Vreemde plekken op en in oren tweejarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Vreemde plekken op en in oren tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 18:26

Vrijdag ontdekte ik twee hele nare plekken op en in het oor van mijn (bijna) tweejarige. Eén plek zit op het linkeroor aan de buitenkant, de andere plek zit op het andere oor aan de buitenkant.

De plekken waren schilferig, de plek aan de binnenkant had ze tot bloedens toe open geschuurd.

Dierenarts gebeld en die wist niet precies wat het kon zijn. Het leek hem geen:
- oormijt
- schurft
- schimmel

Maar wat dan wel? Ze heeft nergens anders op haar lijf deze plekken, ik heb alles bekeken en gevoeld.

Ik moest haar oren wassen/weken zodat de korsten los kwamen en daarna zalven met een zalf tegen huidinfectie. Dat vindt ze NIET leuk, maar ze laat het wel toe. Plekken leken vandaag ook wel wat rustiger, maar het ziet er zo akelig uit :(

Herkent iemand dit? En zo ja, wat zou het kunnen zijn?

Dit was vrijdag:
Afbeelding

Afbeelding

En vandaag (binnenkant lukt niet echt)

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:49

Misschien van die kleine irritante vliegjes die er de laatste dagen in grote getalen waren ?
Had mijn paarden al de vliegenkappen om omdat ze er gewoon gek van werden.

Mijn merrie krijgt ook zo'n soort plekken voor haar uier en die smeer ik in met vettige zinkzalf.
Houdt die kleine krengen toch grotendeels weg.

Ibbel

Re: Vreemde plekken op en in oren tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:03

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:30

Ibbel schreef:
Bij een (zo te zien toch wel vergelijkbaar iets) kwam de suggestie 'aural plaque' naar boven: [MD] Witte aanslag oren...wat kan dit zijn?

Zie inderdaad De laatste weken meerdere topics met dit probleem.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 19:48

Bij dat andere topic is het puur een witte aanslag in de binnenkant van het oor, hier zit het ook buitenop het oor en heeft ze de boel dus flink kapot geschuurd. Dacht eerst dat iemand een hap uit haar oor had genomen :=

Het zou ook een vorm van regenschurft/broei kunnen zijn, het is warm en daarna héél nat geweest en ze heeft best harige oortjes.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:01

Aural plaque wordt ook wel gezien aan de buitenkant van het oor en soms zelfs elders op het hoofd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 21:07

Ze heeft niet de (zoals ik het lees) kenmerkende wratjes, verder lijkt het er inderdaad wel op. Dan lijkt de gekozen behandeling niet eens zo gek. Wel heeft zij echt dus dikke korsten, die met water (weken) er heel makkelijk af gingen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 19:39

Even een kleine update. Oren zien er heel goed uit. Een stuk rustiger, mooi roze en geen nieuwe schilfers. Ze vindt het zalven nog steeds niet echt een denderend succes, maar reageert al een stuk minder heftig. Ook lijkt ze er minder mee te schuren.

Overigens weet ik nog steeds niet wat het is := maar ze reageert goed op de zalf dus dat zetten we nog even door tot einde van de week.