Paard loopt niet goed wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valkie12

Paard loopt niet goed wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 13:48

Hallo bokkers ik weet zelf even niet zo goed wat ik moet doen.

Afgelopen anderhalf week hebben de paarden de hele dag op stal gestaan door het slechte weer. Zij is dit niet gewend. Ik merkte toen al dat ze stijf werd en ik ben elke dag gaan wandelen een half uur of een buitenrit gaan maken en haar op de paddock gezet zodat ze wat beweging kreeg en geen stalbenen zou krijgen. Het viel me echter op dat ze naar een aantal dagen ontzettend stijf werd en haar benen dik en warm werden.

Sinds 2 dagen staan ze weer op de wei, vandaag had ik rijles en merkte het mij en mijn rij instructeur op dat ze niet heel lekker liep vooral niet op de achterhand. Haar hoeven en benen waren voor de rest niet warm. We hebben besloten om de les stop te zetten en haar niet te overbelasten. Mijn rij instructeur zei wel dat ze heel stijf liep en dat het misschien wel wat anders kon zijn dan stijfheid maar dat ik me nog niet zorgen hoefde te maken dat het niet heel ernstig was.

Maar natuurlijk maak ik me wel zorgen...
Nu had ik mijn dierenarts gebeld en hij zegt dat ik haar daar gewoon doorheen moet rijden en dat het vast alleen met stijfheid te maken heeft. Dit vind ik zelf een beetje raar advies dus daarom is mijn vraag ook aan jullie wat jullie zouden doen in mijn situatie? Zou ik haar nu gewoon alleen lekker op de wei laten en verder niks. Of zou ik met haar moeten rijden, of zou ik met haar moeten wandelen en haar benen veel koelen?

Tips zijn allemaal welkom alvast bedankt!

dioni

Re: Paard loopt niet goed wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:51

Er door heen rijden vind ik toch best eng...
Straks is er meer aan de hand en maak je het erger.
Ik denk dat ik het even zou aankijken en inderdaad wandelen. Verminderd de stijfheid niet dan toch de dierenarts laten komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:54

Ik zou heel erg aan maandagziekte/spierbevangenheid gaan denken. Hoeveel krachtvoer krijgt ze en is dat drastig minder geworden toen ze opeens op stal moest blijven?
Hoe ziet de urine er uit qua kleur? Donker/bruin = spierafbraak als gevolg van spierbevangenheid

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:55

Klinkt niet als een normale stijfheid. Ik denk ook aan spierbevangenheid en dat is inderdaad niet iets om 'doorheen te rijden'. Laat de dierenarts toch maar even komen...

*edit: ik heb overigens eens gedacht dat een pony zwaar spierbevangen was en de dierenarts dacht het ook, dus die zette 's nachts meteen de behandeling in. Volgende ochtend had hij de resultaten van het bloedonderzoek en bleek de pony helemaal niet spierbevangen te zijn. Ze had een infectie opgelopen door een wondje zo groot als een speldenprik. :7 Maar goed, er was dus wel behandeling nodig.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 21-03-19 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:55

Benen dik en warm en stijfheid? DA laten komen want dit kan van alles zijn. DA kan door telefoon nooit goed advies geven.

Valkie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 13:59

Ibbel schreef:
Ik zou heel erg aan maandagziekte/spierbevangenheid gaan denken. Hoeveel krachtvoer krijgt ze en is dat drastig minder geworden toen ze opeens op stal moest blijven?
Hoe ziet de urine er uit qua kleur? Donker/bruin = spierafbraak als gevolg van spierbevangenheid

Ze krijgt eigenlijk alleen maar hooi en 200 gram vitaminebrokken dus aan het krachtvoer kan het niet liggen. De urine ziet er hetzelfde uit als eerst.

Valkie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 14:05

Ik heb zelf even opgezocht wat spierbevangenheid is en dit komt niet echt overeen met wat zij heeft. Ze is wel stijfjes maar geen verwijde neusgaten, ze wil wel gewoon doorlopen en ze stopt niet. Ook krijgt ze niet echt krachtvoer en ik heb haar minder voer gegeven terwijl ze stil stond, wel gewoon genoeg hooi maar niet veel brok. Voor de rest heeft ze wel wat extra kruiden gekregen maar ik kan me niet voorstellen dat dit schade heeft aangericht

Valkie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 14:07

cissy schreef:
Benen dik en warm en stijfheid? DA laten komen want dit kan van alles zijn. DA kan door telefoon nooit goed advies geven.

De benen waren afgelopen week dik en warm, vandaag voelden de benen en de hoeven gewoon koel. De benen waren wel ietsje dikker dan normaal maar wel al wat dunner dan afgelopen week