Weidevraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

garffpamela

Weidevraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 14:07

Het weideseizoen komt er weer bijna aan en ik vraag me af wat wijsheid is.

We hebben een weiland van ongeveer 6500m2 en 5 paarden.
Sowieso bouwen we altijd heel rustig op en ik weet dat ik uiteindelijk bij moet voeren.

Maar kan ik ze nu beter de hele wei geven, dan hebben ze wel lekker de ruimte om te rennen.
Of strookbegrazing, of beter in tweeën delen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:10

6500m2 is heel weinig voor 5 paarden. Dus ik zou gaan voor elke dag 2 uurtjes dat ze op de hele wei mogen. Dit kun je uitbouwen als het gras echt goed groeit en het droog is tot maximaal een ochtend of middag. Ik denk dat je dan het langste plezier hebt van je wei. Dus laat ze maar lekker rennen en spelen en onze ervaring met 2 paarden met strook begrazing is, dat de wei er veel meer van te lijden heeft. Dus wij laten onze paarden altijd een groot stuk en passen de uren aan op de situatie.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 14:15

pien_2010 schreef:
6500m2 is heel weinig voor 5 paarden. Dus ik zou gaan voor elke dag 2 uurtjes dat ze op de hele wei mogen. Dit kun je uitbouwen als het gras echt goed groeit en het droog is tot maximaal een ochtend of middag. Ik denk dat je dan het langste plezier hebt van je wei. Dus laat ze maar lekker rennen en spelen en onze ervaring met 2 paarden met strook begrazing is, dat de wei er veel meer van te lijden heeft. Dus wij laten onze paarden altijd een groot stuk en passen de uren aan op de situatie.

Ja we bouwen het sowieso heel rustig op als de wei droog is. We zitten hier op kleigrond. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze dag en nacht op de wei blijven als het mooi weer is. Maar dan voeren we uiteraard bij.
Er zitten ook 2 jonge paarden bij dus lijkt me zo lekker als ze gewoon lekker kunnen rennen en spelen

monnette1

Re: Weidevraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:08

Ik heb 2 paarden en een weiland van de buurman ongeveer 3000m2. Is ook te weinig. Maar ik laat ze s zomers ongeveer 10 a 12 uur per dag erop, altijd s nachts thuis op de paddock. Hierdoor kan ik het heel goed uithouden, De haflinger raakt niet hoefbevangen en de kwpn-er krijgt geen mok. Mocht ik ze dag en nacht eroplaten dan is het binnen 1 maand op. Gewoon met een paar uur uitproberen en dan uitbouwen, Je ziet vanzelf wanneer het gras op raakt. ( moet het niet zo'n zomer worden als afgelopen jaar, maar dan zit bijna iedereen zonder)

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:37

Ik heb 2 ponies (d-pony en shetlander) aan huis staan en ook zo'n 3000m2. Ik heb de weide wel in 2 verdeeld en ze mogen tijdens het weideseizoen er zo'n 12u per dag op. Om de 3 weken wissel ik van weide zodat het telkens wat tot rust komt en weer bij kan groeien.

Ik vind 2 stukken hebben vooral handig voor het onderhoud. Staan ze op het ene stuk dan kan ik het andere aanpakken (bekalken, bemesten, onkruid weghalen,...).

De weides zijn inderdaad niet erg groot maar ik heb een wandelpad gemaakt waardoor de ingang van de weides helemaal achteraan is. Hun drinkbak staat vooraan aan de uitloopstal dus ze moeten een aardig stuk wandelen wanneer ze dorst hebben. En dat stuk gebruiken ze dan ook heel vaak om een sprintje te trekken. Ze wandelen meestal op hun gemak naar de drinkbak en sprinten dan terug naar de weide.

Ik denk dat 5 paarden 24u/24u op 6500m2 hebben, ze het heel erg snel kaal gegeten zullen hebben

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:52

Ik heb maar een kleine wei en daar laat ik de elke dag een paar uurtjes van snoepen. Als de weersomstandigheden gunstig zijn dan doe ik daar wel de hele zomer mee. Verder heb ik een hele grote paddock, dus daar staan ze dan de rest van de dag in. Daar hebben ze ook onbeperkt ruwvoer en meer dan voldoende ruimte om te spelen en te rennen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:08

Als je hem helemaal geeft dan hou je een kale wei over.Dus moet je denk ik zelf de keuze maken tussen geef ik ze veel ruimte en voer altijd hooi bij,of doe ik aan strook begrazing en hebben ze altijd een beetje gras.
6500 m2 om 5 paarden echt van gras te voorzien is in mijn ogen net niet genoeg.