Behandel tips en ervaringen mok + Einschuss

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yanaa

Behandel tips en ervaringen mok + Einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 22:43

Even een inleiding:
Paard is altijd gevoelig geweest voor mok aan haar achterbenen, totdat ik haar 4jaar terug naar huis toe gehaald heb. Sindsdien nooit geen mok meer gehad (andere grond en heel andere leefomstandigheden voor haar). In haar “mok tijd” vanalles geprobeerd, enige dat toen hielp was behandelen met zeezout.
Ze staat hier nergens in nattigheid. Na de regen van de afgelopen tijd is er nog steeds geen modder te vinden hier en haar stal is kurkdroog.

Het begon met afgelopen zaterdag nacht dat madam door de stalwand heen geslagen had. Paar kleine wondjes in haar kootholte en net boven haar kroonrand. Deze netjes verzorgd en dit ging prima. Maandag zaten hier al mooie droge korstjes op, geen dik been, geen warmte te voelen, geen koorts.
Gisteren ochtend was dit hetzelfde verhaal.

Tot vanmorgen..
Ineens een erg dik been van haar vanaf de kroonrand tot haar sprongewricht, nog geen warmte erin te voelen en geen koorts. Wel een enorme mok uitbraak en alleen aan haar been waar ze de wondjes aan heeft. Schrok er van hoe snel zich er behoorlijke mok heeft kunnen ontwikkelen in een hele korte tijd.
Direct de DA erbij gehaald. Die was tevreden over de wonden, flinke mok uitbraak en Einschuss in het achterbeen. Antibiotica ingespoten en dan nog 2 dagen zelf toedienen.
Volgens de DA hoefde ik nu verder niks met de mok te doen en het been alleen te koelen met water.

Afbeelding

Het koelen met water gaat dus al tegen mijn gevoel in, koelen met water bij ernstige mok?
Ben zelf al een aantal keren vandaag met haar wezen wandelen, zodat het de vochtafvoer en bloedtoevoer in haar been verbetert.

Nu ben ik dus op zoek naar tips en ervaringen hoe beide aandoeningen het beste tergelijk te behandelen.

Cheminee

Re: Behandel tips en ervaringen mok + Einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:54

Hmmm ik vind het niet op mok lijken..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:45

Ik was een paar keer in de week de mok met betadine en dan zijn de korsten eraf. Dan zalf die de dierenarts zelf maakt er op smeren. Mijn haflinger krijgt meestal mok als hij of te dik is, te veel krachtvoer of een slechte weerstand heeft. Heeft je paard wel eens een detox kuur gehad?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 01:52

Als je in de buurt van een strand woont, ga dan in zee lopen.
Dat bijt schoon.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 11:58

@ Cheminee:
Mag ik vragen waar je het dan wel op vind lijken? :)

@ Wesco:
Betadine verergerd bij haar de mok helaas. Wat voor zalf was dat die de DA zelf maakte? Weet je misschien de stoffen die erin verwerkt waren?
Ze heeft in het verleden wel eens een detox kuur gehad.

@ pompadoer:
Helaas geen strand/zee in de buurt, wonen in het oosten van Gelderland.

Stermeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:19

Ik ben (helaas) goed bekend met het mok probleem. Dure dierenarts zalfjes e.d. geprobeerd, maar niets hielp echt. Uiteindelijk van iemand de tip gekregen om er uierzalf op te smeren. Hielp goed. Maar ben er later achter gekomen dat witte vaseline echt HET wondermiddel is. Gewoon te halen bij de apotheek. (Al kijken ze daar wel even raar als je om een kilo witte vaseline komt :D ) Iedere dag lekker dik insmeren op de mok. Nooit de korstjes eraf trekken! Hier krijg je namelijk infecties van. Ze komen er vanzelf af als ze week zijn geworden van dagelijks vasaline smeren. Pas stoppen met smeren als de mok helemaal weg is. Deze kan natuurlijk wel gewoon terugkomen. Dan gewoon weer de behandeling herhalen.

Zo simpel kan het zijn ;)

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:40

Ik zou Pyrogenium geven. :j Heb al veel verhalen gehoord dat echt hardnekkige mok hiermee weg is gegaan. Kuur van 5-10 dagen geven. Eventueel kun je nog met calendulaspray erbij behandelen, ook dat werkt goed bij mok.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:57

Wij smeren bij mok tegenwoordig sudocreme, werkt voor Paard beter dan alle dure zalfjes die we tot nu toe geprobeerd hebben. Maar als het al een einschuss been is, dan zou ik toch eerst even de behandeling vd dierenarts afwachten. Maar dan wel na het koelen het been heel goed afdrogen. Paard vindt dat hier trouwens heerlijk, koten wassen met betadine en afdrogen, daarna nieuwe droge handdoek erop, en heen en weer wrijven zoals je ook je eigen rug afdroogt. Dat laatste vindt ie echt fijn.

Nu met die antibiotica ook zorgen dat ie verder goede voedingsstoffen binnen krijgt, als de mok van binnenuit komt moeten maag en spijsvertering natuurlijk wel goed zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:08

Cheminee bedoelt denk ik dat het meer van een vasculitis weg heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:43

Mok en water gaan inderdaad niet samen,een einschuss been en koelen wel.Wat je kunt doen is op de droge kootholte een flinke laag vaseline smeren of uierzalf.Zodat het water er niet indringt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:52

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:55

Wellicht dat mest en urine erin ook lekker tekeer gaat. Ik zou ook flink smeren met vet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:56

Koelen doen we hier met coldpacks, gewoon een theedoek je om het been coldpacks erop met bandage fixeren, koelt beter,alle blijft droog .