Wat is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lunabrandsen

Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 23:11

Afbeelding
Shetlander veulen loopt constant te jeuken

Is al behandeld voor luis
Ik denk dat ze een combinatie van wat dingen heeft opgelopen toen ze een tijdje geleden een wat lagere weerstand had

Het zit bijna overal op haar lichaam (achter oren, onder manenkam, borst, schouders, buik, rug, tussen de benen)

Ik dacht zelf aan regenrot of schimmel of beide want regenrot blijkt dus weer niet te jeuken... Immaverol en betadinescrub heb ik in huis

Wat denken jullie? ;(
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sjong

Re: Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:15

Schurft?
Ik weet niet hoe dat er bij paarden uitziet maar bij honden kan het er zo uit zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:16

Wanneer heb je behandeld voor luis en waar mee?
Kan namelijk ook een reactie op dat middel zijn.
Zeker sebacil mag je namelijk niet mee wassen als de zon schijnt.

Regenschurft jeukt vaak wel enorm hoor
maar als je pas hebt gewassen tegen luis zou ik niet meteen met andere zaken gaan behandelen.
Beter even veearts laten kijken?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:32

heeft ze een deken om? Omdat ze geschoren is?

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:38

Sinds wanneer heeft ze zo'n last van de jeuk?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:48

Is ze ook ontwormen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:52

Ik zou toch even een dierenarts raadplegen

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:53

Dit lijkt erg op schurftmijt! Direct de da bellen morgen!

xkikidegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:16

Mijn paard heeft zoiets gelijks gehad. ik had hem vorige winter geschoren en daarna een deken opgedaan. Na 2 dagen zag ik zo een soort gelijk plekje op zijn kont. Ook merkte ik dat hij helemaal gek werd van de jeuk. ik heb toen gelijk de da gebeld en die is gekomen en heeft hem een spuit tegen hotspots gegeven ook kreeg ik zalf mee die ik erop moest smeren. Dat leek in eerste statie te helpen, maar helaas na een paar dagen had hij op zijn kont nog een 10 keer grotere plek zitten dan dat hij al had. Daar ook weer zwaardere medicijnen voor gehad. Maar ook dat werkte helaas niet uiteindelijk zat hij helemaal onder en waren we 4 maanden verder nadat de eerste plek verscheen. Hij had zoveel jeuk dat hij gwn echt tot bloedens toe zichzelf heeft gebeten. Uiteindelijk hebben we biopten van de plekken laten nemen om te kijken of we daar nog iets uit konden halen. Door de biopten zijn we erachter gekomen dat hij voor iets allergisch is maar voor wat weten we op deze dag nog steeds niet. Na 4 maanden gek wordend van de jeuk en da's die ten einde raad waren heb ik ervoor gekozen om hem aan de prednison te zetten. Hij heeft ruim 2 maanden nog op 6 prednison tabletten per dag gestaan voordat we afkonden bouwen. Na 8 maanden vanaf het eerste plekje was hij eindelijk jeuk en plekken vrij! Maar zoals ik al zei we weten op de dag van vandaag nog steeds niet waar hij allergisch voor was. Het kan iets op de stal zijn geweest, zijn hooi of de deken. Aangezien ze door het scheren korte haartjes krijgen kunnen bacteriën makkelijker in het haarzakje kruipen waarschijnlijk is dit ook nog gebeurd bij mijn paard. Toch heb ik hem dit jaar weer geschoren en is er niks gebeurd.

Als ik jou was zal ik de da bellen. Dan heb je tenminste meer zekerheid dan nu. :)

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:19

Hier ook een bonte gehad met veel wit, zag er ook zo uit en kwam door de zon. Te lang er in gelopen. Maar dit heeft ze maar 1 jaar gehad.

Andere pony van een vriendin had ook zulke plekjes maar dit was dus weer afkomstig van zomereczeem.

Dus er zijn meerdere dingen die het kunnen zijn en dus DA vragen denk ik maar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 01:31

Regenrot ziet er anders uit (meer korstjes die je los kunt krabben)
Is het geen allergie voor bv de zon?
Issie ontwormt? Hij ziet er ondervoed uit. Wat krijgt ie te eten en hoeveel beweging krijgt ie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:00

Ik vind hem er sowieso slecht uitzien. Ik zou er eerst een wormenkuur induwen. Verder een vitaminekuurtje en wat brokjes gaan bijvoeren naast onbeperkt goed hooi. 1 x heel goed wassen met betadine shampoo (en een nieuwe schone deken) en dan even afwachten. Grote kans dat hij dan meer weerstand krijgt en hier zelf bovenop komt. Mocht dit niet binnen een week na het wassen minder worden dan heeft hij een antischurft iets nodig van de veearts. Maar hij zit duidelijk niet goed in zijn vel, letterlijk en figuurlijk.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:28

Beter helemaal geen deken.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:33

Hutcherson schreef:
Regenrot ziet er anders uit (meer korstjes die je los kunt krabben)
Is het geen allergie voor bv de zon?
Issie ontwormt? Hij ziet er ondervoed uit. Wat krijgt ie te eten en hoeveel beweging krijgt ie?

Inderdaad allergie voor de zon, dat bedoelde ik in mijn bericht ook met die pony. Zag er net zo uit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:49

Ik denk ook schurft.