Ontwormen en inenten voor een verhuizing

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MeneerMicky

Ontwormen en inenten voor een verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 13:07

Ik had even een vraag met betrekking op ontworming en inentingen.
Er is een kans dat ik mijn verzorgpaard over ga kopen, hij staat nu bij de eigenaar aan huis met ezels. Ik weet zelf niet wanneer hij voor het laatst is ingeënt of ontwormt. Als alles doorgaat vraag ik dat natuurlijk maar er van uitgaande dat dit allebei moet gebeuren. Hoe lang na het inenten en ontwormen mag ik hem verplaatsen naar een pensionstalling. Mag dit direct of moet je dan bijvoorbeeld een week wachten?

Ik kon er zelf niet zo snel iets over vinden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 13:25

Het zou wel direct mogen, maar of het verstandig is, is een tweede. Bij de KNHS mag je 7 dagen na het enten niet starten, dit ivm verminderde weerstand voor zover ik weet. Dat is ook van toepassing op een paard dat je van stal verhuist. Het mag dan wel, maar ik zou een weekje wachten. Met ontwormen is dat niet zo, maar dat zou ik 1-2 dagen voor de verhuizing doen. De eventuele wormbesmetting laat je dan daar achter en je neemt dan ook niet zo snel iets mee naar de nieuwe stal. Zo zou ik het doen in elk geval.

MeneerMicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 14:22

Jet schreef:
Het zou wel direct mogen, maar of het verstandig is, is een tweede. Bij de KNHS mag je 7 dagen na het enten niet starten, dit ivm verminderde weerstand voor zover ik weet. Dat is ook van toepassing op een paard dat je van stal verhuist. Het mag dan wel, maar ik zou een weekje wachten. Met ontwormen is dat niet zo, maar dat zou ik 1-2 dagen voor de verhuizing doen. De eventuele wormbesmetting laat je dan daar achter en je neemt dan ook niet zo snel iets mee naar de nieuwe stal. Zo zou ik het doen in elk geval.

Bedankt voor de reactie!
Zoiets zat ik zelf inderdaad ook aan te denken. Ik zal het als hij ingeënt moet worden ook nog even met de dierenarts overleggen maar in theorie is dit afgelopen winter gebeurd. Nu eerst nog afwachten of het doorgaat :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:35

Laat je hem nog wel keuren door een DA als je hem mag kopen? En dan wel een ander dan die van de huidige eigenaar? Het klinkt heel lastig, omdat je hem van een bekende overkoopt en het paard al een tijd kent, maar je zal de eerste niet zijn die een paard zo overkoopt en al dan niet heel snel voor problemen komt te staan. Ik zou in elk geval klinisch laten keuren...