal gesproken erg rond is.
Ik weet nog dat ik best geschokt en boos was, al is het al weer 30 jaar geleden ofzo.

Ik vind dat dergelijk commentaar niet op een puntenlijst hoort. Het heeft niets met de prestatie te maken, het is een waarde oordeel over je paard en als ze denken dat het om een vorm van mishandeling of welzijn gaat, kunnen ze je gewoon persoonlijk aanspreken, dan kun je namelijk ook uitleg geven.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:23

Ik vind dat er zeker iets over de conditie van het paard gezegd mag worden ivm welzijn paard. Ook van de ruiter mag het in belang van het paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:40

Wanneer een paard echt onbespierd is kun je ook geen goede dressuurproef neerzetten.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:09

Fotografie91 schreef:
Nadat er 1,5 jaar geleden op mijn coupon een keer stond geschreven dat mijn pony overgewicht had vraag ik me dit wel is af, als een pony te dun/onbespierd is zeggen we dit dan ook?

Het valt mij namelijk op dat er wel is gereageerd wordt dat een pony te dik is of gevraagd is die drachtig? super grappig…. Not!
Maar ik zie toch echt geregeld op wedstrijd pony’s in slechte conditie en gewoon onbespierd, zal dat ook op de coupon geschreven worden?
Mijn pony’s zijn altijd wat te dik (gewoon wat vetjes niet baggervet ;) ), ik ken ze ook niet anders! ;)
Maar mijn pony’s krijgen gewoon normaal hun hooi, hun brokjes.
Ze hebben het niet slecht, zijn ver van bevangen, kunnen alles prima volhouden maar zijn misschien wat rond.
Ach er zijn ook ronde mensen die sporten ;)

Praat ik nu goed dat mijn pony's te dik zijn?
Nee absoluut niet!
Maar ik ben mezelf er bewust van dat mijn pony's te dik zijn, zien mensen waar de pony's te dun zijn het zelf ook wel?

Ik denk dat je het wel goed praat. Als meerdere mensen het tegen je zeggen is het misschien wel iets om over na te denken.

Fotografie91 schreef:
DiantaM schreef:

Er zijn helaas genoeg paarden en pony's te dun in Nederland ;)

[quote="Brainless"]
[quote]

Hieruit maak ik op dat je eigenlijk het standaard beeld als goed ziet. Zoveel paarden zien er echt te dik uit maar worden als normaal gezien omdat paarden die als te dun omschreven worden eigenlijk normaal zijn... Mijn ruin was veelste dik door een blessure en uiteindelijk heb ik hem moeten laten inslapen. Ik wou het nooit meer zover laten komen en heb daarom mijn nieuwe paard streng onder controle gehouden. Ze had geen vet en de dierenarts vond haar er geweldig uit zien! Op ander terrein de ene opmerking naar de andere jeetje wat een dun paard...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:13

martine0503 schreef:
Ik vind dat er zeker iets over de conditie van het paard gezegd mag worden ivm welzijn paard. Ook van de ruiter mag het in belang van het paard.

Ja, dat vind ik ook, maar niet op de coupon. Ik vind dat dit 1 op 1 besproken moet worden met de ruiter, zodat die uitleg kan geven, want er kan een foute inschatting gemaakt worden. Zoals ik het onredelijk vond om van een bejaarde Anglo Arabier te verwachten dat die er uit ziet als een jongere warmbloed....en wat de een mager vind, vind de ander de gezondste vorm voor een paard...

Ik heb trouwens ook wel eens een opmerking gehad over een been waar een litteken op zat. Paard ging daar echt niet kreupel op, niet eens kreupel op geweest toen het nog een verse wond was, maar toch dan willen zien dat het dier onregelmatig gaat en dat dan erbij schrijven.
Had ik de jury kunnen spreken, had ik dat kunnen zeggen, en geëist dat ze het liet onderzoeken door een dierenarts om het te ondersteunen, en het terug te nemen als ze goed door de keuring zou komen (wat ze zeker was gekomen).
Want ik vind dat dát er dan ook aan vast moet zitten, een keuring, als je iets gaat beweren.
Een jurylid is géén dierenarts en mag dus ook niet zulke oordelen geven tenzij je het hebt over een zichtbaar kreupel paard, die mogen ze ook gewoon nu al reglementair de ring uit sturen.
Als je mij niet de ring uit stuurt maar je maakt wel achteraf, zonder dat ik me kan verdedigen, een opmerking over 1 been (dat is weer wat anders dan onregelmatige gangen, wat uiteraard gewoon bij de beoordeling op de coupon hoort), wordt ik echt woest, hoor.

En en ander kan simpel verholpen door simpele checks vooraf zoals bij de cross country gebeurt bv.
Een paard dat niet goed bevonden wordt, moet geweigerd voor deelname.
Jury heeft dan alleen nog te letten op bloed en ongemakken die accuut in de ring onstaan.

Betreffende ruiter... als je het hebt over te zwaar vind ik dat ze geweigerd moeten worden om wedstrijden te rijden, de Britse Ponyclub doet dat al. Ik vind wel dat ze een niet al te schrepe grens moeten leggen en naar het paard moeen kijken. Een paard met een weke rug is natuurlijk een slechtere gewichtsdrager dan een met een goede rug. Alleen naar het gewicht van het paard kijken, is niet okee, want een dik paard is niet plots sterker, maar wel zwaarder...

Als je het hebt over geweldadig rijden... hiervoor kunnen ze ook gewoon reglementair weggestuurd worden.
En ik heb geen moeite met opmerkingen daarover. Dit heb je namelijk allemaal zelf in de hand.
Dat is met het uiterlijk van je paard anders.

Overigens is mij het plezier in wedstrijdrijden volkomen ontnomen toen ik er achter kwam hoe makkelijk te beïnvloeden juryleden eigenlijk zijn en welke idiote ideeën sommigen er op na houden.
Heel jammer dat dressuur niet per computer beoordeeld kan worden.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 15:37

@Lusitana, helaas kan een jury niet altijd erbij zijn om evt opmerkingen te geven. Zou wel het mooiste zijn. Ze kennen niet de verhalen achter een paard. Ze zien enkel een beeld waar ze vanuit moeten gaan. Ook een ruiter heeft een bepaalde verantwoordelijkheid, alleen sommigen zijn daar blind voor. Bij melding op protocol daar dan woest van worden vind ik wat overdreven. Weet je dat je zelf goed zit, leg het dan naast je neer en je weet zelf dan ook dat er een kern van waarheid in zit en als het goed is ben je er dan mee bezig. Dus dan zie ik het probleem niet. Wel vind ik het een probleem als men woest wordt over de melding als men datgene niet in wil zien. Dan is er in mijn ogen wel een serieus probleem. Dan staat het dus ook volkomen terecht op hee protocol vermeld.