Hoefbevangen geweest, klaar voor de endurance?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lkfbsm

Hoefbevangen geweest, klaar voor de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 23:43

Hoi,

Ik heb al een hele poos een lieve en stoere haflinger.
Helaas is ze afgelopen juni kreupel geworden. Ze liep onregelmatig.
Op verzoek van de dierenarts natuurlijk op rust gezet.
Goed gekeken naar het gras, net zoals anders. Droge zomer gehad.
Na de droge zomer veel regen gehad, waardoor al het gras met veel suikers de grond uitspoot.
Helaas stond ze toen nog steeds stil. En 1 en 1 is 2, door het stilstaan en de suikers helaas hoefbevangen.
En goed ook. Vanaf november weer rustig opgebouwd, op advies van de kliniek.
Rustig gelogeerd en uiteindelijk zijn we ook weer aan het rijden.
Vind het nog wel echt super spannend. De vraag blijft, is ze wel gezond, gaat het goed, loopt ze wel goed?
Terwijl ze de vrolijkheid zelve is met lekkere looplust.
Nu is mijn doel om binnenkort een endurance wedstrijd klasse 1 mee te rijden.
We zijn het rustig aan het opbouwen. Het gaat goed, naar mijn idee.
Heeft iemand ervaring met een paard die hoefbevangen is geweest en daarna een endurance wedstrijd heeft gereden? Hoe heb je dit opgebouwd en waar heb je op gelet?
En wat was het voedingspatroon?

janouk

Re: Hoefbevangen geweest, klaar voor de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:24

Heb je foto's gemaakt van de hoeven? Weet je wat de schade binnen in de hoeven is?
Staat de pony weer op gras?
Mijn ervaring is dat ze heel gevoelig blijven voor suikerschommelingen in het gras.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 09:00

Foto's zeggen veel. Dan kan de dierenarts /hoefsmid je ook adviseren over wat wel en niet te doen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:59

Ik heb geleerd dat het klinisch beeld het belangrijkste is, dus of het paard goed loopt. Persoonlijk zou ik dmv foto's wel willen weten of er bijvoorbeeld sprake is van een sinker. Wellicht is dat een extra risico bij wat zwaardere belasting.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:53

Mijn paard is in 1996 (!) hoefbevangen geweest, niet eens door gras. Dier is helemaal opgeknapt en heeft álles weer gedaan , ondanks een hoefbeenkanteling. Hij heeft endurance klasse 1 gelopen en ik ben fdaarmee gestopt omdat zijn artrose te erg werd. Dat resulteerde steeds in een B op locomotie met voorkeuren waardoor je op de PA steeds opnieuw moest voorbrengen....

Wanneer je dier weer helemaal gezond is, opgeknapt en in conditie kan er gewoon mee gestart worden.
Foto's zeggen niks!!! Alleen voor je eigen beeld op dát moment en wat je eraan kunt doen.
Die geven aan wat er op dát moment mis was in de voet.... en wil niet zeggen dat er daarna niks meer mee gedaan kan worden.... mijn paard is nu 31 en nog steeds aan de gang met zijn chronische HB///